Karbon salınımını engelleyen ve büyük şehir trafiğine çözüm olarak geliştirilen elektrikli araç ve scooter’lara talep büyük oranda arttı. Her yaş grubunun kullandığı ve zamandan tasarruf ettiren çevre dostu araçlara yakından bakıyoruz.
Go Sharing
Hollanda merkezli bir mikro mobilite şirketi olan Go Sharing, İstanbul’da hizmet vermeye başladı. Şirket olarak daha yaşanabilir bir dünya kurmayı ve paylaşımlı mobiliteyi herkes için erişilebilir hale getirmeye çalışan Go Sharing, bu yaklaşımıyla geleneksel ulaşım yöntemlerine alternatif olarak elektrikli ve çevre dostu bir ulaşım çözümü sunuyor. Go Sharing ayrıca elektrikli mopedlerle trafik ve park sorununu ortadan kaldırmayı da amaçlıyor. Elektrikli mopedlere 45 kilometre hız sınırı koyan şirket, arka çantalarda kullanılmak üzere de kasklar bulunduruyor. Ayrıca sürüş boyunca sigortanız da yapılıyor. Apple App Store ya da Google Play’den indirebileceğiniz uygulamada kendinize ait bir hesap açmak, Go Sharing’i kullanmak için yeterli.
Martı
Oğuz Alper Öktem tarafından kurulan Martı, ülkemizde mikro mobilite akımını başlatan girişimlerden biri. Taşımacılık ve ulaşım sektörüne yeni bir anlayış getirmeyi hedefleyerek yola çıkan Martı, yazılımlarını kendi geliştirdi. Trafiğe pratik bir çözüm sağlarken düşük karbon salınımı ile çevreyi koruyan Martı, elektrikli scooterlarının yanı sıra, 2022 yılında elektrikli araçlarını piyasaya sürmeyi planlıyor.
Hop!
Çevre kirliliğine ve iklim değişikliğine neden olan karbon salınımı azaltan HOP!, enerjinin verimli kullanımını sağlıyor ve karbon ayak izinin azalmasına yardımcı oluyor. Yiğit Kipman, Gökalp Üstün, Emrecan Batı ve Ahmet Batı tarafından kurulan HOP!, ilk olarak Bilkent Cyberpark ve Bilkent Üniversitesi bölgesinde hizmet vermeye başladı. Tıpkı Martı ve diğer muadilleri gibi trafik sorununa çözüm bulmayı da amaçlayan Ankara merkezli HOP!’u Apple App Store ve Google Play Store’dan indirebilirsiniz.
Twizy
Renault tarafından tasarlanan ve üretilen iki kişilik mikro otomobil Twizy, trafiği büyük araçlardan kurtarıp hem yoğunluğu azaltmak hem de doğa dostu araçların kullanımını artırmak için üretildi. Ülkemizde de kullanılmaya başlanan Twizy araçlarla tur yapabilmek de mümkün. Örneğin Quick Sigorta’nın tüm Twizy’lerin tam kaskosunu yaptığı Twizy Tur bunlardan bir tanesi. Daha önceden rezervasyon yapmak şartıyla bir rehber eşliğinde tüm boğaz rotasını gezebiliyorsunuz. Twizy Tur’a otomobil ya da motosiklet ehliyeti olan herkes sürücü olarak katılabiliyor. Rota öncesinde Twizy ekibi tarafından teste tabi tutuluyorsunuz ve testi geçerseniz Twizy’leri kullanabilmeniz mümkün. Tur bilgilerine buradan ulaşabilirsiniz.
Palm by Fenix
Muadillerinden farklı olarak üniversite kampüslerine odaklanan Palm, 20 Haziran 2019 yılında hizmet vermeye başladı. İlk etapta İstanbul Teknik Üniversitesi Ayazağa kampüsünde hizmet vermeye başlayan elektrikli scooter kiralama servisi Palm by Fenix, Cerrahpaşa Tıp Fakültesi ve İstanbul Üniversitesi Avcılar Kampüsü ile beraber Mersin ve Adana’da da hizmet veriyor.
Mikro mobilite trafik sorununa bir çözüm mü?
İnsanlar büyük şehirlerde toplu taşıma ya da taksilerle ortalama 10 kilometre yolculuk ediyor. Hâl böyle olunca metropolde trafik sorunu yaşayan insanlar tarafından mikro mobilite araçları çok fazla tercih ediliyor. Bilhassa çalışan kitle tarafından çok tercih edilen mikro mobilite araçları trafik sorununa da çözüm sunuyor. Cushman & Wakefield’in yaptığı araştırmaya göre büyük şehir insanları mikro mobilite araçlarının paylaşım ekonomisine de yardımcı olduğunu düşünüyor. Özellikle farklı hava koşullarında kullanılabilecek araçların piyasaya çıkması, kamusal alanlarda şarj alanlarının artması ve park edilebilecek güvenli alanların temin edilmesi ile daha da yaygınlaşması öngörülen mikro mobilite araçları, hem kent içindeki ulaşıma yeni bir soluk getirmede hem de mevcut toplu ulaşım araçları arasındaki kopukluğu giderme noktasında kilit rol oynayacağa benziyor.
Türkiye’de yönetmelik nasıl?
Araştırma şirketi EY, Türkiye’de yaklaşık 35 bin e-scooter’ın olduğunu ve üç milyonu aşkın kişi tarafından kullanıldığını raporladı. Ülkemizde bu alanda yasal düzenleme çalışmaları da devam ediyor. TBMM’ye sunulan Türkiye Çevre Ajansının Kurulması ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi çerçevesinde yapılan belirlemelere göre yönetmeliğe konu araçların şehirlerarası yollar ve azami hız sınırı 50 km/saat üzerinde olan karayollarında kullanılmaması, birden fazla kişinin e-scooter’ı aynı anda kullanamayacak olması, 15 yaş sınırı ve bu araçlarda kişisel eşya dışındaki eşyaların taşınamayacak olması gibi düzenlemeler yer alıyor.