Türkiye’nin duayen sigortacılarından JLT Sigorta ve Reasürans Brokerliği CEO’su ve Yönetim Kurulu Başkanı Servet Gürkan, sektörde 35. yılını geride bıraktı. Gürkan, Türk sigorta sektörünün fiyatlama yaparken halen maliyet hesabı yapmadığını ve reel sektör gibi düşünmediğini söylüyor.
HAYATIMIZ SİGORTALI / ALP SÜER
Hayatımız Sigortalı Dergisi’nin bu ayki kapak konuğu, JLT Sigorta ve Reasürans Brokerliği Yönetim Kurulu Başkanı Servet Gürkan. Sektörü yakından izleyenlerin çok iyi bildiği gibi Türkiye’de sigorta sektörünün duayenlerinden Gürkan, sigorta ve reasürans brokerliği alanında sektöre uzun yıllardır büyük katkılarda bulundu; sektörde pek çok yeniliğin de öncüsü oldu. Biz habercilerin de her zaman rahatlıkla ulaşabildiği, beyefendi ve bilge kişiliğiyle dikkat çeken Gürkan, sadece Türkiye’ye değil, Kuzey Kıbrıs Türkiye Cumhuriyeti sigorta sektörüne de büyük katkılarda bulunmuş bir insan. KKTC Sigorta Yasası’nı hazırlayan Gürkan için, 2009 yılında bu ülkeye katkılarından dolayı, adına bir de kütüphane açıldı. Bir grup basın mensubu arkadaşla birlikte açılışla ilgili etkinliğe katılmış, Kıbrıs’lı sigortacıların Gürkan’a gösterdiği ilgiye canlı olarak tanık olmuştum. Gürkan, geçen günlerde sektörde 35’inci yılını da geride bıraktı. Dile kolay, tam 35 yıl; söz konusu 35 yıla sığdırılan büyük bir tecrübe, muazzam bir birikim. 2014 yılı sonunda dünyanın en büyük sigorta ve reasürans brokerlerinden JLT’nin, Türkiye ofisini kuran Gürkan’ı İstanbul-Ümraniye’de bulunan ofisinde ziyaret ettik. Gürkan ile deneyimleri ışığında, Türk sigorta sektörü ile ilgili olarak söyleştik.
Maliyet belirlenmeden kâr/zarar hesabı yapılamaz
İlk olarak da 35 yıllık tecrübeden sonra, Gürkan’ın sektör hakkındaki düşüncesini öğrenmek istedim. Sektörle ilgili olarak çok kritik bir tespitte bulunan Gürkan, “ Türk sigorta sektörü, reel sektör gibi düşünmüyor” diyor. Bu konuda, reel sektörden bir örnek veren Gürkan, “Söz gelimi, otomobil üreten bir şirketin genel müdürü, şirketin sahibine, ‘Otomobilleri, 30 bin TL’den satıyoruz. Ancak, zarar ediyoruz. Ne yapabiliriz?’ diyemez. Dediği takdirde, şirketin sahibi söz konusu genel müdürü işten çıkartır. Çünkü, satılan otomobilin maliyeti bellidir ve satış fiyatı da buna göre belirlenir” diyor. Sigorta sektöründe ise fiyatlama yaparken, reel sektör mantığı ile bakılmadığını belirten Gürkan, sigorta şirketlerinde sanki satılan malın (sigorta ürünü) belirlenebilir bir maliyeti yokmuş gibi bir yaklaşımın olduğunu vurguluyor ve satış hasılatının her zaman maliyetten daha önemli görüldüğünü belirtiyor. Türkiye’de finans sektöründe bankaların da 2001 krizinden sonra reel sektör gibi düşünmeye başladığını ve bu sayede yüksek kârlılık rakamlarına ulaştıklarını vurgulayan Gürkan, “Sigorta şirketlerinin de reel sektördeki şirketler gibi düşünmeleri ve davranmaları gerekli. Satılan malın maliyeti belirlenmeden kâr/zarar hesabı yapılamaz” diye konuşuyor.
Gürkan sigorta şirketlerine ne öneriyor?
▼ Mevzuatla uğraşmak yerine, yeni ürün çalışmalarına odaklanmak gerekli.
▼ Çoğu sigorta şirketinin AR-GE departmanı yok. Yeni ürünler geliştirmek için ARGE departmanları kurulmalı.
▼ Fiyatlama yaparken mutlaka doğru maliyet hesaplaması yapılmalı.
▼ ‘Seylap’, ‘solar patlama’ gibi yeni katastrofik riskleri de dikkate almaları gerekli.
▼ Medya ile ilişkiler güçlendirilmeli. Sigorta haberleri basında daha fazla yer almalı.
▼ Türkiye Sigorta Birliği daha etkin çalışmalı. Ankara’da sorunları ilgililere sürekli anlatmak ve hatırlatmak için bir ‘ofis’ açılmalı.
5 sigorta, 3 broker şirketi kurdu
Gürkan, sigorta sektöründeki 35 yıllık yolculuğunda pek çok yeniliğe imza atmış. Bir şirketin (Emek Sigorta) yeniden yapılanmasında görev alan Gürkan, mesleki kariyerinde bugüne kadar 5 sigorta şirketi, 3 tane broker şirketi ve Bir de risk yönetim şirketinin (Interims Uluslararası Risk Yönetimi) kurulmasında etkili olmuş. Bir sigorta şirketinin de özelleştirilme çalışmasını gerçekleştirmiş. Gürkan’ın kurduğu sigorta şirketleri, Ege Baltica Sigorta, Merkez Sigorta, Dünya Sigorta, Koru Sigorta ve Kıbrıs Sigorta; özelleştirilme çalışmasını yaptığı şirket Ankara Sigorta, reasürans brokerliği şirketleri ise AGG, AON ve son olarak JLT olarak sıralanıyor. Geçmişte, kuruluşunu yaptığı şirketlerden bahsederken halen aynı heyecanı yaşadığını hissettiğim Gürkan’ın, hayattaki en önemli mottosu da “inovasyon”. İnovasyonun, hayatın her alanında olduğu gibi sigorta şirketleri için de hayati öneme sahip olduğunu belirten Gürkan, “Sektörde öne çıkmak için hep yenilik yapmak, fark yaratmak gerekli” diyor. Kendisinden öğrendiğimize göre, Gürkan sektöre çok sayıda yeniliğe imza atmış. Bunlar arasında, özellikle dikkatimi çeken ‘ferdi kaza ve hayat sigortası’ ile ilgili yeniliği şu şekilde anlattı: “1995 yılında Ankara Sigorta’nın özelleştirmesinde aktif olarak rol aldım. Ankara Sigorta o tarihte Polis Bakım ve Yardım Sandığı’na satıldı. Özelleştirme sürerken, polis ve asker için ‘vurulma teminatı ‘ ferdi kaza ve hayat sigortasının dışındaydı. Biz de bu kişilerin göreve gittiğini söyleyerek yetkilileri ikna ettik. Vurularak ölmenin, kazaen ölüm gibi kabul edilmesini, ferdi kaza ve hayat sigortalarının teminatı arasında yer almasını sağladık” diyor.
Gürkan, 35 yılda sektöre ne gibi katkılar yaptı?
▼ 5 sigorta şirketi, 3 tane broker şirketi ve 1 risk yönetim şirketinin kurulmasında etkili oldu.
▼ İlk, uluslararası Taşıyıcı Sorumluluk Sigortası’nı (CMR) sektöre kazandırdı.
▼ KKTC Sigortacılık Yasası’nı hazırladı.
▼ Egebank’ın bankamatiğinde sigorta satışı uygulamasını başlattı.
▼ Emek Sigorta’da ‘Risk yönetimi’ kavramını uyguladı. Risk yönetim kavramının sektörle tanışmasında etkili oldu. ▼ Ankara Sigorta’nın özelleştirilmesinde aktif rol oynadı.
▼ Asker ve polisler için ‘vurulma teminatı’nın, ferdi kaza ve hayat içinde yer almasını sağladı.
▼ Şeker Sigorta’da “Kümes Hayvanları Sigortası”nı başlattı.
▼ Astorya AVM’de kurulan Sigortamatik’lerden sigortalıların 7/24 trafik ve Zorunlu Deprem Sigortası poliçelerini almasını sağlayan uygulamanın fikir babalığını ve ilk uygulamasını yaptı.
▼ Türkiye’de ilk defa gerçek anlamda mutuel sigorta şirketi (Koru Mutuel Sigorta Kooperatifi) kuruluşunu gerçekleştirdi.
▼ Koru Sigorta’da oto sigortalarında araca takılan bir cihaz vasıtasıyla sürücü davranışlarının izlenerek farklı tarifeler yapılmasına imkan sağlayan Telematix uygulamasını başlattı.
▼ ‘Bina Tamamlama Sigortası’nın öncülüğünü yaptı.
▼ Beyaz eşya ve elektronik sektörlerde faaliyet gösteren şirketlerin tüketicilerden alacaklarına karşı satıcıyı güvence sağlayan ‘Kefalet Sigortası’nın öncülüğünü yaptı.
▼ Kiracının kirasını ödememesine karşı mal sahibini güvence altına alan ‘Kira Geliri Sigortası’nın piyasaya sunulmasını sağladı.
▼ Otomatik Reasürans Fasilitesi’ni getirerek, sigorta şirketlerinin reasürans taleplerinin kısa sürede, formalitesiz karşılanmasını sağladı.
▼ İMKB’de kote edilen şirketlere sigorta zorunluluğu gelmesi için mevzuat çalışmaları için SPK ve iMKB nin Sigorta Birliği ile görüşmelerine öncülük etti.
▼ İlk özel “Yıllık Sektör Raporu” yayınlanması ve uluslararası piyasalara dağıtılması hizmetini başlattı