28 Nisan 2024, Pazar
spot_img

İhtiyari Mali Mesuliyet Sigortası yaptırın, mağdur olmayın!

Kaza tespit tutanağı trafik kazalarında hasarın doğru hesaplanması noktasında kritik öneme sahip. Doğru ve eksiksiz doldurulan tutanak, hasarın karşılama sürecini hızlandırıyor. Ancak zaman zaman trafik sigortaları hasarın karşılanmasında yetersiz kalabiliyor. Sınırlı ve sınırsız alternatifleri bulunan İhtiyari Mali Mesuliyet Sigortası, trafik sigortasının yetersiz olduğu kazalarda hem maddi hasarın hem de manevi tazminatların karşılanmasını sağlıyor, mağduriyetleri önlüyor.

Trafik kazalarında hasarın doğru bir şekilde tespit edilmesinde kaza tespit tutanağı hayati rol oynuyor. Doğru ve eksiksiz doldurulan bir kaza tespit tutanağı hem zamandan tasarruf sağlıyor hem de hasarın karşılanma sürecini kısaltıyor. Kağıt kalemle tutulan tutanaklar sürücüler arasında hala yaygın olarak kullanılıyorsa da Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi’nin hayata geçirdiği mobil kaza tespit tutağı ile kaza tespit süresi 5 dakikaya kadar inmiş durumda. Hasar tespiti yapıldıktan sonra hasarın karşılanmasında yetersiz kalan trafik sigortası mağduriyetlerin oluşmasın neden olabiliyor. Böyle bir mağduriyetin oluşmasını engellemek için çözüm ise İhtiyari Mali Mesuliyet Sigortası (İMM). Sınırlı ve sınırsız alternatifleri bulunan İMM maddi hasarın yanı sıra manevi tazminat karşılanmasını da sağlıyor. Türkiye Sigorta Birliği ve Sigorta Medya tarafından hazırlanan “İyiki Sigortalıyım” programında konu detaylarıyla ele alındı.

Kaza tespit tutanağında sürücü görüşü çok önemli 

Kaza tespit tutanağının önemi konusunda bilgiler veren Sigorta Bilgi ve  Gözetim Merkezi Genel Müdürü Murat Hakseven “Trafik kazası olduğu anda sürücüler bu formu karşılıklı olarak doldurduktan sonra, kaza yerinin ve araçların fotoğrafını çekip araçlarını trafiği sıkıştırmayacak bir şekilde çekebilirler. Burada en önemli husus, sürücülerin bu forumu eksiksiz ve doğru bir şekilde doldurup sonrasında imzalamalarıdır. Sürücüler daha sonrasında sigorta şirketleriyle irtibata geçebilir” dedi. Tutanaktaki en önemli konunun sürücü görüşleri kısmı olduğuna dikkat çeken İSEZER Sigorta Aracılık Hizmetleri’nden İbrahim Sezer, “Sürücü görüşleri yazan kısımda, kazanın nasıl meydana geldiğinin düzgün bir şekilde anlatması gerekiyor. Sokak, cadde, anayol, arayol, geçiş üstünlüğü gibi bilgiler eksik yazılmalı. Örneğin “ikimiz de ara sokaktan geçiyorduk” gibi cümleler yazıldığında kimin kusurlu olduğu bilinemiyor.  Mesela sağdan gelen aracın yer vermesi gerektiğini bilmediğimizde haklıyken haksız duruma düşebiliyoruz” dedi.

Tutanakta bilgiler eksiksiz olmalı

Kaza tespit tutanağı konusunda istisnai durumlar da var…  Bazı özel durumlarda tutanağın kolluk kuvvetleri yardımıyla doldurulması gerekiyor. İstisnai durumlar hakkında bilgi veren Günata Sigorta Aracılık Hizmetleri’nden Hakan Güner şöyle devam etti:  “Kazanın oluş şeklinde karşı tarafta herhangi bir ehliyetsizlik durumu var mı? Alkollü bir durum var mı? Kaza yapan kamu aracı mı? Böyle durumlarda kaza tespit tutanağı tutamıyorsunuz. Bu saydığım koşullarda kaza tespit tutanağı zaten geçersiz oluyor. Bu durumlar var ise kaza tespit tutanağının kolluk kuvvetleri yardımıyla tutulmasının talep edilmesi gerekiyor. ” Sürücülerin bu durumların söz konusu olmadığı, yaralamanın gerçekleşmediği normal kazalarda kolluk kuvvete başvurmadan kendi aralarında kaza tespit tutanağını doldurabileceğini ifade eden Güner“Sürücüler tutanağı tutarken özellikle sürücü, ehliyet, sigorta,  poliçe, ruhsat gibi kritik bilgileri kesinlikle çok doğru bir şekilde yazmalılar” dedi.

Mobil Kaza Tespit Tutanağı ile kaza kaydı 5 dk

Kazalarda hasar tespitinde kritik öneme sahip kaza tespit tutanağı da son yıllarda dijitalleşti. Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi’nin 2014 yılında mobil kaza tespit tutağı uygulamasını hayata geçirdiğini ifade eden Sigorta Bilgi ve  Gözetim Merkezi Genel Müdürü Murat Hakseven mobil uygulamanın avantajlarını şöyle özetledi:

“Bu uygulama sayesinde ortalama 100 dakika süren giriş süreci 5 dakikaya, hasar değerlendirme süresi de 15 günden 2 güne indi. Çok avantajları olan bir uygulama. Tek yapmanız gereken uygulamayı telefonunuza indirmeniz ve kaza anında ‘kaza yaptım’ butonuna basmanız. Bu sayede uygulama, kaza lokasyonunun koordinatlarını, poliçe ve ruhsatla ilgili bir çok bilgileri de sistemden alıyor. Burada  dikkat edilmesi gereken en önemli husus; aynen normal kaza tespit tutanağında olduğu gibi bilgilerin eksiksiz, tam ve doğru girilmesi. Uygulama ile kaza yapan sürücüler kazanın fotoğrafını, videosunu çekebiliyor ve sesli anlatım yapabiliyor. Ayrıca kaza ile ilgili krokiler otomatik şablonlar vasıtasıyla çizilebiliyor. Bu sayede kaza ile bilgiler anında Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi’ne ulaşıyor ve akabinde sigorta şirketine iletiliyor. Sigorta şirketi de dilerse sigortalıyla iletişime geçebiliyor, hatta asistans hizmeti bile sağlayabiliyor. Bu kadar avantajlı olan bir uygulamaya kullanmamız hem zaman tasarrufu, hem de hasar süreçlerini hızlandırmamız açısında oldukça önemli. Uygulamanın indirilmesi de kullanması çok kolay. Bir akıllı telefonunuz olması yeterli.”

İhtiyari Mali Mesuliyet Sigortası, mağduriyeti azaltıyor

Hasar tespiti doğru bir şekilde tespit edildikten sonra zaman zaman büyük hasarlı kazalarda trafik sigortası hasarın karşılamasında yetersiz kalabiliyor. Böyle durumlarda İhtiyari Mali Mesuliyet Sigortası mağduriyetin giderilmesinde etkin rol oynuyor.

Özellikle son bir yıl içerisinde çok ciddi değer artışı yaşandığını ve bu artışın kazalardaki hasar rakamlarının artmasında da etkili olduğunu belirten Hakan GünerDeğer artışıparçaya da otomatikman yansıyor. Kazalarda çok ciddi hasar rakamları çıkmaya başladı. Trafik sigortasının güncel olarak 43 bin TL ile limitlendirildiğini düşünürsek, maddi hasarlarda özellikle kullanıcıların İhtiyari Mali Mesuliyet Sigortası (İMM) konusunda ciddi anlamda bilinçlendirilmesi gerektiğini düşünüyorum.” şeklinde konuşuyor.

Trafik Sigortası yetersiz kaldığında İMM yetişiyor

İbrahim Sezer, trafik sigortasındaki araç başına 43 bin TL, kaza başına 86 bin TL limitin yetersizliğinin müşterileri tarafından da sık sık dile getirildiğini ifade ediyor. Özellikle trafik sigortası alanların mağdur olmamak için başka bir poliçe daha arayışına girdiklerini söyleyen Sezer “Trafik sigortası haricinde yapılabilecek bir poliçe olup olmadığını sorduklarında İMM poliçesini öneriyoruz. Sınırlı ve sınırsız şekilde yaptırabileceklerini anlatıyoruz. Yaptığımız çalışmalardan sonra müşterilerimiz bu poliçenin de tanzim etmesi yönünde bize onaylarını veriyorlar” dedi.

İhtiyari Mali Mesuliyet Sigortası’nın sağladığı avantajları ise Anadolu Sigorta Genel Müdür Yardımcısı Ali Kaplan anlattı. “Meydana gelen bir  kaza sonucunda zarar gören 3’üncü kişilere ait bir aracın pert edilmesine karar verildiğini, aracının değerinin 3 milyon TL, aracın hasarlı halinin ise 1 milyon TL olduğundan hareketle, net hasar maliyetinin 2 milyon TL olduğunu varsayalım” diyerek söze başlayan Kaplan örneklemeye şöyle devam etti:

“Bu senaryoda trafik sigortasının ödeyeceği tutar 43 bin TL’dir. Trafik  sigortası limitinin üzerinde kalan tutar ise  1 milyon 957 bin TL’dir. Eğer sizin İMM limitiniz sınırlı olarak 500 bin TL ise yaklaşık 1 milyon 450 bin TL’yi kendi imkanlarınızla karşılamanız, İMM sigortanız 1 milyon TL ise bu sefer 957 bin TL’yi kendi imkanlarınızla karşılamanız gerekecek. Ancak sınırsız bir İMM teminatı almış iseniz 1 milyon 957 bin TL İMM teminatlarından karşılanacaktır.”

BUNLARI BİLİYOR MUSUNUZ?

  • Kaza tespit tutanağında, yaşanan kazanın anlatılması istenen kısımda, kusurun  kimde olduğunun anlatılması değil, yaşanan kazanın oluş seyrinin tam ve açık bir şekilde  ifade edilmesi beklenir.
  • Mobil kaza tespit tutanağı kullanıldığında sigorta şirketi asistans hizmetlerini de kaza yapan sürücüye yönlendirebilir.
  • Trafik sigortası hasar teminatı 43 bin TL iken trafaik sigortasına eklenecek İhtiyari Mali Mesuliyet teminatında  karşı tarafa verilecek maddi hasar ve manevi tazminat sınırsız hale getirilebiliyor.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

SON EKLENEN HABERLER