CAN KANTAR / HAYATIMIZ SİGORTALI
Her yılın son ayında birbirine benzer yazılar yazdığımı fark ettim. Ama, bu sefer ki yılsonu yazısı diğerlerinden farklı olacak. Çünkü, çok özel bir seneyi geride bırakıyoruz. Çok özel derken aslında çok zorlu bir seneden bahsediyorum. Her senenin kendine özgü özellikleri var. Geçtiğimiz senelerde yaşanan kaoslarda genelde sektör şirketleri arasındaki rekabetten kaynaklandığını görürdük. Hangi branşta az bir kâr ediliyor olsa hemen orada fiyatta rekabet başlardı. Sonrasında sektör kendisine başka bir kurban edecek branş bulurdu.
2022 yılı sigorta şirketlerinin birbirleri ile fiyatta rekabet edecek fırsatı bulamadığının altını çizmek isterim. Bütün sektör biz medya dahil kendi derdimize düştüğümüzü söyleyebilirim. Bu arada gelecek güzel günlere inanarak kalitemizden ödün vermeden yayınlarımızı artırarak sürdürdük. Sigorta şirketleri de çok zor durumda olmalarına rağmen hatta sermayelerinden yemeye başlamalarına rağmen hizmette bir sıkıntı yaşanmadı. Hatta bu hali ile geçtiğimiz sene ki ikâme araç ve çekici sorununun bile yaşanmadığını gördük.
MALİ KÂR ELDE EDEMEMEK…..
Sorun yaşanmadı mı ?…. Evet elbette yaşandı. Döviz kurunun artışı, maliyetlerin artışı, enflasyondaki tırmanış ve mali kârların elde edilememesi şirketleri çok zorladı. Resmi TUİK enflasyonu bile 80-90’lardayken şirketlerin nemalandırıp hasar ödeyecekleri kasalarındaki paraları yüzde 20’lerde nemalandırabildiler. Resmi ve gayri resmi enflasyon arasındaki açık kalan makas da şirketlerin sermayelerini eritmeye başladı. Durum böyle olunca Zorunlu Trafik Sigortası kesmek istemeyen şirketler arz sorunu yarattı. Acenteler, bu arz sorunu nedeniyle sigortalılarla çok sorunlar yaşadılar. Bu arada şirketlerin muallak hasarları yüksek tutup zarar ediyormuş görünerek poliçe kesmek istemediğini dile getiren bazı acenteler, şirketleri suçladılar. Sadece asgari ücretteki artışların sigorta şirketlerinin stoklarında bulunan bedeni tazminatları katladığını ve bunun sektöre milyar TL’lerle ifade edilen tutarlarda maliyet getirdiğini söylemek gerekir.
Bu arada sigorta şirketlerinin yöneticileri neden şirketlerini zarar ediyor göstersinler ki, kendileri de yıl sonunda rapelleri alamayacak o zaman. Öngörülemez bir ekonomik konjonktürde sigortacılık yapılmasının zor olduğunu tahmin etmek zor değil. Aktüerler bile bu konuda eğitim almış olmalarına rağmen işlerini yapamaz hale gelmişlerdir mutlaka.
SEDDK BAŞKANI EROĞLU’NUN FARKI…
Tam bu sırada SEDDK’da ki yeni yönetim devreye girdi. Belki önlem almaya başlamasının neticesi hemen alınamayacak olsa bile özellikle trafik sigortalarında ‘Yol haritası’ açıklanması sektöre büyük moral oldu. Özellikle SEDDK Başkanı Mehmet Akif Eroğlu’nun aktif yönetimi ve güçlü iletişim varyasyonları ile tüm sektörden destek bulduğunu belirtmem gerekiyor. Sektörün başka bir şansının da olmadığını düşünüyorum. Bu arada hepimizin Sayın Başkan’a destek olmamız, sektörün sürdürülebilir olmasının tek anahtarı olduğunu düşünüyorum. 2022 yılında birkaç yeni şirket kuruldu. Bunlardan en farklı olanı acentelerin bir araya gelerek kurduğu Acn TURK Sigorta. Sektöre değişik bir giriş yaptılar. Bunun yanında sektörden çıkmaya çalışan bazı yabancı şirketlerin olduğunu duyuyoruz. Ayrıca yerli sermayedarların sektöre ilgisi devam ediyor. Durum bu olsa da sektöre girmek isteyenlerin iştahları sürüyor.
SEKTÖR RECAİ DALAŞ’A ÇOK ŞEY BORÇLU
Bu arada yönetici değişimleri de yaşanıyor. Bunlardan en önemli olanı sektörde uzun yıllar görev yapmış ve çok önemli başarı öyküsüne imza atmış Sompo Sigorta CEO’su Recai Dalaş’ın görevini Fahri Uğur’a devretmesi söylenebilir. Sayın Dalaş, sektörün en zorlu dönemlerinde gemisine kaptanlık edip başarılara imza atmış birisidir.
Recai Bey ile ara ara bir araya gelip hem sektör hem de özel farklı konulardan sohbet etme şansı yakaladım. O görüşmeler benim için çok değerli elbet, ama kendisinin sektörle ilişkisini bıçak gibi keseceğini düşünmüyorum. Kendisine daha çok vakit ayıracağı için kendisini düşünerek mutlu oluyorum. Çünkü özelinde yaşamı seven biri… Gezmeye, fotoğraf çekmeye çok vakti kalmamıştı son yıllarda; belki o fırsatı yakalar diye düşünüyorum.
SEKTÖR İLETİŞİME DEVAM ETMELİ
Sektörün iletişim tarafına değinmeden edemeyeceğim. Bu zor dönemlerde şirketler iletişim faaliyetlerini artırarak devam ettirdiler. Günlük iki yayın hazırlıyoruz, belki biraz yaz aylarında zorlandık ama, genelde habere erişmekte zorlanmadık.
- Hayatımız Sigortalı Dergisi
- Şemsiye Dergisi
- Gazete Sigorta
- Sigorta Ekranı
- Sigortamedya Haber e-gazete
- www.sigortamedya.com.tr
- Sigorta Qazeti
- Insurance Media Turkey
- Posta Gazetesi
sayfaları ile sektörün açık ara en etkin en yaygın medya şirketi olmayı başardığımızı söyleyebilirim. Gazete Sigorta dijital platformlarda indirilme sayıları ile birçok popüler ulusal medyada yayınlanan gazeteleri geride bırakmıştır. Sigorta Ekranı’nı atlatmaya gerek var mı? SEDDK’nın canlı yayınında rekorlara imza attık. Anlık 2500’e yakın izleyici, toplamda 10 bini aşan izleyici sayısı ile rekor kırdı. Sektörde zamanın durduğu bu anda ofislerde televizyonlardan izlendiğini ve böylece bu rakamların ikiyi üçe katlamak gerektiğinin altını çizmek isterim.
GÜZEL BİR SENE BİZİ BEKLİYOR
Yılın son ayı… Yeni yıldan yani, 2023’ten umutluyuz, başka bir çaremiz yok. Penetrasyonun artması yani sigortalı sayısının artacağı bir sene olmasını diliyorum. Tabii tüm paydaşların para kazanabileceği bir sene olur inşallah. Sağlıkla, bol kazançlı bir ay dilerim sektör paydaşlarına…