Eğitim Danışmanı ve Hayatımız Sigortalı dergisi yazarı Devrim Ersöz, iyi bir eğitim planlamanın 9 temel ilkesini açıkladı. Eğitimin temel amaçlarının saptanmasının önemine değinen Ersöz, zaman ve bütçe planlamasına dikkati çekti.
Academic Trend Eğitim ve Danışmanlık Eğitmeni Devrim Ersöz, “9 adımda eğitim planı” başlıklı yazısında şunları dile getirdi:
Uzman bir eğitim tasarımcısı olarak yıllardır kurumlar ve bireylerden gelen eğitim taleplerini karşılıyorum. İçinde büyük kurumların temsilcilerinin de bulunduğu pek çok kişi eğitim ihtiyaçlarını tarif etmekte ve planlama yapmakta zorlanabiliyor.
Bu ay kendiniz ya da ekibiniz için iyi bir eğitim planlamanın temel ilkelerini paylaşmak istedim. Bunun için aşağıdaki temel soru ve başlıklara cevap bulmanız yeterli olacaktır.
- Eğitimin temel amaçlarını saptayın
İşe, eğitime katılacak kişilerin beklentileriyle ilgili bilgi alarak başlayın. Bu bilgileri varsa üst yöneticiniz ya da patronunuzla da paylaşın.
- Eğitim programının paydaşlarını belirleyin
Çalıştığınız kurumda bu eğitimle ilgili olabilecek kişileri listeleyin. İş birimleri, eğitimden etkilenecek kişi ve çalışanlar, hatta müşterilerin; kısacası eğitime ilişkin tüm paydaşların beklentilerini almak faydalı olacaktır.
- Zaman planı yapın
Eğitim hangi sürede ve frekansta verilecek; planlama, iletişim, uygulama, değerlendirme ve takip için ne kadar süre kullanılacak belirleyin.
- Bütçenizi yapın
Programa harcayacağınız mali kaynağın ne olacağını saptayın. Kişi başı ya da sınıf maliyetini hesaplayın. Eğitim mekanı, ulaşım, konaklama, ikram, dokümantasyon ve lojistik maliyetleri bütçeleyin. Eğitime katılacakların iş gücünden ayrı kalacağı zamanın yaratacağı alternatif maliyetleri de unutmayın.
- Program başarısının ölçümünü planlayın
Eğitimin etkinliğini ve sonuçlarını nasıl ölçeceğinizi planlayın. Yönetim, katılımcılar ve diğer paydaşlar açısından verimlilik ve ölçüm noktalarını tespit edin. Eğitimi sağlayacak kişi ya da kurumdan etkinlik ölçümü modellerini öğrenin. Eğitim terminolojisinde Kirk Patrick modeli olarak bilinen metot, eğitim amaçlarını ve etkililiğini tanımlamak ve değerlendirmek için basit uygulanabilen ve kabul gören bir yöntemdir. Satış eğitimi için özellikle yararlı olan bu yöntemi talep edin.
- Katılımcıların tercih ettiği öğrenme biçimlerini keşfedin
Her insanın ayrı bir öğrenme şekli olmakla birlikte en etkili öğrenme şekli kinestetik modeldir. Eğitim aldığınız kurumdan farklı öğrenme stillerine uygun ve yoğunlukla deneyimsel öğrenme yöntemleri içeren programlar talep edin.
- Eğitim sağlayıcınızın veya eğitim yönteminin sahip olması gereken özellikleri belirleyin
Eğitim firması ve eğitmen niteliklerini listeleyin. Eğitmen tecrübesi, tarzı hatta cinsiyeti bile katılımcı kitlenize bağlı olarak önemli arz edebilir. Program öncesinde eğitmen ile mutlaka tanışın. Beklediğiniz standart ve akreditasyonlar varsa talep edin.
- Uygun hizmet sağlayıcılarını araştırın
Ekibinizden ve profesyonel iş çevrenizden gelen önerileri dikkate alın. Sadece akademik unvanlara ve parlatılmış marka imajlarına aldanmayın. Olumlu referansı olan eğitmen ve kurumları tercih edin. Kurum ve eğitmenden istediğiniz referanslardan en az iki üç tanesi ile iletişime geçip bilgi talep edin.
- Sözleşme koşullarını gözden geçirin
Eğitim tarihlerini, dokümantasyonu, tasarım ve uygulamaları inceleyin. Esnek koşullar yaratmaya çalışın. Sözleşmedeki karşılıklı taahhütlere dikkatle bakın. Verimli ve keyifli bir planlama öğrenme deneyimi yaşamanız ve yaşatmanız dileğiyle…