27 Nisan 2024, Cumartesi
spot_img

Denizde de korsanlara karşı en önemli güvence ‘sigorta’

Korsanlar, denizlerde kol geziyor. Denizlerde yılda 200’ün üzerinde korsan saldırı yaşandığını açıklayan Türk P&I Sigorta Genel Müdürü Ufuk Teker; “Fidye parası bir IBAN numarası üzerinden gönderilmiyor. Örneğin paranın hava araçlarından bavullarla atılması istenebilir. Bu nedenle paranın kaybı da söz konusu. Sigorta şirketleri tüm bu riskleri kapsayan detaylı bir sigorta sunuyor” diyor.

SİGORTAMEDYA ÖZEL

Artan korsan saldırılar,dünya ticaretinin can damarlarından biri olan gemi taşımacılığının kâbusu haline geldi. Korsanlar diğer bir tabirle haydutlar, denizlerde kol geziyor. Uluslararası istatistiklere göre deniz haydutlarının saldırıları son 5 yılın en yüksek seviyesinde…

Geçtiğimiz günlerde Nijerya açıklarında deniz haydutları tarafından Türk mürettebatın bulunduğu gemiye yapılan saldırı tehlikenin boyutunu bir kez daha gözler önüne serdi. Bir denizcinin hayatını kaybettiği, 15 denizcinin kaçırıldığı bu olay, denizcilik sigortalarının da ne kadar önemli olduğunu gösterdi. 15 denizcimiz sağ salim yurda getirildi de içim rahatladı.  

Türkiye’nin deniz sigortacılığına yönelik ilk ve tek sigorta şirketi Türk P&I Sigorta’nın Genel Müdürü Ufuk Teker; denizlerde yılda 200’ün üzerinde korsan saldırı yaşandığını açıklıyor ve ekliyor:

“Korsanlık dünya denizcilerinin gündeminde olan en önemli konulardan biri. Korsan tarafından gemi ve personel alıkonulduktan sonra çok kritik bir süreç başlıyor. Çünkü para karşılığında insan hayatı söz konusu. Korsanlar geminin bağlı olduğu şirketi arayıp çok yüksek rakamlar isteyebiliyorlar. Armatörün fidye pazarlığını yönetmesi için uluslararası çapta uzman olan kişilerle çalışması gerekiyor. Bu uzmanların parasının ödenmesi söz konusu hatta paranın nakli de büyük risk oluşturuyor. Fidye parası bir IBAN numarası üzerinden gönderilmiyor. Somali’de paranın hava araçlarından güzel bavullarla atılması istenebiliyor. Bu nedenle paranın kaybı da söz konusu. Sigorta şirketleri tüm bu riskleri kapsayan detaylı bir sigorta sunuyor.”

Malaka Boğazı riskli bölge

Sigorta Medya Genel Yayın Yönetmeni Can Kantar’ın sunduğu Youtube kanalı Sigorta Ekranı’na konuk olan Ufuk Teker, denizlerde artan korsan olayları, denizcilik sigortaları ve Türk P&I Sigorta’nın uluslararası çaptaki büyüme atağı ile ilgili önemli açıklamalarda bulundu. “Korsanlığı deniz haydutluğu olarak tabir ediyoruz” diyen Teker, korsan saldırıların özellikle Hint Okyanusu’ndan Atlas Okyanusu’na açılımı sağlayan Malaka Boğazı’nda çok fazla görüldüğünü açıklıyor. Somali kıyılarında binin üzerinde korsan bulunduğuna dair bilgiler olduğunu belirten Teker, “Deniz sigortacıları olarak artık korsanları köylerine kadar biliyoruz. Gemi ve personelini rehin alarak fidye istiyorlar. Ülkeler kısıtlı imkânlara sahip olduğu için kendi denizlerinin güvenliğini sağlayamıyor” açıklamasını yapıyor.

Tıpkı Türkiye’de olduğu gibi ülkelerin kendi deniz güvenliğini sağlaması gerektiğinin altını çizen Teker; “Hatta Birleşmiş Milletler, Barış Gücü adı altında buraları güvenceye almalı” açıklamasını yapıyor.

Kendi imkânları doğrultusunda bazı önlemler alan gemilerin dış kenarlarını jiletli tellerle ördüğünü dile getiren Teker, “Yapılan saldırıya basınçlı su ile karşılık veriliyor. Tecrübeli gemi kaptanları varmak istedikleri limana çok açıktan giderek korsan saldırılarından korunmaya çalışıyor. Korsanlar gemiye çıktığında gemi personeli adına ‘Citadel’ denilen ve gemi dümeni ne doğrudan kumanda eden korunaklı odalarda toplanıyor.  Yardım gelene kadar burada saklanmaya çalışıyorlar. Bazı bölgelerde ise silahlı güç anlamında güvenlik görevlileri kiralayabiliyor. Mozart isimli Türk personelden oluşan geminin başına gelen hadisede korsanlar 6-7 saat kadar bu Citadel odasının kapısını kırmaya çalıştı. Aslında geminin karasularında bulunduğu devletin korsanlara bu sürede müdahale etmesi gerekiyordu.”

Sermayemizi artırıp, pazar payımızı büyüttük

Son 5 yıldır olduğu gibi Türk P&I Sigorta’nın 2020 yılını da büyüme ile kapattığını kaydeden Ufuk Teker, “Kendi imkânlarımızla işletme sermayemizi artırıp, pazar payımızı büyüttük. Daha önce tohumlarını attığımız çalışmaların sonuçlarını 2020’de almaya başladık. Türk P&I, 2020 yılındaki gelirinin yüzde 55’ini yabancı müşterilerinden elde etti. İç piyasadan elde ettiğimiz portföy tutarımız ise yüzde 45 civarlarında. Türk P&I bu anlamda deniz sigortacılığında yurtdışından Türkiye’ye döviz getiren tek sigorta şirketi” açıklamasını yaptı.

Uluslararası sigorta piyasasına Türkiye’den bir marka çıkıyor

Türkiye’deki tekne ve makine sigortalarının büyüklüğünün yaklaşık 80 milyon dolar civarında olduğunu kaydeden Teker, Türk P&I olarak büyük ölçekli uluslararası pazara doğru yönlendiklerini açıklıyor. “Bu yönde lisanslarımızı aldık. Ekibimizin zaten dünya çapında bir tecrübesi var” diyen Teker, şöyle devam ediyor:

“Hem hasar hem üretim anlamında 4 günde servis verebiliyoruz. Dünyanın her yerindeki brokerler ile temas halindeyiz. Tekne sigortalarının uluslararası boyutu 7 milyar dolar. Türk P&I olarak böyle büyük çaplı bir piyasada Türkiye’yi temsil ediyoruz. İkinci yılımızı doldurduk. Hem tekne makine hem de P&I sigortalarında uluslararası çapta hizmet vermeye devam edeceğiz. İtalya, Yunanistan ve Almanya başta olmak üzere ağırlıklı olarak Avrupa devletlerine hizmet veriyoruz. Azerbaycan, Ukrayna, Rusya, Mısır, Batı ve Kuzey Afrika ülkeleri olmak üzere Birleşik Arap Emirlikleri ve Katar gibi ülkelere de servis vermeye başladık. Uluslararası sigorta piyasasına Türkiye’den bir markanın çıkıyor olmasının sektör için de önemli olduğunu düşünüyorum.”

Eksik sigortaya dikkat!

Denizde sigortalanma oranının yüzde 100’e çok yakın olduğunu açıklayan Ufuk Teker, “Deniz araçlarının neredeyse tamamının sigortalı olduğunu söyleyebiliriz. Sigortalının ödediği prim kadar tercihleri de önemli. Deniz taşıtı sahibi olan kişilerin sigorta konusunda mutlaka uzman kişilerden; yani uzman acente ve brokerlerden hizmet alması çok önemli. Eksik sigorta olmaması için tekne ve ekipmanlarının gerçek değerinin belirtilmesi gerekiyor” diyor.

Türk denizciler kurtarıldı

Öte yandan Nijerya açıklarında deniz haydutları tarafından Mozart gemisinden kaçırılan 15 Türk denizci kurtarıldı. Boden Denizcilik Genel Müdürü Levent Karsan; yaptığı açıklamada 15 Türk denizcinin durumlarının iyi olduğunu ve 1-2 gün içinde Türkiye’ye getirileceklerini duyurdu. Boden Denizcilik Genel Müdürü Levent Karsan yaşanan gelişmelerle ilgili açıklamalarda bulundu. Karsan, şu bilgileri verdi:

“Sağ salim kurtardık, inanır mısınız 3 haftadır doğru dürüst uyumadık. 15 personel sağ salim teslim alındı. Stresli bir dönemdi bizim sessiz kalmamız gerekiyordu görüşmelerin sağlıklı ilerlemesi adına. Biz sorumluluğumuzu yerine getirip personelimizi geri aldık. 15’inin de sağlıkları yerinde. Bu süreç içerisinde ailelere psikolojik destek sağlandı. Aileler şu anda çok mutlular eşlerinin kardeşlerinin gelmelerini bekliyorlar. Sağlık kontrolleri ve COVID testleri olacak. Hükümetimize de teşekkür etmek istiyorum. Bize her konuda destek verdiler. Ekiplerimiz tarafından teslim alınmış durumdalar. O bölgede bu eylemler para elde etmek için yapılıyor. Şirket olarak elimizden gelen her türlü çabayı gösterdik.” 15 Türk denizci 1-2 gün içerisinde Türkiye’ye getirilecek.

Amaç fidye almaktı

Dışişleri Bakanı Mevlüt Çavuşoğlu da, TRT canlı yayınında konuyla ilgili şu açıklamaları yaptı: “Çok şükür vatandaşlarımız kurtarıldı. Geminin sahibi İngiliz bir armatör. Londra Büyükelçiliğimiz vasıtasıyla bu şirketle sürekli temasta olduk. Kaçırma olayından sonra amaç fidye almaktı. İngiliz şirket Avrupa’da başka bir şirketle anlaştı. Kaçırma olaylarında uzman şirketler var. İçinde hukukçular, psikologlar vs. var. Bizi sürekli haberdar ettiler. Sayın Cumhurbaşkanımıza adım adım bilgileri verdik. Abuja büyükelçiliğimiz de bilgiler verdi. Vatandaşlarımız Nijerya’nın güney doğusundaki şehre geldiler. THY’nın doğrudan bir uçuşu yok. Güney batıdaki Lagos’a uçuşu var. Şirket vatandaşlarımızı Abuja’ya kadar getirecekler. Abuja’dan vatandaşlarımızı getireceğiz.”

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

SON EKLENEN HABERLER