Bu yılın başında hayata geçirilen Devlet Destekli Alacak Sigortası’nın teklif ve poliçeleşme süreçlerini yürüten Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi Genel Müdürü Murat Hakseven, SBM Bünyesindeki Alacak Sigortası BT altyapısının gayet iyi çalıştığını belirtti.
2019 yılının başında hayata geçirilen Devlet Destekli Alacak Sigortası’nın küçük ve orta boy işletmeler (KOBİ) tarafından büyük ilgi gördüğünü belirten Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi Genel Müdürü Murat Hakseven, SBM Bünyesindeki Alacak Sigortası BT altyapısının gayet iyi çalıştığını belirtti.
KOBİ’leri ekonomik kayıplardan korumak amacıyla 2019 yılı başında çıkarılan Devlet Destekli Alacak Sigortası’nın teklif, poliçeleşme ve hasar ihbar girişi, Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi bilişim altyapısı üzerinden yürütülmektedir. KOBİ’lerin kârlı olarak büyümesine yardımcı olmak amacıyla satışlarından doğan vadeli alacaklarının ödenmeme durumunun korunması için devlet desteğinin de yer aldığı Alacak Sigortası projesinin SBM bünyesinde tamamlandığına dikkat çeken Hakseven, “Alacak Sigortası beklenenin üzerinde ilgi gördü. Bu poliçe ile birlikte KOBİ’lerin alacaklarından kaynaklanan risklerinin çek, ipotek yerine sigorta güvencesine alınması öngörülüyor. Alacak sigortası ürününün teklif ve poliçeleşme süreçleri SBM ekranlarından yürütülüyor.
Insurtech’in sahibi yok, kolektif bir platform
Hakseven, son yıllarda sigorta sektörünün gündemine giren InsurTech kavramını da değerlendirdi. InsurTech’i sadece teknoloji üretmek diye düşünmenin haksızlık olacağını belirten Hakseven, InsurTech’e bakışını şöyle anlattı: “InsurTech öyle bir platform olmalı ki işletmelerin ihtiyaçları doğrultusunda gelişsin ve aynı zamanda yenilikçi teknolojiler üretilsin. Yani firmalar ürün geliştirme, pazarlama, satış gibi faaliyetlerini de bu platformlarda yapabilsin. InsurTech ürünleri bu platform üzerinden büyüsün ve geliştirilsin. Teknolojinin harmanlanarak kolektif çalışma ile ürünlerin geliştirildiği bir ortam burası. SBM olarak InsurTech’i daha önce de tanımlamıştık. Merkezinde SBM’nin yer aldığı, sahadaki bileşenleriyle, paydaşlarıyla , sigorta şirketleriyle ve diğer eko-sistemlerle entegre yapısıyla kolektif bir sigortacılık dünyasıdır. Dolayısıyla bu platformun tek bir sahibi olduğunu düşünmüyorum.”
Teknoloji üretmek ülkemiz açısından oldukça önemli
Hakseven, Türkiye’de teknoloji olarak iyi noktada olduğumuzu ve ülkemizin bu alanda daha iyi yerlere gelebilecek potansiyelinin olduğunu belirtirken, önemli olan teknolojiyi üretmek olduğunun altını çizdi. Hakseven, “Diğer ülkelere nazaran teknoloji üretiminde önemli noktadayız. Ayrıca ülke olarak, birçok alanda teknoloji kullanımında ilk sıralarda yer alıyoruz. Baktığınızda son teknolojiyi takip eden, uygulayan ve üreten önemli bir ülkeyiz. Teknoloji alanındaki gelişmeleri bizde yakından takip ediyoruz. Diğer taraftan teknolojiyi geliştirmek adına ülkemizde önemli adımlar da atılıyor. Biz de SBM olarak sektörün tüm ihtiyaçlarını analiz ederek projeler geliştiriyoruz. Bu projelerin, sigortacılık sektöründe önemli katma değer sağladığını gözlemliyoruz. Diğer taraftan bir takım yerli uygulamaların pazara giriş yaptığını ve önemli işler başardıklarını da izliyoruz. Bunlar sevindirici gelişmeler. Üstelik sadece sigorta sektörü ile sınırlı değiller ve kendilerini gururla takip ediyoruz” ifadelerini kullandı.
Self Servis Raporlama
SBM olarak sigorta sektörüne daha etkili, kaliteli, istatistiki ve analitik hizmetler vermek amacıyla self servis raporlama modelleri oluşturulduğunu söyleyen Hakseven, “Çağımızda artık yeni petrol olarak görülen verinin işlenerek analitik bilgilere dönüştürülmesi, kurumların ve sektörlerin iyi yönetilmesi/gelişmesi için kaçınılmaz duruma gelmiştir. SBM kaynak sistemlerinde farklı veri yapılarında toplanan sektörel veriler modellenerek, ortak bir sigortacılık veri yapısında birleştirildi. Bu çalışma ile SBM, “IDC Türkiye Finans Zirvesi 2018’de Büyük Veri ve Analitiği dalında, “SBM Self – Servis Analitik Raporlama” projesi ile üçüncülük ödülüne layık görüldü” dedi.
2018’de birçok proje hayata geçirildi
Sigorta sektörüne yaptığı teknolojik gelişmeler ve yeniliklerle adından söz ettiren Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi, geçtiğimiz yıl arka arkaya birçok projeyi hayata geçirdi. Bu projelerin içerisinde SBM’nin Kurumsal verilerinin yedeklenmesi, Veri Olgunluk Projesi, Kurumsal web sitesi, Turkuaz Talep Yönetim Sistemi ile Ortak MPLS Bulut Projesi ile Self Servis Raporlama sadece bazıları. Sektörün ihtiyaçları dikkate alınarak hazırlanan projeler sigorta şirketlerine de önemli kolaylıklar sağlıyor.
Bu projelerden en önemlisi de Ortak MPLS Bulut Projesi. Hakseven, bu proje ile bilgi güvenliği tehditlerini minimize etmek ve yüksek bağlantı kapasitesi sağlamak amacıyla SBM ile sigorta şirketleri arasında kapalı devre, izole MPLS bağlantı hatları kurulduğuna dikkat çekerken, “Bu sayede internete açık servisler kapalı devre hatlara alındı, güvenlik ve performans seviyesi artırıldı, bağlantı sürekliliği ve kapasite kullanımları detaylı olarak izlenmeye başlandı” dedi.
Siber tehditler için harekete geçtik
Son dönemde tüm dünyada önemli bir risk haline gelen siber tehditler için de SBM harekete geçti. Bu kapsamda üye oldukları KamuNet ağından da bahseden Hakseven, şöyle devam etti: “Bilindiği üzere ve 21 Haziran 2017 tarihli ve 30103 sayılı Resmi Gazete ile yayımlanan KamuNet tebliğine göre SBM’nin kamu kurumları ile olan bağlantılarının KamuNet ağı üzerinden gerçekleştirmesi gerekiyor. Biz bunu bir fırsat bilerek hem küresel çapta artan siber tehditlere karşı önlem almak hem de Kamu Kurumları ile olan entegrasyonlarımızın güvenliğini artırmak için en kısa sürede KamuNet ağına dahil olduk ve entegrasyonlarımızı bu ağ üzerine aktardık. Bizimle beraber DASK kurumunun da KamuNet ağına dahil olmasını ve entegrasyonlarını düzenlemesini sağladık. Böylece tüm kamu kurum ve kuruluşları ile güvenli bir entegrasyon altyapımız oluştu” dedi.
Hakseven, “MPLS Bulut ve Kamunet entegrasyonuyla beraber Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi olarak sigorta şirketleri ile olan bilgi güvenliği iletişim faaliyetlerini düzenlemek, sektör dahilinde yürütülecek koordinasyon ile ilgili usul ve esasları belirlemek üzere ‘Sektörel SOME’ olarak hizmet vermeyi amaçlıyoruz. 2018 yılı içerisinde SBM Kurumsal SOME statüsünü kazandı ve gerekli altyapı çalışmalarını tamamladı. 2019 yılı içerisinde ise sigorta sektörünün siber güvenlik koordinasyonunu da sağlamak üzere Sektörel SOME olmak amaçlanıyor” dedi.
Kurumsal veriler artık daha güvenli
SBM’nin mevcut altyapısını da güçlendirdiğini belirten Hakseven, “Günümüz teknolojisinin gelişmesi ile altyapıda ciddi değişiklikler yaptık. Uluslararası standartlara uygun, son teknoloji kullanılarak yedekleme altyapısını 2018 yılında tamamen iyileştirdik. Ayrıca teknoloji ve altyapı yönetimi tarafından, 40’a yakın projenin hayata geçirilmesi ile hizmetlerimiz daha güvenli ve daha hızlı hale geldi. Bu projelerle birlikte, SBM altyapısı son teknoloji ve bilgi güvenliği standartlarına göre yeniden tasarlandı” dedi..
Hizmet süreçleri daha şeffaf
SBM’nin 2018 yılında geliştirdiği bir diğer proje ise TURKUAZ Talep Yönetim Sistemi. Hakseven, bu sayede temin edilen tüm iç ve dış hizmetlerin yönetimini merkezi olarak gerçekleştirmek amacıyla ITIL dönüşümünün başlatıldığına dikkat çekti. Hakseven, “Olay, vaka, problem, istek, talep, değişiklik, konfigürasyon ve servis kataloğu yönetimi süreçlerini yeniden tasarladık ve devreye aldık. Ayrıca, Servis Masası, Konfigürasyon Yönetimi Veritabanı (CMDB) ve Keşif (Discovery) sistemlerini kurarak Turkuaz ismi ile devreye alındı. Bu sayede tüm hizmet süreçlerini daha şeffaf, ölçülebilir ve etkin hale getirdik” dedi.
SBM kurumsal web sitesi yenilendi
2018 yılında biten projelerden biri de sbm.org.tr Ziyaretçilerin aradıkları hizmetlere daha kolay ve hızlı ulaşabilmelerini hedefleyen SBM; siteyi yeni yüzüyle kullanıma açtı. Web sitesinin kullanıcı dostu arayüzü ile modern bir görüntüye kavuştuğuna dikkat çeken Hakseven, “Değişimleri çevik bir şekilde yönetebilecek güçlü bir altyapı sağlamak için hedefler doğrultusunda hazırladığımız yeni web sitemizde, tüm poliçe sorgulamalarımızı, yeni sorgulama portalımız olan sigortam360.com sitesine taşıyarak tek merkezden tüm sorgulama işlemlerini yapabilmeye de olanak sağladık” dedi.