9 Kasım 2024, Cumartesi
spot_img

Yeşil Kart’ta sahteciliğe geçit yok!

Plaka Anlaşması Dışındaki Üye Ülkeler Büroları Toplantısı’nda konuşan Türkiye Motorlu Taşıtlar Bürosu Müdürü Mehmet Akif Eroğlu ve Bürolar Konseyi (COB) Başkanı Sandra Schwarz, yeşil kartta sahteciliğin önüne geçmek için çalışmalar yaptıklarını söyledi.

Türkiye Motorlu Taşıt Bürosu’nun ev sahipliğinde 21 Ekim’de İstanbul’da, Büronun da üyesi olduğu 47 üyeden oluşan Bürolar Konseyi’nin (Council of Bureaux- COB), Plaka Anlaşması Dışındaki Üye Ülkeler Büroları Toplantısı (Non-Multilateral Agreement) düzenlendi. İstanbul-Fairmont Quasar’da gerçekleşen toplantıya Bürolar Konseyi (COB) Başkanı Sandra Schwarz da katıldı.

Toplantının, basına açık bölümünde konuşmacı olarak Türkiye Motorlu Taşıtlar Bürosu Müdürü Mehmet Akif Eroğlu, Büro Yönetim Kurulu Başkanı Remzi Duman, Türkiye Sigorta Birliği (TSB) Genel Sekreteri Özgür Obalı, COB Genel Sekreteri Greet Flore ve COB Başkanı Sandra Schwarz yer aldı.

Toplantında konuşan Türkiye Motorlu Taşıtlar Bürosu Müdürü Mehmet Akif Eroğlu ve Bürolar Konseyi Başkanı Sandra Schwarz, yeşil kartta sahteciliğin önüne geçmek için çalışmalar yaptıklarını söyledi. Yeşil Kart Sigortası yaygınlaşacak Toplantıda Türkiye Motorlu Taşıtlar Bürosu’nun yeniden yapılanma çalışmalarından söz eden Eroğlu, Büro’nun bilinirliğini artırmak ve büroyu daha kurumsal hale getirmek, yeşil kartı yaygınlaştırmak, sektörle ve sigorta basını ile daha fazla iletişim kurmak istediklerini söyledi. Türkiye Motorlu Taşıtlar Bürosu Yönetim Kurulu Başkanı Remzi Duman, büro olarak Covid-19 salgın dönemini optimum şekilde atlatmaya çalıştıklarını ve son dönemde yeşil kart adetlerinde de bir toparlanmanın olduğunu dile getirdi.

Plaka Anlaşması Dışındaki Üye Ülkeler Büroları Toplantısı’nı yerinde izledik

Türk sigorta sektörü hakkında bilgiler veren TSB Genel Sekreteri Özgür Obalı da sektörde penetrasyon oranının yüzde 2,2, buna karşın dünya ortalamasının yüzde 7,4 olduğuna dikkat çekerek; hedeflerinin bu oranı önce yüzde 3,5 daha sonra yüzde 4’e çekmek olduğunu söyledi. COB’nin üye sayısı artacak Toplantıda, COB’un faaliyetleri hakkında bilgi veren COB Başkanı Sandra Schwarz, üyeler arasındaki işbirliğinin önemine dikkat çekti. Türkiye’nin Konsey’e üye ülkeler arasında çok aktif olduğunu vurgulayan Schwarz, Konsey olarak sahte yeşil kartlarla mücadele edeceklerini de söyledi.

Önümüzdeki dönemde üye sayısının artacağını belirten COB Genel Sekreteri Greet Flore ise Ermenistan ve Gürcistan’ın da sisteme dahil olabileceğini kaydetti. Yurtdışına çıkan tüm sürücüler; ticari ya da turizm amaçlı olsun, yurtdışında trafik poliçesine ihtiyaç duyuyor. Yeşil kart da işte bu ihtiyaçtan dolayı geliştirilmiş. Büro, söz konusu sürücülere yeşil kart vererek, sürücülerin yurtdışında trafikteki sorumluluklarını karşılıyor. Büro, aynı zamanda yabancı sürücülerin Türkiye’de 3’üncü şahıslara verdikleri zararları da karşılıyor ve yurtdışına rücu ediyor.”

Yeşil Kart’ta sahtecilik nasıl önlenecek?

Toplantıdan sonra, sohbet etme fırsatı bulduğumuz Türkiye Motorlu Taşıtlar Bürosu Müdürü Mehmet Akif Eroğlu, yeşil kartta sahtecilik ve bunun nasıl önleneceği konusunda şu bilgileri paylaştı: “Özellikle sınır bölgelerinde, yetkisiz ya da sahte kişilerce sahte yeşil kart satılabiliyor. Sahte yeşil kartı alan sürücüler açısından ciddi mağduriyetler söz konusu. Bu kart sahibi kazaya karıştığında milyon Euro’luk tazminatlarla karşılaşabilir. Bu noktada bir eylem planımız var: O bölgelerdeki yerel basınla yakın temas kurarak, vatandaşı sahte yeşil kart konusunda uyaracağız. Bir de yeşil sertifika üzerine QR kod olacak. QR koddan sertifika sahte mi değil mi anlaşılacak. Kurumsal olarak da Azerbaycan’la sınırda karşılıklı online yeşil kart QR kod kontrolüne başlayacağız. Bu konuda Yunanistan’la da prensipte anlaştık. Bulgaristan büro ile de bir toplantımız olacak.”

Yeşil Kart Sigortası nedir?

Yeşil Kart Sigortası ‘nın amacı, ülkeler arasında seyahat eden motorlu taşıt kullanıcılarına yardımcı olmak ve ayrıca ilgili motorlu taşıt kullanıcılarının seyahat ettikleri ülkelerde neden oldukları kazaların sonucunda zarar görenlerin korunmasını sağlamaktır. Trafik kazasının meydana geldiği ülke, kazaya neden olan motorlu taşıt kullanıcısının sürekli yaşadığı ülke olmasa dahi, verilen zarar karşılanacaktır. Bir motorlu taşıt işleteni, ziyaret ettiği her ülkenin sınırında ayrı bir sigorta poliçesi yaptırma gereksinim duymayacaktır.

Yeşil Kart Sistemi tarihçesi

Motorlu kara taşıtlarının kullanımının artması ile, bu araçların gittikleri ülkelerde yaptığı kazalar ile üçüncü şahıslara verdikleri zararlar da artmıştır. Meydana gelen bu kazalarda; taraflardan bir veya daha fazlasının yabancı uyruklu olması, zararların giderilmesi konusunda zorluklar ortaya çıkarmıştır. Yaşanan bu zorluklar II. Dünya Savaşı öncesi ortaya çıkan ülkelerarası karayolları seyahat ve taşımacılığında sınırlardaki sigorta işlemlerinin kolaylaştırılması düşüncesini ve ortak sigorta arayışını başlatmıştır.

Bu gelişmeleri takiben 1949 yılında Birleşmiş Milletler (BM) Avrupa Ekonomik Komisyonu Karayolları İç Ulaştırma Komitesi Karayolu Ulaşım Çalışma Grubu; uluslararası karayolları seyahatlerinde tek tip bir trafik sigortasının en uygun çözüm olduğunu belirten 5 No’lu Tavsiye Metnini hazırlamıştır. Tavsiye Metni, üye ülkelere, araç kullanımı ile ilgili olarak üçüncü şahıs risklerini üstlenen sigortacılarının, tek tip ve kolay uygulanabilir koşulları olan anlaşmalar hazırlamalarını ve araç kullananların bu riskler için sigorta yaptırma zorunluluğu bulunan ülkelere giderken yeterince sigortalanmış olmalarının sağlanmasını tavsiye etmiştir. Bu tavsiye kararı doğrultusunda, ülkemizin de üyesi bulunduğu Avrupa Konseyi, karayolu taşımacılığının yoğun olduğu ülkelerde zorunlu bir sigorta sistemi getirilmek sureti ile motorlu taşıtların yurtdışında karışacakları kazalarda, üçüncü şahıslara ve mallarına karşı oluşan sorumluluklarını temin etmek için “Motorlu Taşıtların Zorunlu Mali sorumluluk sigortalarına Dair Avrupa Sözleşmesi”ni hazırlayarak kabul etmiştir.

Bu tavsiyeleri uygulayabilmek ve Yeşil Kart sisteminin işleyişini sağlamak için her üye devlet, kendi ülkesinde Büro adı verilen kurumları oluşturmuştur. Bu Bürolar bugün merkezi Brüksel’de olan Bürolar Konseyi çatısı altında toplanmıştır.

Yeşil Kart işleyiş ve yönetiminden sorumlu Bürolar Konseyi; BM Avrupa Komisyonu İç Ulaştırma Komitesi Yol Ulaşım Çalışma Grubuna bağlıdır.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

SON EKLENEN HABERLER