25 Mayıs 2024, Cumartesi
spot_img

Yeni Tüketici Kanunu sigortalıyı da koruyor

semsiye“Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun” 28 Kasım 2013 itibariyle Resmi Gazete’de yayımlandı. Tüketicilerin hayatını tamamen değiştirecek önemli yenilikler içeren yeni yasayla birlikte tüketici hakları yeniden tanımlandı. Yasada, haksız şartlar hükümsüz sayılırken krediler, kredi kartları, ayıplı malın iadesi ve reklam gibi birçok alanda yenilikler yapılırken, sigorta sektörüne özel düzenlemeler de yer aldı. Bu yenilemelerden biri de konut kredilerinde sigorta güvencesi ile ilgili oldu. Yeni kanuna göre, tüketicinin açık talebi olmaksızın krediyle ilgili sigorta yaptırılmayacak. Tüketicinin sigorta yaptırmak istemesi hâlinde, istediği sigorta şirketinden sağladığı teminatın, konut finansmanı kuruluşu tarafından kabul edilmesi gerekecek. Yaptırılacak olan sigortanın kredi konusuyla, meblağ sigortalarında kalan borç tutarıyla ve vadesiyle uyumlu olması şartı aranacak. Ayrıca konut kredisinde erken ödeme tazminatı, kalan vade sayısı 36 ayı aşmayan kredilerde, erken ödenen tutarın yüzde 1′ini geçemeyecek.

Yeni yasaya göre internet ve telefon üzerinden yapılan finansal hizmetlere ilişkin mesafeli satışlardaki 7 günlük cayma hakkı süresi ise 14 güne çıkarılırken, mal ya da hizmetin teslimi ise 30 günü aşmayacak hale getirildi. Sigorta sözleşmelerine ve bireysel emekliliğe ilişkin sözleşmelerde ise cayma süresinde bir düzenlemeye gidilmedi. Bireysel emeklilik için cayma süresi 60 gün, özel sigortalarda ise bu süre 30 gün olarak kaldı.

“Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun” ile ilgili diğer düzenlemeler ise şöyle;

GARANTİ BELGESİ: Sanayi mallarına garanti belgesi düzenlenecek. Garanti süresi içinde malzeme, üretim ve işçilikten kaynaklanan arızalarda tüketici para ödemeyecek. Garanti süresi içinde sık sık arızalanan ürünün değiştirilmesi istenebilecek.

KONUT FİNANSMANI: Konut finansmanı sözleşmesi yazılı olarak kurulmadıkça geçerli olmayacak.

KAPAMA TAZMİNATI: Erken ödeme tazminatı vadesi 36 ayı aşmayan kredilerde yüzde 1′i, 36 ayı aşanlarda ise yüzde 2′yi geçemeyecek.

CAYMA HAKKI: Tüketici, herhangi bir gerekçe göstermeden ve ceza ödemeden krediden 14 gün, taksitle satıştan ise 7 gün içinde cayabilecek.

HAKSIZ ŞARTLAR: Sözleşmelerde yer alan haksız şartlar hükümsüz olacak.

AYIPLI MALAR: Tüketicinin makul olarak beklediği faydaları azaltan veya ortadan kaldıran maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikler içeren mallar ayıplı kabul edilecek.

DEVRE TATİL: Devre tatile konu taşınmazın inşa edileceği arsa için yapı ruhsatı alınmadan tüketicilerle ön ödemeli devre tatil sözleşmesi yapılamayacak.

PAKET TUR: Paket turda yaptırımlar artırıldı. Tur sözleşmesi kurulmadan önce ön bilgilendirme zorunluluğu getirildi. Tüketicilere sözleşmeden dönme hakkı verildi.

AYIPLI MAL VE HİZMET: Satın alınan malın ayıplı olduğu anlaşıldığı takdirde 15 gün içinde iade edilebilecek. Tüketici aldığı malı iade ettiğinde parasını geri alma, ayıp oranında indirim ve ücretsiz onarımı seçeneğini talep edebilecek.

ÜCRETSİZ KART: Kart çıkaran kuruluşlar, tüketicilere yıllık üyelik aidatı ve benzeri isim altında ücret tahsil etmedikleri bir kredi kartı sunmak zorunda olacak.

SATIŞTAN KAÇINMA: Mağazanın herhangi bir yerinde bulunan ve üzerinde örnektir veya ‘satılık değildir’ ibaresi bulunmayan bir malı mağaza sahibi satmak zorunda.

TAKSİTLİ SATIŞLAR: Satıcı, fiyatı ve ödeme şeklini yazılı olarak tüketiciye bildirmek vermek zorunda. KAMPANYALI SATIŞ: Basın yoluyla duyurulan tüm kampanyalarda satıcı taahhütleri yerine getirmek zorunda. KAPIDAN SATIŞ: Tüketici 7 günlük muayene ve tecrübe süresi sonunda ürünü kabul etme veya hiçbir gerekçe göstermeden iade etme hakkına sahip.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

SON EKLENEN HABERLER