23 Aralık 2024, Pazartesi
spot_img

Yatırımcılar kârlılığa odaklandı

chart4Türk sigorta sektöründe Avrupa’daki kriz öncesi seviyelere ulaşmanın artık daha zor olduğunu ifade eden Towers Watson Sigortacılık Danışmanlık Hizmetleri Direktörü Evrim Köksal Arkut, son dönemlerde artık büyüme potansiyeli kadar kârlılık hedefinin de önem kazanmaya başladığını söyledi.

Dünyanın önde gelen danışmanlık şirketlerinden Towers Watson’un Türkiye Sigortacılık Danışmanlık Hizmetleri Direktörü Evrim Köksal Arkut, Türk sigorta pazarında geçtiğimiz yıl pazarda çok sayıda şirket satışa çıktığını ve yabancı yatırımcılardan yoğun ilgi görüldüğünü belirtti. Türk sigorta sektörüne yabancıların ilgisinin hâlâ sürdüğünü, fakat Avrupa’daki kriz öncesi seviyelere ulaşmanın ise artık daha zor göründüğünü ifade eden Arkut, pazarda yeni ortaklıklara açık şirket sayısının da oldukça azaldığının altını çizdi.

Arkut, dünyanın en büyük 17’nci ekonomisi olan Türkiye’nin sigorta primi üretiminin 2012 yılı Axco istatistiklerine göre, dünyada hayat dışı branşta 24, hayat branşında ise 44’üncü sırada yer aldığını ve sigortacılığın ekonomi içinde bu denli küçük bir dilime sahip olmasının, sektörün önemli bir büyüme potansiyelini barındırdığına işaret ettiğini söyledi.

Kârlılık hedefi önem kazanıyor 

Türkiye ekonomisinin güçlü bir biçimde büyüdüğüne dikkat çeken Arkut, kişi başına düşen gelirin artmasının sigortacılık sektörünün büyümesini de beraberinde getireceği ve dolayısıyla da Türkiye sigortacılık sektöründe ciddi bir büyüme potansiyeli olduğunun görüldüğünü belirtti.

Türkiye sigorta pazarına geçtiğimiz 10 yıl içerisinde ciddi bir yabancı yatırımcı ilgisi gözlemlendiğini hatırlatan Arkut, özellikle geçtiğimiz yıl pazarda çok sayıda şirketi satışa çıktığını ve bunların da yabancı yatırımcılardan yoğun ilgi gördüğünün altını çizdi. “Yabancıların ilgisi hâlâ sürüyor ancak Avrupa’daki kriz öncesi seviyelere ulaşmak artık daha zor görünüyor” diyen Arkut, önümüzdeki döneme yönelik beklentilerini şöyle sıraladı: “Yatırımcılar 2008 krizi öncesi dönemde büyüme hedefi için yüksek miktarlar ödemeyi kabul ederken, son dönemlerde artık büyüme potansiyeli kadar kârlılık hedefi de önem kazanmaya başladı. Emeklilik tarafında büyüme tahmini yeni devlet katkısı ve benzeri beklentiler dolayısıyla hâlâ yüksekken, yabancılar ürün kârlılıklarındaki düşüşlerin etkisini de dikkate alıyor. Diğer taraftan, artık yeni ortaklıklara açık şirket sayısı da oldukça azaldı. Bu durum, olası yatırımlarda fiyatı yukarı çekici bir faktör olacaktır. Konsolidasyonun yanı sıra küçük pazar payına sahip yabancı şirketlerin de satın alma, organik büyüme ya da pazardan çıkma gibi kararlarına da tanıklık edeceğiz. Şirketlerin alacakları kararlarda pazardaki uzun ve kısa dönem kârlılık göstergeleri de önemli bir rol oynayacaktır.”

Alım gücü yükseldikçe, sigorta ihtiyacı artacak

Türkiye sigorta pazarına yönelik orta ve uzun vadeli öngörülerini açıklayan Arkut, Türkiye’nin ekonomisi gelişmeye devam ettikçe ve bununla bağlantılı olarak orta sınıfın alım gücü de yükseldikçe, insanların sigortaya olan ihtiyaçlarının da paralel olarak artacağını söyledi. Arkut, şöyle konuştu: “Şu an sigortaların büyük çoğunluğu trafik ve deprem sigortası gibi zorunluluktan yapılıyor. Alım gücünün yükselmesinin yanı sıra, sigorta bilincinin oluşması ve uzun vadeli bakış açısının yerleşmesi sigortacılığın gelişimine olanak verecektir. Şirketler açısından, teknik yetkinliklerin geliştirilmesi, müşteri deneyimine odaklanma ve etkin maliyet yönetimi finansal sonuçlara olumlu yansıyacak ve sektör yatırımcılarının beklentilerini karşılayacaktır. Öte yandan 2023 yılı hedef ve beklentileri ilgili yapılan çalışmaları olumlu buluyoruz. Devlet katkısı, işverenlere bir çeşit zorunluluk getirilmesi, kıdem tazminatı fonları, tamamlayıcı sağlık gibi büyüme getirecek açılımlar da önemli.”

Son trendler fiyat artışlarının durduğunu gösteriyor 

Sektörün önündeki en önemli sorun olan kârsızlık probleminin çözümüne yönelik düşüncelerini paylaşan Arkut, kârlılığın büyüme ile bir arada ele alınması gerektiğinin altını çizdi. Sürdürülebilir kâra geçmek için, şirketlerin dağıtım kanalı anlaşmaları yaparak, farklı dağıtım kanallarında etkin satış stratejileri kurmanın yanı sıra teknik yetkinliklerini arttırmaları, müşteri deneyimine odaklanmaları ve maliyetlerini etkin bir şekilde yönetmelerinin gerekli olduğunu belirten Arkut, “Geçtiğimiz yıl sigortasız halde trafiğe çıkan araç sayısında önemli bir artış yaşandı. Bu durumun fiyat artışlarından kaynaklandığı ve sektör açısından üzücü bir duruma işaret ettiği düşünülebilir. Son trendler fiyat artışının durduğunu ve hatta tersine döndüğünü gösteriyor. Bu da sigortasız araç sayısını azaltacağı yönündeki düşünceleri beraberinde getiriyor” dedi.

dunya.com / Yakup Sayar

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

SON EKLENEN HABERLER