Koronovirüs (Covid-19) ile birlikte bireylerde de sağlıklarının bozulması ya da işlerini kaybetme korkusunun arttığını belirten Eureko Sigorta Genel Müdürü Uco Vegter, “Morallerinizi bozmayın, paniğe kapılmayın; sektör olarak yanınızdayız” diyor.
HAYATIMIZ SİGORTALI / ALP SÜER
Çin’den başlayıp tüm dünyaya yayılan koronavirüs (Covid-19), başta İtalya olmak üzere Avrupa ülkelerinden sonra şimdi de Türkiye’yi tehdit etmeye başladı. Bu satırların yazıldığı sırada ülkemizdeki toplam vaka sayısı 200’ü geçmişti. Bilim insanlarının, “Bu tür salgınlar, dünyada 100-200 yılda bir vuku bulur” diyerek konunun önemine dikkat çektiği Covid-19’a karşı alınan önlemler de arttı. Hepimizin, özellikle de toplu taşıma araçlarını kullananlarının dikkat etmesi gereken hijyen kurallarını harfiyen uygulamak dışında, sigorta şirketleri de dahil olmak üzere bir çok sektördeki şirket, çalışanlarını korumak için ‘evden çalışma’ uygulamasını başlattı. Sigorta sektöründe söz konusu uygulamayı başlatan şirketler arasında Eureko Sigorta da yer alıyor. Geçen ay, Hayatımız Sigortalı ekibi olarak Eureko Sigorta Genel Müdürlüğü’nü ziyaret ettik. Eureko Sigorta’nın yeni Genel Müdürü Uco Vegter ile bu ayki kapak röportajını gerçekleştirdik. Öncelikle, olağanüstü bir dönemde röportaj teklifimizi geri çevirmeyip, bizleri kabul eden Vegter’e ayrıca teşekkür ederiz. Sigorta sektörü ve Eureko Sigorta’daki yeni dönemle ilgili olarak sorularımızı yanıtlayan Vegter’le ilk olarak konunun güncelliğinden dolayı Covid-19 konusunu masaya yatırdık. Röportajın ayrıntılarına geçmeden, öncelikle Vegter’in kamuoyuna verdiği şu mesajı, okuyucularla paylaşmak istiyorum: “Morallerinizi bozmayın, paniğe kapılmayın; sektör olarak yanınızdayız. Bu zamanda da bireylerin ihtiyacı olan sigortaları onlara sunacağız.”
Müşterilerimizi korumak bizim için kritik öneme sahip
Covid-19 ile birlikte bireylerde kendi ve ailelerinin sağlıklarının bozulması ya da işlerini kaybetme vb. korkularının arttığını belirten Vegter, “Dünyada daha önce görülmemiş bir şey yaşıyoruz. Türkiye’de de hastalıktan önce korku yayıldı. Müşterilerimizin öncelikle, iyi bir şekilde bilgilendirilmelerini sağlamak istiyoruz. Bunu da proaktif bir şekilde yapıyoruz. Nasıl hazırlık yapmaları ve ne gibi önlemler almaları gerektiği konusunda bilgi sağlıyoruz. Çağrı merkezimizi arayan sigortalılarımızın alacakları hizmetin donanımlı olması için çalışıyoruz. Yanlarında olduğumuzu onlara hissettirmek istiyoruz. Müşterilerimizi korumak bizim için kilit öneme sahip” diyor. Vegter’ten aldığımız bilgilere göre, Eureko müşterilerinin yanında çalışanlarında sağlıklarını korumaya özen gösteriyor. Bu amaçla, sektördeki bir çok şirket gibi evden çalışma uygulamasını başlatmış; röportajı yaptığımız tarihte yüzde 50’nin üzerinde çalışan, evden çalışmaya başlamış. Dergimizin yeni sayısı elinizde olduğunda tamamı evden çalışıyor olacak.
Vegter, son günlerde tartışılan Covid-19 ‘lu hastaların özel sağlık sigortalarında (ÖSS) teminat kapsamında olup olmadıkları konusuna da açıklık getirdi. Özel sağlık sigortası olan bireylerin hasta olduklarında anlaşmalı özel hastane ve sağlık kuruluşlarına gidebildiklerini belirten Vegter, “Sağlık sigortası, Covid-19’a özel testlerin dışındaki muayene ve diğer tanı amaçlı tetkik giderlerini karşılıyor. Ancak, salgın hastalık olması nedeniyle kamu sağlığı için tedavi süreçleri T.C. Sağlık Bakanlığı tarafından takip ediliyor. Bu tanı konan sigortalılar Sağlık Bakanlığı yönlendirmelerine göre tedavi görüyor. Bu aşamada da özel sağlık sigortasının kapsamı dışında kalmaktadır” diyor. Covid-19 gibi bulaşıcı, salgın hastalıkların seyahat sigortası teminat kapsamının dışında olduğunu vurgulayan Vegter, buna karşılık sigortalıların daha güvenli bir şekilde evlerine dönmeleri için yardımcı olduklarını kaydediyor.
COVID-19 İLE İLGİLİ HER ŞEY ŞEMSİYE’DE!
Yeni işlerde azalma oldu
“Covid-19 sigorta sektörünü olumsuz etkiledi mi?” sorumuza yanıt olarak Uco Vegter, Covid-19’un sektör üzerindeki etkilerini değerlendirmek için henüz erken olmakla birlikte son haftalarda sektörde özellikle ‘yeni işler’de bir azalmanın olduğunu söylüyor. Dağıtım kanalı olarak banka odaklı bir yapıya sahip olduklarını belirten Vegter, “Son dönemde banka ziyaretlerinde de azalma söz konusu. Biz de yeni işlerde bir düşüş bekliyoruz. Bu nedenle ‘yenileme’ odaklı hareket ediyoruz. Ayrıca, ‘daha fazla ne yapabiliriz?’ diye bakıyoruz ve yeni ürünler üzerinde çalışıyoruz” diyor. Eureko Sigorta olarak geçen yıl müşterileri kaybetmeme anlamında başarılı bir yıl geçirdiklerini ifade eden Uco Vegter, bunu bu yıl da sürdürebileceklerine inandığını söylüyor. Covid-19’un, işlerin kesintiye uğraması nedeniyle ekonomi üzerinde olumsuz etki yaptığına da dikkat çeken Vegter, “Çin’de yedek parça üretimi durdu. Bu ülkede kilit çalışanlar hasta” diye konuşuyor.
Türk insanı somut karşılık bekliyor
Eureko Sigorta Genel Müdürü Uco Vegter’den biraz da Türk sigorta sektörü ile Hollanda ve gelişmiş ülkelerdeki sigorta sektörünü karşılaştırmasını istedik. Diğer sigortacılar gibi sigorta satışlarının ekonominin gelişmişliği ile yakından ilgili olduğunu vurgulayan Vegter, “Zenginlik arttıkça, prim üretiminin gayrisafi yurtiçi hasıla içindeki payı da artıyor. Kuzey Avrupa’da bu oran yüksek. Türkiye’de de gelir düzeyi arttıkça sigorta sektöründe prim üretiminin gayrisafi milli hasıla içindeki payı da artacak” diyor. Vegter’in Türkiye’de bulunduğu süre içinde tüketici davranışlarıyla ilgili olarak önemli bir tespiti var: “Türkiye daha çok Asya’ya benziyor. Türk insanı karşılığında somut bir şey almayınca para ödemeyi sevmiyor ve sigorta şirketlerine güvenmiyor” diyen Vegter, bu gibi kültürel farklılıkların sigorta satışlarını da olumsuz etkilediği fakat bu konu ele alındığında, aynı zamanda büyük bir fırsat sağlayacağı görüşünde.
Gönül rahatlığı sunmak istiyoruz
Uco Vegter ile sektör dışına çıkıp biraz da Eureko Sigorta’yı konuştuk. Vegter’den aldığımız bilgilere göre, Eureko, geçen yıl yeni bir stratejiyi hayata geçirerek, 2024 yılı için bir vizyon oluşturmuş. “Daha iyi yarınlar için gönül rahatlığı sunmak” misyonuyla hayata geçen stratejinin de birkaç önemli ayağı var: İlk olarak, ‘müşteri odaklılık’ stratejide önemli bir yer tutuyor. Müşteri odaklılık belki klasik bir tabir gelebilir; ancak Eureko bu konuda bireylerin ihtiyacı olan sigorta ürünleri sunmanın ötesinde, satış ve sundukları hizmetler anlamında müşterilerin hayatını daha da basitleştirmeyi ve kolaylaştırmayı amaçlıyor. İkinci olarak da müşterilere sadece sigorta ürünleri değil, sigorta ötesinde hizmetler sunmak ve onların hayatın her alanında yanlarında olduklarını hissettirmek istiyor. Stratejinin en önemli unsurlarından birisi de dağıtım ile ilgili. Satışın günümüzde daha çok yüz yüze ve ikna ederek yapıldığını ifade eden Vegter, yeni bir satış stratejisinin hayata geçirmek istediklerini vurguluyor; bu konuda da esinlendikleri IKEA modelini şu şekilde anlatıyor: “IKEA’dan bir müşteri, farklı dağıtım kanallarından, online, call center, mağaza vb. bir mobilya satın alabiliyor. Yani, geleneksel mobilya alma deneyimi ile kıyaslarsanız çok farklı. Ayrıca, müşteriye farklı bir deneyim yaşatıyor. Belki bir kanepe almaya gidiyorsunuz. Ancak, sandalye veya başka bir ihtiyaç duyduğunuz herhangi bir ürünü de alabiliyorsunuz. Müşteri bir şey sormadıkça da çalışan, müşteriye bir şey satmaya çalışmıyor.
Müşteri sayısını 5 yılda 2’ye katlamayı hedefledik
2024 vizyonuyla birlikte, şirket kendisine rakamsal bir hedef de koymuş. Eureko Sigorta, halen 1 milyon olan mevcut müşteri sayısını, 5 yıl içinde 2’ye katlamayı hedefliyor. Müşteri sayısının artmasında ve söz konusu hedefin yakalanmasında, şirketin en büyük dağıtım kanalı olan Garanti BBVA da (banka sigortacılığında Ziraat’ın ardından 2’inci sırada) büyük rol oynayacak. Röportajda bir sigorta şirketi için ‘ölçek büyüklüğünün’ önemine dikkat çeken Vegter’e “Söz konusu hedeflere ulaşmak için ‘şirket satın almayı düşünüyor musunuz?” diye sorduk. Vegter, Eureko Sigorta’nın gündeminde şirket satın almanın söz konusu olmadığını ve hedeflere tamamıyla ‘organik’ büyüyerek ve ana dağıtım kanalı olan Garanti BBVA ile ilişkileri daha da güçlendirerek ulaşacaklarını kaydediyor. Vegter, dağıtım kanalı olarak banka dışında kurumsal işlerde acenteler ve sınırlı sayıda da brokerle çalıştıklarını kaydediyor.
Türk sigorta sektöründe branş bazında fırsat olarak motor sigortaları dışında ‘KOBİ sigortacılığı’nın altını çizen Vegter, Türkiye’de yaklaşık 3 milyon KOBİ olduğunu ve KOBİ’lerin risklerini azaltmak için onlara destek olmalarının gerekli olduğunu vurguluyor.
Achmea, yatırımdan memnun
Türk sigorta sektöründe, 2007 yılında Garanti Sigorta’yı satın alarak sektöre iddialı bir giriş yapan Eureko’nun geçen zaman içinde Türkiye’de olmaktan mutlu olup olmadığını da merak ettik. Eureko Sigorta’daki görevinden önce Eureko Sigorta’nın da bağlı olduğu Achmea International’ın Hollanda dışındaki tüm faaliyetlerinden sorumlu yönetici direktörü olarak görev yapan Vegter, grubun Türkiye’deki yatırımından memnun olduğunu dile getiriyor. “Grubun tavrı pozitif. Türkiye’ye uzun vadeli bakıyor. Türkiye’nin ekonomik bakımdan iniş çıkışları olan bir ülke olmakla birlikte büyük bir potansiyele ve fırsatlara sahip olduğunu düşünüyor” diyor.
DASK idareciliğinden gurur duyduk
Eureko Sigorta’nın 15 yıl süren Doğal Afet Sigortaları Kurumu (DASK) idareciliği ağustos ayında sona erecek. Bu konuda da düşüncelerini öğrendiğimiz Vegter, 15 yıldır DASK idareciliği başarılı bir şekilde yapmaktan gurur duyduklarını söylüyor. DASK’ın 15 yılda devlet ve özel sektör işbirliğiyle lider ve bir çok ülkede örnek alınan bir havuz haline geldiğini ifade eden Vegter, “Devlet, idareciliği bir noktada geri isteyecekti. Bu da gayet doğal bir durum. DASK’ın bundan sonra da emin ellerde yöneticiliğini düşünüyoruz.”
Insurtech sigortalıların güvenini artırıyor
Insurtech ile ilgili sorularımızı da yanıtlayan Eureko Sigorta Genel Müdürü Uco Vegter, insurtech’in sigorta şirketi ile sigortalılar arasındaki güveni artırmak için önemli bir araç olduğu görüşünde. “Süreç içinde çok fazla tarafın dahil olması, müşterinin güvenini zedeliyor” diyen Vegter, insurtech’in sigortalıların işleri kolaylaştırdığını ve güvenini artırdığını vurguluyor. Vegter’den aldığımız bilgiye göre, insurtech’le ilgili olarak Eureko Sigorta, nisan ayından itibaren konut sigortaları konusunda yeni bir projeyi hayata geçiriyor. Buna göre, konut sigortası olan bir sigortalının hasar talebi olduğunda, sigortalının akıllı telefonuna bir link gönderiliyor. Bu link üzerinden sigortalı, görüntülü olarak hasarı, Eureko’daki ilgili hasar uzmanlarına gösteriyor ve hasar ödemesi o gün hesabına geçiyor. Vegter, küçük, kompleks olmayan hasarların 1 yıl içinde yüzde 50’sinin bu şekilde çözüme kavuşturmayı hedeflediklerini söylüyor.
Kamuda birleşme doğru karar bizler de rekabete hazırız
Önümüzdeki aylarda, Türk sigorta sektöründe kamu sermayeli şirketler, Türkiye Varlık Fonu (TVF) çatısı altında tek bir şirket olarak faaliyet göstermeye başlayacak. Bu durum, kuşkusuz Eureko Sigorta gibi ana dağıtım kanalı banka olan şirketleri de yakından etkileyecek. Vegter, “Birleşik kamu şirketi ve dağıtım kanalları arasında artacak rekabet hakkında ne düşünüyorsunuz?” sorularımıza da şu yanıtı veriyor: “Sektörde çok fazla sayıda oyuncu var. Bu nedenle, devlet kamu sermayeli şirketlerin birleştirilmesi konusunda doğru bir karar verdi. Yeni kamu şirketinin sektörde yüzde 11-12 pazar payı olacak. Daha alt sıralarda yer alan şirketler için de yeterli bir alan olduğunu düşünüyorum. Üç şirketi birleştirmek de zor; birkaç yıl boyunca bu zorlu süreci yönetmeye çalışacaklar. Bununla birlikte onlar için de her şeyin iyi olmasını diliyorum. Bizler de rekabete hazırız.
Koşmayı ve yelkeni seviyor; Türkiye’de olmaktan memnun
Eureko Sigorta Genel Müdürü Uco Vegter ile söyleşimizin sonunda geleneğimizi sürdürdük; Vegter’i bu kez de sigortacı kimliği dışında gündelik hayatta tanımak istedik. 50 yaşında olduğunu öğrendiğimiz Vegter, İngiliz eşi ve 17 ve 16 yaşlarında biri kız (büyük olan), diğeri erkek iki çocuk babası. Türkiye’de şu anda yalnız yaşıyor; temmuz ayında eşinin de ülkemize gelmesini bekliyor. Vegter, ülkemize de yabancı bir yönetici değil. Eureko Sigorta Genel Müdürü olmadan önce de Türkiye’ye 5 yıldır gelip gittiğini belirten Vegter, burada olmaktan dolayı çok mutlu. Ülkemiz insanının enerjisi, iklimi ve başta kebap olmak üzere Türk yemeklerini öve öve bitiremedi Vegter. Koşmayı çok sevdiğini ve her hafta düzenli olarak koştuğunu dile getiren Vegter, yelken sporuna ilgi duyduğunu ve kaptan ehliyeti de almak için çalıştığını kaydediyor.
Ajax’ı tutan, caz müziğe düşkün bir Hollandalı
Kişisel hobi ve ilgi alanları ile ilgili olarak sorularımızı yanıtlayan Eureko Sigorta Genel Müdürü Uco Vegter ’den öğrendiğimize göre, Vegter müziği de çok seviyor. Müzik türleri arasında özellikle caz müziğe düşkün olan Vegter, bebop, geleneksel caz ve Miles Davis’in müziği dışında da elektronik ve jazz müziği birleştiren Tony Montana gibi müzisyenlerin yaptığı müziği ilgiyle dinliyor.
Vegter, aynı zamanda pek çok Hollandalı gibi futbola da meraklı. “Hollanda’da hangi takımı tutuyorsunuz?” sorumuza, soruyla “Amsterdam’lıyım. Hangi takımı tutabilirim? Tabii ki Ajax” diyerek karşılık veren Vegter, Avrupa futbolunun ekollerinden Hollanda milli takımının son yılarda düşüşe geçmesinden dolayı duyduğu üzüntüyü de dile getiriyor.
HAYATIMIZ SİGORTALI / NİSAN 2020