23 Aralık 2024, Pazartesi
spot_img

Türkiye kartlı harcamada birçok ülkeyi solladı

Türkiye, pandemi döneminde kartlı harcama performansı ile birçok ülkeyi geride bıraktı. TOBB ve Visa’nın ikincisini gerçekleştirdiği Harcamalar Araştırması’na göre Temmuz 2020-Mart 2021 arasındaki tüm aylarda Türkiye’nin İtalya, İsveç ve ABD’ye kıyasla daha iyi bir sınav verdi.
Mart 2021 bir önceki yılın Mart’ı ile karşılaştırıldığında, kartlı harcamaların Türkiye’de %50, İtalya ve ABD’de %40 oranında büyüdüğü, İsveç’te ise %15 küçüldüğü görülüyor.

TOBB ve Visa’nın ikincisini gerçekleştirdiği Harcamalar Araştırması’na göre, Türkiye’deki kartlı harcamalar, pandeminin ikinci dalgasına rağmen toparlanma eğilimini sürdürerek, bir önceki yılın aynı dönemine göre % 41 oranında arttı.

Araştırmada ayrıca, Avrupa’dan İtalya ve İsveç ile ABD’nin harcama verileriyle Türkiye’nin verileri kıyaslandı. Türkiye’nin pandeminin ikinci dalgasında da ilk dalgada olduğu gibi kartlı harcamalarda gelişim kaydettiği dikkat çekti.

Harcamalar Araştırması’nda pandeminin kış aylarına denk gelen ikinci dalgası ve 2021’in ilk dört ayı analiz edildi. TOBB Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu, “Pandemi süreci bize e-ticaretin asla ihmal edilmemesi gerektiğini bir kez daha gösterdi. Bu dönemde kredi kartı harcamalarının 3’te 1’inin e-ticaret üzerinden yapıldığını gördük.

Biz de üyelerimizi e-ticarete hazırlamak için birçok online bilgilendirme toplantısı düzenledik” dedi. Visa Türkiye Genel Müdürü Merve Tezel, “Visa ve TOBB Harcamalar Araştırması, Türkiye’nin pandeminin ikinci dalgasında da kartlı harcamalar bakımından büyüme trendinde olduğunu ortaya koyuyor. Ülkemizdeki kartlı ödemeler altyapısının tüketici davranışındaki değişime cevap verebilecek şekilde gelişmiş olmasının bu büyüme trendine etkisi büyük” açıklamasını yaptı.


Türkiye diğer ülkere göre daha iyi bir sınav verdi

Araştırmada Covid-19 döneminde erken ve kısıtlayıcı tedbirler alan İtalya, diğer ülkelere oranla daha az kısıtlama getiren İsveç ve Türkiye’ye benzer kısıtlama yaklaşımları gösteren ABD ile kıyaslamalar yer alıyor. Buna göre Türkiye’nin diğer ülkelerine göre daha iyi performans sergilediği ortaya çıkıyor. İkinci dalganın başlangıcında kartlı harcamalar bakımından İsveç keskin düşüşler yaşarken, benzer kısıtlamalar uygulayan ABD ve Türkiye’nin kartlı harcamalar grafiğinin birbirine yakın dalgalanmalar yaşadığı gözleniyor. Temmuz 2020-Mart 2021 arasındaki tüm aylarda Türkiye’nin diğer üç ülkeye kıyasla daha iyi bir sınav verdiği de dikkat çekiyor. Mart 2021 bir önceki yılın Mart’ı ile karşılaştırıldığında, kartlı harcamaların Türkiye’de %50, İtalya ve ABD’de %40 oranında büyüdüğü, İsveç’te ise %15 küçüldüğü görülüyor.

E-ticaret, banka kartları ve temassız büyüme getirdi

Türkiye’de, Nisan 2019-Mart 2020 ve Nisan 2020-Mart 2021 dönemindeki harcamalar karşılaştırıldığında, ödemeler dünyasında 3 önemli sıçrama öne çıkıyor. Sokağa çıkma kısıtlamaları ve tüketici alışkanlıklarının değişmesiyle Türkiye’de rekor seviyelere ulaşan e-ticaretin %55, banka kartı harcamalarının %40 büyümesi ve temassız ödemelerin 6 katına çıkmış olması kartlı ödemelerdeki büyümenin yapı taşlarına işaret ediyor. Kartlı ödemelerin %17’sini oluşturan banka kartı harcamalarının, kredi kartı yıllık büyümesinin 2.5 katı üzerinde artması da ayrıca dikkat çekiyor.

Pandeminin yükselen sektörleri: Elektrik-elektronik ve yapı-dekorasyon

Araştırma kapsamında, farklı sektörlerde Covid-19 sürecine bağlı olarak gerçekleşen değişimler de analiz edildi. Buna göre, evde kalmanın zorunlu olduğu ve uzaktan eğitimin devam ettiği pandeminin ikinci dalgasında, tüketicilerin artık e-ticareti benimsemiş olmasının da etkisiyle market-AVM-gıda, yapı-dekorasyon ve elektrik-elektronik sektörlerinde hızlı ve kalıcı bir büyüme gerçekleşti. Market-AVM-gıda sektörleri kategorisinde 2021’in Nisan ayında geçen senenin aynı dönemine göre %41 artış gözlemlenirken, bu oran elektrik-elektronik sektöründe %82, yapı-dekorasyon sektöründe ise %118 olarak gerçekleşti.

Yeme-içme sektörü pandemi koşullarına uyum sağladı

Pandeminin ikinci dalgasıyla birlikte gelen ek kısıtlamaların etkisi, özellikle yemek (restoran) sektöründe gözlemlendi. Restoran sektöründe dikkat çekici gelişme ise bu alandaki harcamaların Nisan 2021’e bakıldığında Nisan 2020’ye kıyasla üç kat artması. Bu artış, paket servise geçen ve internet üzerinden sipariş almaya başlayan işletmelerin dijital dönüşüme uyum sağladığını gösteriyor.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

SON EKLENEN HABERLER