10 Aralık 2024, Salı
spot_img

CAN KANTAR – Taksicilerin belini sigorta mı büküyor?

ckCan Kantar / DÜNYA  – Tüm Köşe Yazıları

Geçtiğimiz hafta içerisinde Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu (TESK) Genel Başkanı Bendevi Palandöken, basına bir açıklamada bulundu. Özellikle şoför esnafının belini sigorta fiyatlarının artmasının büktüğünü söyledi. Sayın Başkanın esnafın belini büktüğünü belirttiği üç faktörden iki tanesi sigorta, diğeri ise akaryakıt. Sayın Başkana kızmamak gerekir, çünkü bir iş kolunu temsil ediyor. Fakat sanırım gözden kaçırdığı bir konu var:  Akaryakıt veya LPG’ye gelen zamları yıllık olarak toplasa sigorta için ödediği primlerin kaç katına denk gelir? Ama genelde ‘vurun abalıya’ şeklinde yaklaşılan sigortacılar, bu ülkede her konuda ne yazık ki günah keçisi oldu.

Geçtiğimiz günlerde okul servisleri ile ilgili fiyat artışı da sigortalara bağlandığında “pes” dedim. Bugüne kadar da servis fiyatlarında artışlar yapılırken sigorta çok ucuzdu. Hiç kimsenin sesi çıkmıyordu. Kimse “Allah’tan sigortaya az para veriyoruz” demedi. TESK Genel Başkanı Bendevi Palandöken, birçok konuda haklı. Şoför esnafının şartları ağır belki, ama bunun suçunu sigortacılara yüklemek haksızlık olur.

Önce taksiler yenilenmeli

Taksici, minibüsçü, servis araçları ve otobüs sahipleri zor durumdalar belki, ama burada da bir tezat yok mu? Geçenlerde Sayın Başkan’ın demecini sigortahaber e-gazete’de okuduktan sonra beni üç kuşak sigortacı David Kohen aradı. Sigortacılara haksızlık yapıldığını ve bunu dile getirmemin doğru olacağını söyledi. Gerçekten bir araştırma yaptım. Taksi plakası 1 milyon TL  civarındaymış. Dünyadaki örneklerinden çok daha kötü araçlarla bu iş yapılıyor. Gidin Almanya’ya bakın, bütün taksiler Mercedes, Audi. Ülkemizde ise en kötü araçlar taksi yapılıyor. Fakat plaka 1 milyon TL. Zaten bu işte kayıtdışılık söz konusu. Üstelik herkes taksi şoförü olabiliyor, bir kriter söz konusu değil. Ayrıca gerçekten beli bükük biri varsa 1 milyon TL’lik taksi plakası sahibi esnafımız değil, otomobilde çalışan şoförler. Sosyal güvenceden uzakta, her türlü risk altında mesleklerini yapmaya çalışan bu insanların beli bükük aslında. Dünyanın en pahalı akaryakıtını kullanmaları bel büküyor mu? Taksi sahibi ayda çalışmadan 5-10 bin TL’yi kazanıyor. Ayrıca benzin istasyonundan alınan bonuslar işin kaymağı. Benzin istasyonundan alınan bonus ile bel bükülmeden sigorta yaptırılabilir en azından.

Taksi plakasına 1 milyon TL veren….

Gelelim sigorta şirketlerine. Sigorta şirketleri taksilerin Zorunlu Trafik Sigortası’nı yapmam diyemiyor. Fiyatı belki biraz yüksek tutanlar olabilir. Ama diğer taraftan taksilerin taşıdıkları risk nedeniyle özellikle kaskolarının sigorta şirketleri tarafından yapılmak istenmediğini biliyorum. Yaptırmak isteyenlere de “yapmıyorum” diyebiliyor ya da yüksek fiyat söyleyip de yapmaktan kaçınanların sayısı fazla. Taksiler gerçekten temiz ve iyi model olsa ve taksi sahibi aracı kullansa belki araç kullanırken çok daha fazla dikkat edilebilir. Elden ele gezen taksinin riskinin minimuma ineceğini düşünmek saflık. Yukarıda belirttiğim taksi plakası fiyatı sanırım kağıt üzerinde. Ama gerçekte bu parayı bir plakaya veren bir kişi varsa ve hala sigorta fiyatlarından şikayet ediyorsa biraz insaf diyorum.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

SON EKLENEN HABERLER