21 Kasım 2024, Perşembe
spot_img

Sigorta Tahkim Komisyonu nedir?

Sigorta sözleşmesinden dolayı taraflarda oluşan uyuşmazlıkları ve sorunları çözmek amacıyla kurulan Sigorta Tahkim Komisyonu’nun başvuru şartları ve başvuru süreci, başvuru için gereken bilgiler ve ücretleri, dosya sorgulaması ve itiraz süreci hakkındaki tüm bilgileri yazımızda bulabilirsiniz.

Sigorta Tahkim Komisyonu’nun görevleri

2008 yılında, 5684 sayılı Sigortacılık Kanunu’nun 30’uncu maddesiyle, Sigorta ve Reasürans Şirketleri Birliği gözetiminde kurulan Sigorta Tahkim Komisyonu’nun görevi, sigorta sözleşmesinden doğan uyuşmazlıkları çözmektir. Sigorta sözleşmesindeki uyuşmazlıkları gidermeye çalışan bir kurum olan Sigorta Tahkim Komisyonu’nda bir müsteşarlık temsilcisi, iki birlik temsilcisi, bir tüketici derneği temsilcisi ile müsteşarlıkça belirlenen bir akademisyen hukukçu temsilci yer alır.

Sigorta Tahkim Komisyonu başvuru süresi ve şartları

Sigorta Tahkim Komisyonu’na yapılan başvurular, önce raportörler tarafından inceleniyor; çözüme ulaşamayan olaylar ise bağımsız sigorta hakemlerine iletiliyor. Sigorta Tahkim Komisyonu’nun uyuşmazlığı incelemesi için uyuşmazlığın mahkemeye, Tüketici Sorunları Hakem Heyeti’ne geçmemiş olması gerekiyor.

Bir sigorta şirketi ile sözleşme üzerindeki anlaşmazlık ve Güvence Hesabı talepleri için başvuruları alan Sigorta Tahkim Komisyonu, bu başvurudan önce mutlaka ilgili sigorta şirketine yazılı olarak başvurma şartı arıyor. Eğer sigorta şirketi olumsuz yanıt verirse veya 15 iş günü içinde yanıt vermezse; Sigorta Tahkim Komisyonu başvuruları kabul ediyor.

Hakkında başvuruda bulunulacak ilgili sigorta şirketinin, Sigorta Tahkim Komisyonu’na üye olması da bir diğer başvuru şartı. Sigorta şirketinin üyeliğinden sonraki süreçte meydana gelen başvuruları kabul eden Sigorta Tahkim Komisyonu, üyelik öncesini kapsayan başvuruları dikkate almıyor. Fakat Sigorta Tahkim Komisyonu,18.04.2013 tarihinden sonra trafik sigortası, DASK gibi zorunlu sigortalarda oluşan uyuşmazlıklar için olan başvuruları kabul ediyor.

Sigorta Tahkim Komisyonu’na başvuru için gereken belgeler

Sigorta Tahkim Komisyonu’na başvuru yaparken gereken belgeler ise şöyle:

● Eksiksiz olarak doldurulmuş ıslak imzalı başvuru formu

● Başvuru sahibinin kimlik belgesinin fotokopisi

● Başvuru ücretinin ödendiğine dair banka makbuzu

● Sigorta şirketinden başvurunun olumsuz sonuçlandırdığına dair, şirket yetkililerince imzalanmış cevap yazısı veya başvurudan sonra şirketin 15 iş günü sonunda yazılı cevap vermediğinin ispatına yönelik belgeler

● Sigorta şirketine gönderilen müracaat yazısı

● Sigorta şirketinden alınan yanıt ile şirketin talepleri karşılamama nedenlerini içeren, komisyondan beklenen talebi açık olarak anlatan bir yazı

● Uyuşmazlık konusunda haklılık için sunulması gereken tüm belgelerin okunaklı sureti

● Vekil ile başvuru yapılırsa vekalet ve vekalet suret harç makbuzu, baro pulu

Başvuru formu için: sigortatahkim.org

Sigorta Tahkim Komisyonu başvuru maliyeti

Sigorta Tahkim Komisyonu’na başvuru ücreti uyuşmazlık tutarı 5.000 TL’ye kadar olan başvurular için 100 TL, uyuşmazlık tutarı 5.001 ila 10.000 TL arasındaki başvurular için 250 TL, uyuşmazlık tutarı 10.001 TL ve 20.000 TL arasındaki başvurularda 350 TL, uyuşmazlık tutarı 20.001 TL ve üzeri başvurularda uyuşmazlık tutarının %1,5’idir (en az 350 TL). Bu ücretlerle birlikte; hakemler kararlarında, Hukuk Muhakemeleri Kanunu’nda yer alan ilgili hükümler çerçevesinde yargılama masraflarına da ekleyebiliyor. Ziraat Bankası şubelerinin kurum tahsilat programı aracılığıyla Sigorta Tahkim Komisyonu hesabına yatırılması gereken ücretler için hesap bilgileri ise şöyle:

Ziraat Bankası Bağlarbaşı Şubesi 50256701-5015 (Şube Kodu: 824)

Sigorta Tahkim Komisyonu dosya sorgulama işlemi nasıl yapılır?

Sigorta Tahkim Komisyonu’na yapılan başvuruların ön incelemesi, en geç 15 gün içerisinde raportörler tarafından tamamlanıyor. Başvurunun sigorta hakemlerine havale edilip edilmeyeceği kararı verildikten sonra havale edildiği takdirde başvuru dosyası bağımsız hakemlere iletiliyor. Hakemler incelemeyi dört ay içinde tamamlıyor ve çıkan karar, uyuşmazlık taraflarına iletiliyor. Başvuru sahibine, Sigorta Tahkim Komisyonu başvurusu esnasında bir şifre veriliyor ve bu şifreyle, Sigorta Tahkim Komisyonu dosya sorgulama yapılabiliyor.

Sigorta Tahkim Komisyonu başvuru sorgulama için:

online.sbm.org.tr

Sigorta Tahkim Komisyonu kararına itiraz süreci

Sigorta şirketiyle sigortacı arasında olan 5.000 TL’ye kadar olan uyuşmazlıklar için, sigorta hakemleri tarafından verilen kararlar kesin kabul ediliyor. 5.000 TL ve üzerindeki uyuşmazlıklarda ise kararın bildiriminden sonraki ilk 10 gün içinde, bir defaya mahsus olarak itiraz edilebiliyor. İtiraz süreci; itiraz başvuru formu doldurulup başvuru ücretiyle aynı olan itiraz başvuru ücreti yatırılarak PTT aracılığıyla başlıyor. Karar, itiraz hakem heyeti tarafından incelendikten sonra en geç iki ay içinde veriliyor; ardından üç iş günü içinde itiraz sahiplerine bildiriliyor. Ayrıca, 40.000 TL’nin üzerindeki uyuşmazlıklarda kararlar temyiz edilebiliyor.  Kaynak: sigortatahkim.org

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

SON EKLENEN HABERLER