Sigorta sektörünün yeni şirketlerinden Hepiyi Sigorta, ‘oto’da iddialı. Oto sigortalarında en iyi şirket olmayı istediklerini belirten Hepiyi Sigorta Genel Müdürü Şenol Ortaç, “Zordan korkmuyoruz. Düz değil, asıl virajlı yollarda otomobil kullanmayı seviyoruz” diyor.
ALP SÜER / HAYATIMIZ SİGORTALI
2022 yılının bitmesine sayılı günler kaldı. Sigorta sektörü özelinde baktığımızda, 2022, hasar maliyetlerinin arttığı, teknik ve mali kârların düştüğü bir yıl olarak kayıtlara geçecek. Ancak, bu olumsuz tabloya karşın 2022 yılı Sigortacılık ve Özel Emekllilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu (SEDDK) yeni yönetiminin başta trafik sigortaları olmak üzere sektör adına önemli kararlar aldığı bir yıl olmasının dışında, sektöre yeni katılan oyuncuları ile hatırlanacak. Söz konusu şirketler arasında Hepiyi Sigorta da yer alıyor. Doğan Grubu’nun uzun yıllar sonra yeniden sigorta sektörüne yatırım yapması ile sektöre katılan Hepiyi Sigorta’yı geçen ay Ümraniye-Buyaka İş Merkezi’ndeki Genel Müdürlük merkezinde ziyaret ettik; Hepiyi Sigorta’nın Genel Müdürü Şenol Ortaç’la bir röportaj yaptık. Röportaj, gerçekten de keyifli geçti. Şirket isminin sevimliliği, açık ofis modern bir çalışma ortamı yanında başta Şenol Bey olmak üzere ekibin sıcaklığını da burada öncelikle belirtmek isterim. Bu, kısa girizgâhtan sonra sadede gelirsem Hepiyi Sigorta, öncelikle oto sigortalarında iddialı. Oto sigortalarında en iyi şirket olmayı istediklerini belirten Hepiyi Sigorta Genel Müdürü Şenol Ortaç, “Zordan korkmuyoruz. Düz değil, asıl virajlı yollarda otomobil kullanmayı seviyoruz” diyor.
Japonya’da aynı pazar seviyesine ulaşamayız
Sektöre ilk poliçesini 17 Haziran’da kesen Hepiyi Sigorta, gerçekten de kur ve enflasyon artışının yaşandığı, maliyetlerin yükseldiği zorlu bir dönemde piyasaya girdi. “Zorlu dönemde faaliyet göstermeye başlamanız, şirket açısından dezavantaj yaratmıyor mu?” sorumuza Ortaç, şu yanıtı veriyor: “Daha önce bir Japon şirketinde çalışıyordum. Bu şirketi bir an için aynı ekiple, aynı bilgi düzeyiyle Japonya’da kurduğumuzu düşünün. Şu an geldiğimiz üretim ve pazar payı seviyesine ulaşmamızın imkânı yok çünkü o kadar oturmuş bir pazar ki. Türkiye’de ise tam tersi. Her gün yeni bir macera; her gün kartlar tekrar karılıyor. Benim verdiğim bir örnek var: Dümdüz yoldaysanız siz çok iyi bir şoför de olsanız, otomobili çok iyi sürdüğünüzü gösteremiyorsunuz. Ancak, virajlı bir yoldaysanız o zaman iyi bir şoför ve iyi bir otomobil daha iyi sonuç veriyor. Kendimizi ‘çok iyi şoförüz’ diye adlandırmıyoruz. Onu pazar bizim yerimize adlandırmalı. Fakat burada sigorta sektörünü çok iyi bilen, çok uzun süreler birlikte çalışmış bir ekip var. Yol da gayet virajlı. Hatta, S virajlı yollar var. Şimdilik, o yolda gitmek çok keyifli bizim için.”
Acentelerimiz de ürünleri zenginleştirmeyi öğrenmeli
Hepiyi Sigorta Genel Müdürü Şenol Ortaç, Hepiyi Sigorta acentelerine de şu mesajı veriyor: “Acentelerimiz, bizi müşterilerimizle buluşturmanın en önemli yolu. Ürünümüzü iyi bilmeli ve hem kendi müşterilerini memnun edebilmek için ana ürünü zenginleştirmeyi öğrenmeli hem de kendi gelirlerini yükseltmek için elinden geleni yapmalılar. Ayrıca, tamamlayıcı sağlık, geleceği olan çok önemli bir ürün. Onunla ilgili kendilerini geliştirmeye çalışsınlar. Bizden teklif alsınlar. Hiçbir acentemize de ‘Neden poliçe yazmadın? Neden, kasko, sağlık yazdın?’ gibi sorular sormayacağız. Biz onlara kendimizi beğendirmek için elimizden geldiğince çalışıyoruz. Biz iyi olduğumuz sürece onlar da bizimle daha çok çalışacaklar.”
Her şey planladığımız gibi yolunda gidiyor
Ortaç’tan röportajımızın başında öncelikle geride kalan 5 aylık süreyi değerlendirmesini istedik. Geride kalan sürede her şeyin yolunda gittiğini vurgulayan Ortaç, “Ekiple beraber yaptığımız planlar neredeyse paralel gidiyor. Acente sayımızdan, poliçe sayımıza, müşteri sayımızdan, teklif sayımıza, hasar ödememize kadar, hepsi planladığımız gibi gayet yolunda gidiyor. Bu da bizi çok mutlu ediyor” diyor.
Hepiyi Sigorta Genel Müdürü Şenol Ortaç, şirket kurulduktan sonra verdiği ilk röportajlarda, “Bireysel taraf, bizim en güçlü kasımız” demişti. Röportajımızda, kendisine bu sözünü hatırlattığımız Ortaç, “Bireysel taraf, gerçekten bizim güçlü kasımız. Biz daha çok genç bir oyuncu olmamıza rağmen kaskoda yüzde 3, trafikte de yüzde 3,5-4’e yakın bir pazar payına geldik. Bu bizi gururlandırıyor” diyor.
Ortaç’ın verdiği bilgilere göre, Hepiyi Sigorta tüm branşlarda ruhsat sahibi olmasına karşın, sadece kasko, trafik ve tamamlayıcı sağlık sigortasında (TSS) poliçe kesecek. Ortaç, “Neden, konut, ferdi kaza vb. gibi kârlı branşlarda poliçe kesmiyorsunuz?” sorumuzu, “Her şirket, her branşta faaliyet gösterecek diye bir kural yok. Hepiyi Sigorta olarak, belli branşlarda uzmanlaşacağız. Kasko, trafik ve tamamlayıcı sağlık sigortasında poliçe keseceğiz” diyor.
Tamamlayıcı sağlık, acenteler için de önemli gelir kapısı Ortaç, söz konusu ürünler arasında pandemi döneminin parlayan yıldızı “Tamamlayıcı Sağlık Sigortası’na (TSS) ayrı bir önem veriyor. Son 5-6 senedir pazarın en önemli ürününün TSS olduğuna dikkat çeken Ortaç, şu değerlendirmelerde bulunuyor: “Tamamlayıcı sağlık sigortasında 2021 de 2,2 milyon olan sigortalı sayısı, bu yılın ilk dokuz ayında 3,1 milyona çıktı. Sigortalı sayısı, sadece bir yılda 1 milyon arttı. Özel sağlık sigortası, 20 yılda bir adım yukarı çıkamazken, tamamlayıcı sağlık sigortasında müthiş bir yükseliş var. Prim üretimine gelince, sektör bir önceki yıl ilk dokuz ayda 1,6 milyar TL’lik bir ciro üretirken bu yılın ilk dokuz ayında 4,3 milyarlık bir ciro sağlamış. Bu cironun çok büyük çoğunluğu da acenteler tarafından üretiliyor. Bir önceki yıla göre bakıldığında sadece tamamlayıcı sağlıkta yaklaşık 2,5-3 milyar TL’lik yeni bir ciro gelmiş. Tamamlayıcı sağlığın sektörde, ortalama olarak yüzde 20 komisyonu var. Yani, 600-700 milyon TL’lik acentelere ek gelir imkânı var. Bu ürünlerin yenilenme oranı da çok yüksek. Hepiyi Sigorta da tamamlayıcı sağlığın önemli oyuncularından bir tanesi olacak.”
Ortaç’ın verdiği bilgilere göre, Hepiyi Sigorta, dağıtım kanalı olarak dijital kanallara da büyük önem veriyor. Ancak, şirket başlıca dağıtım kanalı olan acentelerle dijitalde rekabet etmeyecek. Acentelerin ‘mülkiyet hakkını’ koruyacak. Dijitalden sigorta ürünleri satın almak isteyen bir müşteri kitlesinin olduğunu hatırlatan Ortaç, acentelerin de bu müşteri kitlesine dijitalden ulaşmasının gerekli olduğunu söylüyor.
Kâr, büyümenin yakıtı
Ortaç, Şirket olarak en önemli hedeflerini, büyümek, kâr etmek ve sigortalılara ve paydaşlara yarar sağlayan farklı bir şirket olmak olarak sıralıyor. Burada kârlılığa ayrı bir parantez açıp, fiyat politikalarında rekabetçi olmakla birlikte sermayedara da kâr sağlamanın önemini vurgulayan Ortaç, “Biz de bu şirketin sermayedarıyız. Kâr etmek de istiyoruz, çünkü kâr hep büyümenin yakıtıdır. Acentelerinizin daha yüksek gelir elde edebilmesi için kâr etmeniz önemli. Müşterinize daha iyi hizmet vermeniz için kâr etmeniz önemli. Ekibinizi ve sermayedarınızı mutlu etmek için kâr çok önemli” diye konuşuyor. Ortaç’ın da röportajda altını çizdiği gibi şirketin ödenmiş sermayesinin yüzde 10’luk kısmı şirket yönetimi ve çalışanlarına, geri kalanı da Doğan Ailesi’ne ait bulunuyor. Ortaç, çalışanların da şirkete ortak olmasının, çalışanların şirkete bağlılıklarını ve sorumluluklarını da artırdığını söylüyor.
Sektörde büyüme sürecek
Ortaç’la röportajımızda biraz da sigorta sektörünü konuştuk. Kendisine bazı sigortacıların “2023 ve önümüzdeki birkaç yıl sigorta sektörü açısından zor geçecek” sözlerini hatırlattık. 30 yıla yakın bir süredir sektörde çalıştığını ifade eden Ortaç, “Bugüne kadar her yeni yıla başlarken ‘Çok rahatız’ dendiğini görmedim. Hep bir takım sorunlar dile getirilir. Bu yıl da öyle. Evet, sektörün bir takım sorunları var. Bununla birlikte, Türkiye ekonomisi gelişen bir pazar. Krizlere karşı, geçmişe göre daha dayanıklı. Ekonomideki büyüme ile çok yakından ilgili sigorta sektöründe de büyümenin devam edeceğini düşünüyorum.” diyen Ortaç, röportajımızda son olarak tüketicilere de “Tüketiciler, yeni yılla beraber çok farklı, çok değişik ürün ve hizmetler görecekler; hem hasar anında hem de teminat açısından” mesajını veriyor.
SEDDK’nın yeni kararları sigortalıların da lehine
Röportajımızda, Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu (SEDDK) ile ilgili düşüncelerini de paylaşan Hepiyi Sigorta Genel Müdürü Şenol Ortaç, SEDDK tarafında olumlu şeylerin yapıldığı görüşünde. SEDDK yönetimi ve ekibinin, sorunları çok iyi bildiklerini vurgulayan Ortaç, şunları söylüyor: “Yönetimin sorunları iyi bilmesi, sektör için çok ama çok önemli bir fırsat. Sorunların çok farkındalar ve çözmek için elinden geldiğince çalışıyorlar. Bu kısa zamanda ben çok olumlu gelişmeler gördüm. Fakat bu bitmeyen bir süreç; biraz daha zamana ihtiyaç var.” SEDDK yönetiminin açıkladığı trafikteki yol haritasını da olumlu bulduklarını belirten Ortaç, basamakların artırılması, iyi sürücülerin ödüllendirilmesi, yüksek riskli sürücülerin cezalandırılması, doğrudan tazmin sistemine geçilecek olması vb. uygulamaların sektörün ve bireylerin de yararına olduğunu söylüyor.
Fenerbahçe’de Jorge Jesus ve ekibi çok başarılı
Hepiyi Sigorta Genel Müdürü Şenol Ortaç, sektörde kendisini yakından tanıyanların da iyi bildiği gibi koyu bir Fenerbahçe taraftarı. Röportajımızın son bölümünde biraz da Fenerbahçe’yi konuştuk. Ortaç, öncelikle bu yılki takımdan çok memnun. Fenerbahçe’de de aynı Hepiyi Sigorta’da olduğu gibi işlerin planladığı gibi gittiğini ifade eden Ortaç, “Fenerbahçe’de de iyi bir yönetim var. Sadece, Jorge Jesus değil onun tüm ekibi başarılı. Aslında, futbol da bir ticarethane gibi. Doğru yöneticilerle, tabii ki doğru bir sermayedarla, doğru bir altyapıyla ve doğru ekip çalışanlarıyla ne kadar güzel sonuç alınıyor.”
Kayak tutkunu Ortaç, tiyatroyu da seviyor
Röportajımızın sonunda sıra geldi, Şenol Ortaç’ı sigortacı ve finansçı kimliği dışında tanımaya. Kendisinden aldığımız bilgilere göre, Ortaç öncelikle iyi bir aile babası. Boş zamanlarını eşi Serpil ve 16 ile 21 yaşlarında olan Duru ve Damla isimli iki kızına ayırmayı seviyor.
Ortaç kayak sporunu da çok seviyor. Hem Türkiye hem de yurtdışında farklı ülkelerde ailesi ve arkadaş grubuyla kayak yapan Ortaç, henüz öğrenci olan kızlarından Damla’nın iş hayatına atıldığında kendisine “İlk maaşımla seni Yeni Zelanda’da kayak yapmaya götüreceğim” şeklinde verdiği sözü de Hayatımız Sigortalı Dergisi okuyucularıyla paylaştı. Şenol Bey, aynı zamanda tiyatroyu da çok seviyor. Kendisi gibi tiyatrosever eşiyle birlikte düzenli olarak devlet tiyatroları ve şehir tiyatrolarına gittiğini ifade eden Ortaç, tiyatro sanatının seyircinin ilgisiyle daima yaşayacağını söylüyor
Sigortacılık serüveni Oyak Sigorta’da başladı
1970 doğumlu olan Şenol Ortaç,1988 yılında Saint Michel Fransız Lisesi’nden mezun oldu. 1992 yılında Marmara Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi İşletme Bölümünde öğrenimine devam etti. Kariyerine 1994 Yılında Renault Otomobil Fabrikasında başlayan Ortaç, 1995 yılında o zamanki adıyla Oyak Sigorta’da (Axa Sigorta) sigortacılık serüvenine adım attı. 7 yıl boyunca bu şirkette çeşitli görevlerde bulunan Ortaç, 2001 yılında Fiba Sigorta’da Kurucu Yönetici ve Teknoloji ve Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı olarak göreve başladı. Kuruluşundan itibaren 19 yıl boyunca bu şirkette birçok birimin yöneticiliğini icra eden ve sayısız projeye liderlik yapan Ortaç, 2007 yılında Türkiye’nin yurtdışında bir Türk sermayedar tarafından kurulan ilk sigorta şirketi olan Credit Europe Asigurari’nin kuruluş işlemlerine de öncülük etti. 2021 yılında Sompo Sigorta’daki İcra ve Yönetim Kurulu üyeliklerinden ayrılarak Zurich Sigorta’ya Dijital ve İş Ortaklıklarından Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı olarak geçiş yapan Ortaç, son olarak Doğan Holding bünyesine Türkiye’nin ilk dijital sigortacılık platformunu kurmak üzere, Kurucu Ortak ve Genel Müdür olarak katıldı.