2 Mayıs 2024, Perşembe
spot_img

Sektörde birkaç yıl çok zorlu geçecek

Doğa Sigorta Genel Müdürü Coşkun Gölpınar’a göre, Türkiye sigorta sektörünü, önümüzdeki birkaç yıl zorlu bir süreç bekliyor. Gölpınar, “Bilançoların, rakamların birdenbire çok net şekilde toparlanarak düzeleceğini zannetmiyorum. Önümüzde zorlu birkaç yıl olduğunu düşünüyorum” diyor.

SİGORTAMEDYA ÖZEL

Türkiye sigorta sektörü, 2022 yılında zorlu bir sınav veriyor. Sektör, prim üretimi açısından hızlı büyümesine karşın, kur artışı ve yüksek enflasyonun yol açtığı hasar maliyetlerindeki artış, oto sigortaları başta olmak üzere birçok branşta sigorta şirketlerini zorluyor. Geçen günlerde, Doğa Sigorta Genel Müdürü Coşkun Gölpınar, Sigortamedya’nın YouTube kanalı Sigorta Ekranı’na konuk oldu. Sigortamedya Genel Yayın Yönetmeni Can Kantar ve Damla Özafşar’ın sektör ve Doğa Sigorta ile ilgili sorularını yanıtlayan Gölpınar, sektörü önümüzdeki birkaç yıl zorlu bir sürecin beklediği düşüncesinde. 2022 yılında, dengeleyici fiyatlamalar yapılmakla birlikte taşınılan riskler itibariyle olumsuz sürecin devam ettiğini vurgulayan Gölpınar, “Bu sürecin, 2022 yılını içine alacağı gibi önümüzdeki yıllarda da hatta, çok zorlu bir şekilde devam edeceğini düşünüyorum. Birdenbire bilançoların, rakamların çok net şekilde toparlanarak düzeleceğini zannetmiyorum. Önümüzde zorlu birkaç yıl olduğunu düşünüyorum” diyor.

Artarak devam eden enflasyon ve kur artışlarıyla birlikte sektörde özellikle oto branşında, trafiğin maddi kısmı ve kaskonun tamamında çok olumsuz bir seyrin başladığına dikkat çeken Gölpınar, sektör olarak oto sigortalarında yaşadıkları sorunları örneklerle şu şekilde açıklıyor: “Bir Renault Megane’ı geçen sene bu zamanlarda 330-340 bin TL sigorta bedeli ile sigortaladığınızı düşünün. Bugün pert olarak gelen bu araca, ‘rayiç bedeli’ üzerinden hasar ödeniyor. 300-350 bin TL’lik bir aracın primini geçen sene almışsınız. Bugün araç, pert olduğu zaman neredeyse 2.5 katı kadar yüksek bir bedel ödüyorsunuz. Bunlardan çok sık sayıda olmaya başladı. Dolayısıyla bu frekans artışları, maliyet artışları ve değer artışından dolayı büyük bir sıkıntı oluştu. Trafiğin maddi kısmında da aynı şeyler geçerli.”

Doğa olarak 2022’yi en az zararla tamamlayacağız

Yaşanan olumsuz gelişmelere karşın, Doğa Sigorta olarak 2022 yılında tek bir yere konsantre olmadan, şirket olarak her zamanki prensipli duruşlarını gösterdiklerini ve portföyü dengeleyerek götürmeye çalıştıklarını vurgulayan Gölpınar, “Tüm branşlarda bir denge sağlama yoluna gittik. Oto ve oto dışı diğer branşlarda ve artan maliyetlere dayalı fiyat artışlarından da mümkün olduğu kadar tüketiciyi az etkileyecek, elimizi taşın altına koyacak şekilde bir denge sağlayarak 2022’yi tamamlamayı düşünüyoruz. En az zararlı, en az sıkıntılı bir süreç geçirerek 2022’yi tamamlama noktasında olacağımızı düşünüyorum” diyor.

Gerçek, doğru bedelin tespiti çok önemli

Programda, günümüz koşullarında sigorta yaptırırken, ‘gerçek’ bedelin, doğru bedelin tespit edilmesinin önemine dikkat çeken Gölpınar, acentelere ve sigortalılara şu mesajları veriyor: “Biz risklerin, belli büyüklüklerini aştığını poliçeleşme esnasında, poliçeleşmeden de önce her şekilde mutlaka görüyoruz. Eksik bedeller olduğu zaman bunları bir defa yazılı olarak acentelerimize iletiyoruz. Zaman zaman direkt müşteriye de geçtiğimiz oluyor; hatırlatma bakımından. Ayrıca görmüş olduğumuz riskleri azaltma bakımından ‘risk mühendisliği’ önlemi sunuyoruz. Sigortalılarımıza, acentelerimiz kanalıyla alınacak riskleri aza indirmek için hangi önlemlerin alınması gerektiğine dair, yangına karşı alınması gereken önlemler, sel, seylap, su baskını vb. karşı alınması gereken önlemleri içeren yazılı mektuplar gönderiyoruz. Bunların dışında sigorta bedeli eksikliğini hissettiğimizde, sigortanın yapıldığı dönemdeki sigorta bedeliyle baktığımız dönem arasındaki süreçteki enflasyon artışına bağlı olaraktan hatırlatma ve uyarı mektuplarını gönderiyoruz. Fakat, yazdığımız bin, 2 bin tane bedelin veya uyarı yazısının sadece yüzde 5’ine dönüldü. Bunun sebeplerini tam olarak bilemiyoruz. Bu acentelerimiz tarafından da sigortalıya tüketiciye iletilmiş olabilir. Onlar reaksiyon göstermemiş olabilir. Acentelerimiz göstermemiş olabilir. Bilemiyorum bu sebebi ama biz bu hizmeti vermek için epey uğraştık.”

2022’DE OTO DIŞINDA ÇOK HIZLI BÜYÜDÜK

2022 Eylül sonu itibariyle Doğa Sigorta’nın toplam prim büyüme oranının yüzde 105 olduğunu belirten Coşkun Gölpınar, şunları söylüyor: “Bizim ağırlıklı büyümemiz oto dışında oldu. Özellikle yangın branşında, mühendislik branşında sağlığın değişik branşlarında, yabancı sağlık, seyahat sağlık gibi alanlarda yüzde 100 üzerinde büyümeler elde ettik. Özellikle nakliyatta da ‘FFL ve CMR’ grubunda. Pandemi dönemi dahi olsa taşımacılık ve nakliyat sigortaları yurt içi ve yurt dışı devam ediyor. Burada bir herhangi bir duraklama olmamasından dolayı herhangi bir hız kesme olmadı. Biz de Doğa Sigorta olarak bu bölgede, bu alanlarda etkinliğimizi sürdürerek bu branşlarda önemli atılımlar yaptığımıza inanıyorum.”

OPTİMUM KASKODAN İYİ SONUÇLAR ALDIK

Programda, Doğa Sigorta’nın, sektörde de büyük ilgi gören, ‘Optimum Kasko’ ürünü ile ilgili bilgiler veren Gölpınar, şunları söylüyor: “Ekonomideki dalgalanma ve krizin artacağını düşünerek tüketiciye daha uygun fiyatlı bir ürün sunmak istedik. Buna, Optimum Kasko adını verdik. Bu poliçe, kaskoyu full olarak kapsıyor. Bunun primi, normal şartlardaki primlerden yüzde 25-30 kadar daha indirimli. Fakat, hasarı kontrollü olarak tutma bakımından belli yerlerle sınırlandırılmış, hasar esnasında gidilmesi gereken servisleri içeren bir poliçe. Bu yapıldığı günden beri bunu bazı acentelerimiz, bazı satış kaynaklarımız çok verimli şekilde kullanıyor. Bazılarından çok iyi sonuçlar aldığımızı görüyoruz.”

MARKA KASKO’YA GİRECEĞİZ

Programda, Doğa Sigorta’nın önümüzdeki dönemde sunmayı planladığı yeni ürünleri ile ilgili bilgiler veren Gölpınar, “Doğa Sigorta olarak Optimum Sigorta’dan başka 2022 ve 2023 için planladığımız bir ‘marka kasko’ya girişimiz olacak. Bu konuda girişimimiz var. Bunu belki 2023 başları itibariyle ilan edebiliriz. Biraz daha web’ten satılabilecek. Chatbot ile satılabilecek olan sağlık ürününü ve yabancı sağlık ürün ürününü ve normal tamamlayıcı sağlığı da buradan satmayı planlıyoruz. Bunlar şu anda bitmek üzere. Altyapıları hazırlandı” diye konuşuyor. Doğa Sigorta’nın dijitalde de oldukça geliştiğini belirten Gölpınar, mobil ve webden konut, trafik, kasko, seyahat sağlık, DASK gibi ürünlerimizi mobilden, webden satıyoruz, dijital olarak satıyoruz. Hem direkt, hem acentelerimiz üzerinden bunlar satışa hazır ve kullanılıyor” diye konuşuyor.

TAMAMLAYICI SAĞLIKTA DEVLET TEŞVİKİ OLMALI

Programda Doğa Sigorta’nın sağlık sigortası ürünleri ile ilgili açıklamalar yapan Gölpınar, ŞU bilgileri verdi: “Tamamlayıcı sağlık sigortalarının çok yaygınlaşmaya başladığını görüyoruz. Burada tamamen yatarak ve ayakta tedavili ürünlerimiz gittikçe yaygınlaşıyor. Pandemi döneminde pandemi teminatının da sağlık sigortalarının içerisine tüm sigorta şirketleri gibi biz de dahil etmiştik. Burada tüketicinin lehine olması gereken ne varsa bunların hepsini sağladık. Bana göre mevcut ürünler var; temel ihtiyaçları kapsayacak şekilde bu ürünler alınmalı ki, ondan sonra, bunun altından gelen yan ürünlere de girilebilmeli. Çeşit olabilmeli.” TSS’nin, özel sağlık sigortalarına göre daha ekonomik bir sigorta olduğunu ifade eden Gölpınar, söz konusu üründe özel sağlık sigortalarına göre büyüme hızının biraz daha fazla olduğunu söyledi. Bununla birlikte, TSS’de büyümenin daha da hızlanması gerektiğini vurgulayan Gölpınar, “Burada biraz otoritenin, devletin teşviki gerekiyor. Nasıl ki BES’te devletin teşvikleri varsa tamamlayıcı sağlıkta da benzer formüllerin bulunması gerekiyor” dedi.

REASÜRANS FİYATLARI ARTACAK!

Programda, sigorta şirketlerinin reasürörle ilişkileri ile ilgili soruları da yanıtlayan Gölpınar, şu değerlendirmelerde bulunuyor: “Bu yıl edindiğim bilgiye göre, yangın tarafında iyi reasürörlerle çalışma sıkıntısı birazcık yaşanabilecek gibi görülüyor. Bunların maliyetlerinde de artışlar göreceğimizi düşünüyorum. Bunun dışında şirketlerin ‘Excess of Loss’ anlaşmalarında da fiyatların artacağı yönünde bir eğilimin olduğunu zannediyorum. Çünkü, Türkiye’de de çok hasar oluştu. Hem iklimsel hasarlar hem yangın hasarları hem de dünyada hasarların oranlarının çok artması nedeniyle reasürörler bir şekilde bir yerden bunları çıkaracaklar.”

Röportajın tamamı Sigorta Ekranı’nda:

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

SON EKLENEN HABERLER