Pandemi, birçok sektörde olduğu gibi sigorta sektöründe de yeni değişim ve gelişmeleri beraberinde getirecek. Genç Sigorta ve Reasürans Brokerliği Kurucu Ortağı Gencay Genç, özellikle kişiye özel terzi işi sigorta ürünleri ile tanışacağımızı söylüyor.
SEVGİ BAŞARAN / HAYATIMIZ SİGORTALI
Tüm dünya ve Türkiye, pandemi krizi ile uğraşıyor. Salgın, başta yaşam şeklimiz olmak üzere tüm sektörleri ve şirketleri etkilemeye devam ediyor. Bu sürece sadece olumsuz etkileri açısından da bakmamak gerekiyor. Çünkü Pandemi, birçok sektör için aynı zamanda yeni bir dönemin de işaret fişeği oldu. Birçok sektör için gelecekte olması beklenen değişimler Pandemi ile birlikte daha da hızlandı. Olaya sigorta açısından bakmak gerekirse sektörün yeni değişimlere ve gelişimlere gebe olduğunu söylemek mümkün. “Sigorta sektörü nereye doğru gidiyor? Ya da yeni sigortacılık dediğimiz şey nedir? Yeni dönemde sigortalıları, sigorta şirketlerini ve aracı kurumları neler bekliyor?” İşte tüm bu soruları ve cevaplarını Tamamlayicisaglik.com Kurucusu ve Genç Sigorta Yönetici Ortağı Gencay Genç ile konuştuk. Genç, sohbetimizde bu yeni dönemde sigorta şirketlerinin, aracı kurumların ve tabi ki bireylerin neler yapması gerektiği konusunda bazı tavsiyelerde bulundu. Bundan sonra tüm sektörlerde olduğu gibi sigorta sektöründe de dijitalleşmenin önemli bir yer tutacağına dikkat çeken Genç, daha zamanı olsa da özellikle kişiye özel terzi işi, yani standart değil insana göre değişen sigorta ürünleri ile tanışacağımız düşüncesinde. Sigortacılık anlayışı değişecek Pandemi ile birlikte sigortacılık anlayışında, artık yeni sigorta modellerinin oluşacağını belirten Gençay, şunları söylüyor: “Örneğin, kasko sigortalarında yeni bir anlayış oluştu. ‘Kullandıkça öde’ sigortası. Buna, ‘talep bazlı sigortalar’ da deniliyor. Bireyin, arabası otoparkta duruyorken, kasko primi ödemek istemiyor. Kullandığı kadar ödüyor. Bu tarz iş modelleri oluşuyor. Amaç riskin azalması. Bu sayede hasar oranları da düşüyor. ‘Real time’ dediğimiz gerçek zamanlı sigorta paketlerini önümüzdeki dönemde daha fazla göreceğiz.”
Davranış kalıpları değişiyor
Pandemiden sonra özellikle e-ticaret’ten yapılan satın alma oranının arttığını hatırlatan Genç, tüketici davranışının nasıl değiştiğinin iyi irdelenmesi gerektiği görüşünde. İnternetten araştırma eğilimlerinin arttığını belirten Genç, “Bu durum insanlarda farklı tipte psikolojik davranışlara sebep oluyor. Bundan önce alışılmış kalıplar vardı. ‘Yüz yüze sigortalı ile görüşürüm ya da ‘bir telefon açayım’ derdiniz. Eskiden örneğin, sağlık poliçesini isteyen anneydi. Fakat satın alma kararını baba veriyordu. Bu kalıplar değişiyor. Evin annesi ve çocuğu eve girecek olan gıda ile ilgili online araştırma yapıyor ve ilgili ürünü seçiyor. Fiyat karşılaştırması yapıyor. Babaya da ben ürünü 300 TL ucuza buldum deniyor. O zaman babanın satın alma davranışı da değişiyor. Covid süreci bunu hızlandırdı” diye konuştu.
Yapay zekâyı herkes kullanıyor
Genç’le sohbetimizde teknolojiyi ve hayatımızda artan yerini de konuştuk. Genç, teknolojinin yoğun kullanılmasının bireylere ait tüm dataların toplanması ve işlenmesi anlamına da geldiğine vurgu yapıyor. “En basitinden e-mail kutusu kullanan insan aslında yapay zekayı da kullanıyor” diyen Genç, şu değerlendirmelerde bulunuyor: “Peki teknoloji kullanımı bireylerin davranış kalıplarına nasıl yansıyor? Bu noktada aracı kurumlar gelecekte nasıl pozisyon alacak? Olaya, bu eksende bakmak lazım. Bu noktada en önemli şeylerden birisi ise davranış kalıpları. Bu, bazı sektörler için tehdit yaratıyor. Örneğin insanlar, artık uçak biletlerini internetten alıyor. Basit turizm işlemleri için bile seyahat acentelerine ihtiyaç kalmadı. Benzer şekilde sigortada sektöründe de aracılık yapan iş kolu için teknoloji bir tehdit oluşturabilir. Aracı kurumlara, bu noktada bireylerin bu yeni dönemde hangi davranış kalıpları içerisine girebilecekleri üzerine kafa yormalarını öneriyorum.”
Gencay Genç aracı kurumlara ne mesaj verdi?
- Aracı kuruma hep ihtiyaç olacak. Ancak, aracı kurum kendisine “Dijitalde ne yapabilirim?” diye sormalı.
- Bir alana odaklanarak, uzmanlaşmalılar.
- Çevrelerinde uzmanlık alanları ile ilgili bir algı oluşturmaları çok önemli.
- Linkedin hesaplarında paylaşımlar yapabilir; sosyal medyalarını iyi yönetebilirler.
Kullandıkça öde ürünleri yaygınlaşacak
Genç, yeni dönemde sigorta şirketlerinin, müşteri ile daha yakın iletişime geçmek zorunda olduğunu görüşünde. Eskiden şirketlerin müşteri ile üç aşamada iletişim halinde olduğunun altını çizen Genç, şunları söylüyor: “Bunlardan birisi poliçe satın aldığında, ikincisi hasar gerçekleştiğinde ve tazminat kısmında oluyordu. Üçüncüsü de yenileme döneminde. Geri kalan tüm iletişim yıl içinde aracı kurum ve müşteri arasındaydı. Bundan sonra eğer fonksiyonel olarak kullanılan bir sigorta uygulaması varsa müşteri poliçe satın almak için, poliçeyi nasıl kullanacağını ve anlaşmalı servislerin ne olduğunu öğrenmek için bile uygulamayı indiriyor. İşte pandemi sonrası en hızlı gerçekleşecek olan değişim sigorta şirketleri cephesinde evrakların dijitalleşmesi ile olacak. Hasar, risk kabul, hukuk departmanlarını ilgilendiren süreçlerle bu başlayacak. Sonra bu süreçlerin müşteri ile olan ayağı devam edecek. Ardından ürünlere yansıyacak. Yani, şirketler müşterisine artık ‘Terzi işi ürünler’ sunacak. Kullandıkça ödedikleri sigorta ürünlerine gelecek.”
“Dijital bizi vuracak” demeyelim, uzmanlaşarak farklılaşalım
Sigorta aracılarının hizmetlerini çeşitlendirebilmesi için iki tip yol olduğunun altını çizen Genç, bunlardan en önemlisinin uzmanlaşmak olduğunu söyledi. Genç, acentelere yönelik şu mesajları verdi: “Acentelerin bir alana odaklanarak, mesela yangın sorumluluk sigortalarını sahiplenerek buna yönelik bir hizmet üretmek ve bunu online’da nasıl tanıtıp, bir ürün haline getirebileceğini düşünmesi lazım. ‘Dijital gelecek; bizi vuracak’ diye düşünmek yerine yeni dünyada ben yerimi nasıl almalıyım sorusunu kendisine sormalı. Aracı kurumları nasıl bir gelecek bekliyor derken aslında bunu söylemek istedim. Dijital karşısında tüm paydaşlar aynı şekilde çaresiz de kalabilir, güçlenebilir de. Bilgiyi ortak platformları artırarak ve geleceğimiz ne olacak? diye kafa yorarak hep beraber ayakta kalma fırsatı bulabiliriz.” Eskiden aracı kurumların görevlerinin de çok fazla olduğunu kaydeden Genç, “Örneğin yeri gelir ekspertiz hizmetlerini bile aracı kurumun yaptığı zamanlar olurdu. Ama artık bundan sonra aracı kurumların uzmanlık gerektiren taraflarının olması gerekiyor. Çünkü tüketici standart ürünleri artık kendisi alabilecek. Bu ürünler haricinde uzmanlık gerektiren ürünler aracı kurumların katma değerini ortaya çıkaracağı alanlar olacak” diye konuştu.
Tamamlayicisaglik.com Kurucusu ve Genç Sigorta Yönetici Ortağı Gencay Genç