Sigortamedya yazarı Özer Şimşek, 2022 yılının sigortacılık endüstrisi açısından oldukça zor geçeceğine dikkat çekti. Şimşek, bunun nedeni olarak öncelikle teknik karlılık elde etmenin zorluğunu gösterirken, bunun yanında kasko, trafik ve sağlık gibi branşlarında yaşanan sorunların bu yıl sektörü zorlayacağına vurgu yapıyor.
Sigorta sektörünü 2022 yılında zorlu bir süreç bekliyor. Sektör teknik karlılık elde edebilmek için zor bir dönem geçirirken, başta kasko olmak üzere trafik, sağlık, varlık ve sorumluluk sigortalarında yaşanması muhtemel sorunlar sektörü zorluyor. Sigortamedya Odak Noktası Yazarı Özer Şimşek, sektörün neden zorlu bir yıl geçireceğini sıraladığı yazısında sektöre yönelik önerilerde de bulunuyor ve ekliyor: “Zorlu dönemler zorlu stratejileri gerektirir.”
Halide Edip, “Türk’ün Ateşle İmtihanı” kitabında Kurtuluş Savaşı yılları ve Cumhuriyet sonrası yakın tarihin zor yıllarından söz eder. Açıkçası bu kitap isminden öykünerek, 2022 yılının sigortacılık endüstrisi açısından, ne denli zor geçeceğine dikkat çekmek adına bu başlığı kullandım.
Son dönemde yazdığım yazılar için kimilerinin “bu adamda tam bir felaket tellallığı yapıyor.” dediğini duyar gibiyim. Ancak yazdığım yazılarda öngördüğüm ve dikkat çektiğim hususlarla, içinde bulunduğumuz durumu kıyasladığımızda önemli derecede örtüşme ortaya çıkıyor.
Kanımca 2022, sigortacılık tarihimizin belki de en sorunlu yıllarından birisi olmaya namzet. Gelin şimdi neden böyle olduğunu -sizleri rakamlara boğmadan- birlikte değerlendirelim.
- Teknik kar elde edebilmek için son derece zor bir dönemi yaşıyoruz. Çünkü,
- Kasko’da maliyetleri öngöremediğimiz için, ne kadar çok parametre ile çalışırsanız çalışın, bütünüyle güvenilir bir tarife modelini hayata geçirmek oldukça güç.
- Trafikte tavan pirimle de satsanız, doğrudan teknik zarar ile karşı karşıyasınız.
- Sağlık sigortalarında ölçek yaratamıyorsanız maliyet avantajı da yaratamıyor ve rekabet edemiyorsunuz. Öte yandan, tamamlayıcı network sigorta provizyon baskısını artık kaldıramıyor.
- Varlık sigortalarında %68 seviyesine gelen hasar/pirim oranı ve havada uçuşan komisyonlarla, motordan sakınan şirketlerin odak alanı haline gelen bu branşta rekabet bu yıl daha da kızışacak.
- Sorumluluk sigortalarında zaten bileşik rasyolar uzun süredir %100’ün altına inmiyor.
- Her alanda maliyetleri güvence altına alacak, hatta kar açısından bir tampon alan yaratacak fiyatlama yapılamıyor. Yani fiyatlar yeterince yükselmiyor ya da Şirketler Run-Off’a girmemek açısından yükseltemiyor.
- Bugünkü enflasyonist ortamda faizin mevcut durumu ile mali kar diye bir şeyden söz edemiyoruz. Eskiden teknik karın olmadığı ortamlarda faizler enflasyonun üstünde olduğu için en azından durumu idare edebilirdiniz (Cash Flow Underwriting). Bugün böyle bir şey de yok.
“Desperate times, call for desperate measures”
Hipokrat’a ait bu sözün iş yaşamındaki tam karşılığı “Zor dönemler zorlu stratejileri gerektirir”
Elbette şirketlerin dükkanı kapatacak hali yok…
Bu bakımdan, sigorta sektörü yöneticilerinin 2022 için fırtınadan çıkış yılı şeklinde taktiksel bir planı acilen yürürlüğe koyarken, sonrası için de birçok alanda somut ve gerçek anlamda fark yaratacak strateji planlarını yönetim kuruluna sunma vakitleri geldi diye düşünüyorum.