Can Kantar’ın Tüm YazılarıAcenteler yönetmeliği çıktı, uzun bir süre sessizlik oldu. Anladığım kadarıyla acenteler ya yönetmeliği iyi idrak etmede zorluk çekti ya da acente temsilcileri ‘Ortalığı alevlendirmeden Hazine ile bir uzlaşı sağlarız’ diye ses yükseltmedi. Taaa ki Sigortacılık Genel Müdürü Dr. Ahmet Genç’in marketlerde sigorta satılabilir açıklamasına kadar. Genç’in bu açıklamasının ardından birden ortalık karıştı: “Salatalık, fasulye, pirzolanın arasında sigortanın ne işi var ” Ben 3-4 sene önce bankaların sigortacılık yapmasına karşı çıkıldığında ‘Sigorta ürünleri gelecekte marketlerde hatta benzin istasyonlarında bile satılabilecek. Acenteler buna karşı pozisyon almalılar’ dediğimde, “Hatta kına gecelerinde de satılsın, sizi de o gecelere davet edelim!” diye mailler almıştım. Acentelere darbe darbe üstüne geliyor. Bir sağdan, bir soldan. Bankalar, dijital sigortacılık, perakende sigortacılığı, çağrı merkezleri, korsan yazılımla poliçe kesmeye başlayan başka meslek erbapları hepsi artık acentelerin rakibi. Marketlerden sigorta satılabileceğini yıllar önce dile getirdim, ardından iki ay önce Hayatımız Sigortalı Dergisi’nde Aksigorta Genel Müdürü Uğur Gülen söyledi, şimdi de Sayın Ahmet Genç.
Markette sigorta satışı
henüz bir fantazi
Buradaki sıkıntıyı şöyle özetlemem gerekiyor. Her yerde sigorta satılabilecekse acentelere fiziki şartları kanunen zorlamak doğru değil. Herkes sigorta satabilecekse acentelerin de farklı bir iş yapmasını engellemek adil değil. Geçtiğimiz gün Zurich Sigorta Genel Müdürü Yılmaz Yıldız ile aynı konuyu tartıştık. Yıldız, “Marketlerde sigorta satışını bir tanıtım standı, bir billboard olarak görmek lazım. Buralarda ancak basit ve paket ürünler satılabilir. Hiçbir yeni girişime karşı çıkılmamalıdır” dedi. Bence de en doğru açıklaması bu. Acenteler bunu fırsat bilip büyük alışveriş merkezleri ve marketlerde stand kiralayıp sigorta satışını kendi yapabilir, tabii ki bir potansiyel görüyorsa. Ben açıkçası bir potansiyel görmüyorum. Sigorta yaptırılmamasının sebebi acentelere ulaşamamak değil ki markette gözümüzün içine sokularak satılmaya çalışılsın. Önce sigorta bilinci yaratılmalı. Sigortanın bir ihtiyaç olduğu öğretilmeli. Sonrasında tüketici nereden almak isterse oradan alır merak etmeyin.
Sigorta acenteleri için ekmek aslanın ağzında. İşlerine dört elle sarılıp tüm gelişmelere olanakları doğrultusunda pozisyon almak zorundalar. Dijital mi, internet mi; sen de yapacaksın kendince. Markette mi satılıyor, sen de nerelerle anlaşabilirim nerede satış yapabilirim araştıracaksın. Çağrı merkezleri mi, sen de 2-3 kişiyi eğitip bir telefona oturtup satış yaptıracaksın. İş hanının beşinci katında oturup ‘herkes sigorta yaptırmak için bana gelsin’ diye beklemeyeceksin. Belirli bir kesim için söylüyorum, lüks otolara yatırdığınız paralarınızın bir kısmını artık biraz da işinize yatırım olarak ayırmak zorundasınız.