Merhaba değerli okuyucularımız,
Bu ayki yazımızı, Anayasa Mahkemesi’nin iptal ettiği kanun yerine geçecek kanun taslağının, Meclis’te komisyondan geçtikten sonra, Genel Kurul’da bir son dakika hamlesiyle Adalet Komisyonu’na geri gönderilmesiyle ülke gündemine tekrar gelen trafik sigortasına ayırdık.
Trafik sigortası neden bu kadar önemli ve sürekli gündeme geliyor, ilgili tarafların gözüyle madde madde sıralayalım:
- Hayat dışı sigorta şirketleri için çok önemli; çünkü 2020 yıl sonu rakamları itibariyle toplam brüt prim üretiminin yüzde 30’u, daha da önemlisi toplam net teknik gelirin yüzde 32’si bu branştan geliyor. Yani sektörün gelirin kabaca 3’de biri sadece zorunlu trafikten.
- Öte yandan zorunlu trafik sigortası hayat dışı sigorta şirketlerinin hasar dahil toplam teknik giderinin ise yüzde 36’sını oluşturuyor. Dolayısıyla, bu branşın gelir ya da gider kalemini etkileyen her gelişme, sektörün en önemli gündemi olmak zorunda.
- Acenteler için de çok önemli; çünkü bu kanalın yaptığı toplam üretimin yüzde 37’si zorunlu trafik. Daha da önemlisi, küçük ve orta ölçekli yerleşim yerlerindeki acentelerde bu oran yüzde 80’lere varıyor. Yani acentenin en önemli geçim kaynağı trafik sigortasından kazandığı komisyon.
- Devlet için de oldukça önemli; çünkü geçen yıl yapılan yaklaşık 20 milyar TL üretimden yüzde 5 vergi, yüzde 5 trafik hizmetleri geliştirme fonu, yüzde 10 SGK payı ve yüzde 3 güvence fonu olmak üzere neredeyse 4,5 milyar TL’si devlete gidiyor.
- Hükümet için de çok önemli; çünkü 19,7 milyon adet poliçe yaptıran vatandaşın oyu ve bu konudaki memnuniyeti, ülkeyi yönetenler için kritik bir konu.
- Sigorta sektörünü düzenleyen otorite için çok önemli; çünkü bu güne kadar batan ve mağduriyet yaratan geçmişteki hayat dışı sigorta şirketlerinin büyük çoğunluğu trafik yüzünden. Yani sağlıklı bir sigorta sektörü için de zorunlu trafiğin doğru yönetilmesi çok kritik.
- Avukatlar için de çok önemli; çünkü başta değer kaybı ve bedeni tazminat olmak üzere, vatandaşın direkt sigorta şirketine başvurup kolaylıkla alacağı tazminatı kendi üzerinden alarak, kazanacağı kesin olan davadan vekalet ücreti kazanıyor.
- Son olarak, bu poliçe sayesinde trafikte rahat gezinmek isteyen vatandaşımız için de çok önemli. Hem cebinden fazla para çıkmasın istiyor hem de başına gelen kazanın tazminatları eksiksiz ödensin diye bekliyor.
Sıraladığımız bu sebeplerden ötürü zorunlu trafik konuyla ilgili her kesim için çok önemli. Ve bu branşın sürdürülebilir ve ucuz olabilmesi için maliyetlerin standart ve hesaplanabilir olması gerekiyor. Aksi takdirde 2015-2016‘da yaşadığımız prim artışları tekrar gündeme gelecek ve yine bu işten en çok da vatandaş mağdur ve gayri-memnun olacak. Bu kanun taslağı da işte tam bunun için gerekli.
Bu aylık da bu kadar. Kalın sağlıcakla…
Can bey merhaba,
Sigorta acentesi olarak son maddedeki yaklaşımınıza maalesef katılamayacağım,nedenine gelince; bir kere ülkemizde yaşanan enflasyon oranına bakarak son 5 yılda trafik sigortası teminat artışları ile kıyasladığımızda hemen hemen her sene %5 civarında teminat artışları yapılmış peki günümüz şartları ile kıyaslarsak sizce de şu an mevcut teminatlar acaba bir kaza durumunda vatandaşı ne kadar korumaktadır?hem az prim ödeyeyim hem de başıma bir kaza geldiği zaman sigorta poliçesi teminatları yüksek olsun beni yeterince korusun diye düşünmek mantıklı geliyor mu?Bence acilen primleri bir miktar yükseltmek suretiyle teminatların günümüz şartlarına uygun hale getirilmesi gerekiyor aksi halde bu teminatlarla hasar bedeli karşılanamayacağı için vatandaşın cebinden ekstra teminatı aşan kısım için para çıkması demektir.Ayrıca bir de trafik sigortalarının en önemli yarası eşdeğer parça olayıdır,size bir örnekle anlatayım;kaskosu olmayan 2012 model bir araç park halindeyken geri gelen başka bir araç ön tamponuna çarpmak suretiyle hasar meydana geliyor.Araç tamirciye gidip ön tampon değişimi olacak bu arada aracın ön tamponu orjinal ve fiyatı 4.000.00 tl.dir.Karşı tarafın sigorta şirketi eşdeğer parça adı altında 900.00 tl.lik yan sanayi bir tampon gönderiyor ve bunu takın diyor,parçanın standartlara uygun olup olmadığı,hangi malzemeden yapıldığı belli değil şimdi burada tamponu kırılan vatandaş sizce mağdur olmuş olmuyor mu?O tamponu aracına taktırdıktan sonra bir yayaya çarparsa tampon ne kadar koruma sağlayacak belli değil.Bu sadece bir örnek bunun gibi örnekleri çoğaltabiliriz.İşte bu durumları yaşamamak için Trafik sigorta fiyatlarının arttırılması ve teminatlarının da genişletilerek vatandaşın mağduriyetinin en aza indirilmesi gerekiyor.