Merhaba değerli okuyucularımız,
Hayat dışı sigorta sektörünün 2016 yılı dokuz aylık teknik ve mali sonuçları açıklandı.
Uzun süredir aşırı prim artışları yaptığı için eleştirilen sektörün, bu artışlardan ne kadar faydalandığını değerlendirmek için uygun bir zaman. Biz de aldık hesap makinemizi, geçtik klavyenin başına…
Öncelikle ilk tespitimiz motor bağımlılığı. Mezkur dönem için baktığımızda, hayat dışı şirketlerin toplam teknik gelirlerinin üçte ikisinin trafik ve kasko sigortalarından geldiğini görüyoruz. Bu orana dikkatli bakıldığında ve sadece birkaç şirketin domine ettiği sağlık branşını istisna bıraktığınızda ise motor sigortalarının sağlık dışı toplam teknik gelirdeki oranı yüzde 78’e çıkıyor.
Bu şu demek, sektörümüz trafik ve kasko sigortalarına göbekten bağlanmış durumda! Atsa atamıyor, satsa satamıyor…
Öte yandan reel büyümenin trafik primlerindeki artıştan geldiğini, trafik dışı diğer branşlardaki büyümenin enflasyon civarında kaldığını söyleyebiliriz.
Nakıt Akışlarından Kaynaklanan İskonto
Finansallar ise iyileşmeye başlamış ama ihtiyatlı olmakta fayda var. Bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 8,4 düşen (yüzde 112’den yüzde 103’e inmiş) birleşik rasyo, hala negatif teknik sonuç verse de iyileşme olduğunu gösteriyor gibi duruyor.
Ancak detaya baktığımızda, önceki yıla göre (mali gelir aktarımı hariç, net teknik sonuç olarak) 874 milyon TL azalan teknik zararın içerisinde, bu yıl ilk defa Hazine genelgesiyle isteyen şirketlere kullanma imkanı verilen 817 milyon TL’lik NAKİ geliri var. Yani, Nakıt Akışlarından Kaynaklanan İskonto.
Peki, nedir bu NAKİ?
Şudur: Hazine’nin, şirketlerin muallak hasar karşılıklarından ileride edecekleri mali geliri şimdiden gelir olarak yazıp, rezerv yükünü bir miktar hafifletmesini sağladığı yeni fenomen. Bunu tüm şirketler kullanmamış görünüyor ama toplama bakıldığında bu yılın ilk dokuz ayındaki iyileşmenin tamamının bu iskontodan kaynaklandığı anlaşılıyor.
Özetle durum şu: Hazine, şirketlere bu kapıyı açmasa, bu kadar prim artışına rağmen şirketler geçen seneyle hemen hemen aynı zararı yazmak zorunda kalacaklardı.
Peki, iskonto hariç zarar neden devam ediyor? Çünkü geriden gelen yük ve artan asgari ücretle dövizin getirdiği hasar yükü hala yükselmeye devam ediyor.
O zaman ihtiyatı elden bırakmamakta fayda var, kimsenin trafik sigortalarında ciddi fiyat indirimi beklememelerinde de…