23 Aralık 2024, Pazartesi
spot_img

Kârsızlık sorunu çözülmezse sektör dışa bağımlı hale gelir

Sigorta sektöründe kârsızlık sorununun çözülmesi gerektiğini belirten Anadolu Sigorta Genel Müdürü İlhami Koç “Sorun çözülmezse şirketlerin mali bünyeleri zayıflar. Sektör reasürans anlamında dışa bağımlı hale gelir. Dışarıya daha fazla kaynak gider maliyetler yükselir” diyor.

ALP SÜER | HAYATIMIZ SİGORTALI
Fotoğraflar: Ahmet Korkmaz

hayatimiz sigortali temmuz 2017 2

Hayatımız Sigortalı Dergisi’nin bu ayki kapak konuğu, Anadolu Sigorta’nın yeni Genel Müdürü İlhami Koç. İlhami Koç, deyince fazla söze gerek yok: Türkiye’de finans sektörünü yakından takip edenlerin çok iyi bildiği gibi uzun yıllar İş Yatırım’da çalışmış, bir süreliğine de İş Bankası Genel Müdür Yardımcılığı yapmış ‘finans duayeni.’ Ancak, Koç’un sigorta sektöründeki deneyimi ise çok az. Anadolu Sigorta eski Genel Müdürü Musa Ülken’in emekliye ayrılmasının ardından Genel Müdürlük koltuğuna oturan Koç, yaklaşık yedi aylık sigortacı. Finans uzmanı olarak Koç, sigorta sektörüne nasıl bakıyor? Sektördeki eksiklikler ya da sigorta sektöründe çalışmanın artı yönleri neler? Koç’u, Anadolu Sigorta’nın Kavacık’taki Genel Müdürlük Binası’nda ziyaret ettik. Sektör ve Anadolu Sigorta’yla ilgili tüm merak ettiğimiz soruları Koç’a yönelttik. Sektörde en büyük sorunun kârsızlık olduğunu belirten Koç, sorun çözülemezse sigorta şirketlerinin mali bünyelerinin zayıflayacağına ve sektörün giderek dışa bağımlı hale geleceğine dikkat çekiyor.

Yüksek büyüme sorunları makyajlıyor

Sektör açısından iyi bir yıl olan 2016 yılında bile hayat dışında 20’nin üzerinde şirketin teknik zarar ettiğini hatırlatan Koç, “Sektör kârsızlık sorununu çözmezse, şirketlerin underwriting kapasitesi, yani riskleri güvence altına alma kapasitesi düşer. Sektör, reasürans anlamında giderek dışa bağımlı hale gelir. Dışarıya daha fazla kaynak gider, maliyetler yükselir. Bu da çok ciddi bir risk. Bu ülkedeki sigorta şirketlerinin, yerli ya da yabancı olması fark etmez, ülkedeki riskleri teminat altına alabilecek yeterli kaynağa sahip olması gerekli” diyor. Yüksek büyümenin, yüksek kâr anlamına gelmediğini bilakis sektörde yüksek büyümenin, kârsızlık sorunun üzerini örttüğünü belirten Koç, “Yüksek prim üretim artışları, bilançodaki sorunları makyajlıyor” diyor.

Koç, kârsızlık sorunuyla bağlantılı olarak sektörde ‘sermayenin getirisi’nin de çok düşük olduğunu vurguluyor. Sektörün aslında sermayeye ihtiyacı olmadığını, ancak sermayedarlar için getirisinin düşük olduğunu vurgulayan Koç, “Sermayedarlar da yatırım yaptıkları şirkete bir defa, bilemediniz iki defa sermaye koyar. Ancak baktı ki yatırdığı sermaye yeterince getiri sağlamıyor, sektörden çıkar! Bir şirkete sermaye koymanın amacı o işten para kazanmaktır” diye konuşuyor.

32-33-34-35-36-KAPAKHABERI (1).QXD:Layout 1

Koç’a göre, kârsızlık ve getiri düşüklüğü yanında finans sektörünün diğer alanları ile karşılaştırıldığında teknolojiye yatırım yapılmaması ve işlemlerin yeterince online olmaması da sigorta sektöründeki en büyük eksikliklerden biri. Sözgelimi, bankacılık sektöründe işlemlerin büyük bir bölümünün mobil bankacılık üzerinden yapıldığını ifade eden Koç, “Sigorta sektöründe mobil işlemler çok düşük düzeyde. Keza, ‘robot teknolojiler’, sermaye piyasaları ve bankacılıkta yoğun olarak kullanılıyor. Ancak, bu teknolojilerin sigorta sektöründe kullanıldığını görmedim” diyor.

Sektörü değerlendirirken biraz da bardağın dolu tarafından bakan Koç, finansın diğer alanları ile karşılaştırıldığında sigorta sektörünün bazı avantajlarına da dikkat çekiyor. Bankacılık sektörünün, ekonomi kadar büyüdüğünü, sermaye piyasalarındaki büyümenin ise ekonomik konjonktürle yakından ilgili olduğunu ifade eden Koç, sigorta sektörünün ise her yıl düzenli olarak ve ekonominin de üzerinde büyüdüğünü kaydediyor. Geçmiş 10 yıla bakıldığında sektörde toplam prim üretimindeki artışın ortalama yüzde 20’nin üzerinde gerçekleştiğini vurgulayan Koç, refah arttıkça sektörde büyümenin de artacağını ifade ediyor. Türkiye’de sigorta bilincinin de arttığını ifade eden Koç, “Bugün ticari işletmeler faaliyetine başladığı andan itibaren mutlaka sigorta ihtiyacını hissediyor. Büyük işletmelerde sigortalılık oranı yüksek. Küçük ve orta ölçekli işletmeler de artık sigorta yaptırıyor. Havuz büyüdükçe, sektörde maliyetler de düşmeye başlayacak” diyor. Sigorta sektöründe ürünlerin de çeşitlendiğine ve eskiden olmayan birtakım ürünlerin piyasada yer aldığını ifade eden Koç, büyüme konusunda bir sorununun olmadığını ve sektörün yıllardır istikrarlı büyüdüğünü vurguluyor. Ancak, Koç, bu yıl trafik sigortasında fiyatların düşmesi ve tavan fiyat uygulamasından dolayı sektörde büyümenin düşük düzeyde olacağını söylüyor.

32-33-34-35-36-KAPAKHABERI (1).QXD:Layout 1

Trafikte fiyatlar rekabet edilebilir seviyenin altında

Koç’la söyleşi yapmışken, sektörün belki de en popüler konusu trafik sigortalarını da konuşmamak olmazdı. Koç, acaba 12 Nisan’da başlayan tavan fiyat hakkında ne düşünüyor? Tavan fiyat uygulaması gelmeden önce de trafikte fiyatların bir önceki yıla göre düşme eğilimi içinde olduğunu belirten Koç, kamuoyunun tepkisiyle başlatılan tavan fiyat uygulamasının bu düşüşü hızlandırdığını söylüyor. Trafik sigortası gibi zorunlu sigortalarda sigorta şirketlerinin çok büyük kârlar etmesinin de doğru olmadığını ifade eden Koç, “Birey, bir anlamda zorla sigorta yaptırıyor. Ayrıca, düzenleyici otorite fiyat seviyesinin yüksek olduğunu düşünüyorsa fiyatlara müdahale etmesi de normal” diyor. Bununla birlikte tavan fiyat uygulamasında da sigorta şirketlerinin birbirleriyle rekabet edebilmesinin gerekli olduğunu vurgulayan Koç, şunları söylüyor: “Ancak gelinen noktada tavan öyle bir fiyat oldu ki sigorta şirketlerinin maliyetleri göz önüne alındığında fiyatlar, her kademede rekabet edilebilir seviyenin de altına indi. Tavan fiyat, tek fiyata dönüştü. Ancak, bunun zaman içinde değişeceğini düşünüyorum.”

32-33-34-35-36-KAPAKHABERI (1).QXD:Layout 1

Trafikte portföyü küçültmedik

Peki, Anadolu Sigorta önümüzdeki dönemde nasıl bir strateji izleyecek? Hangi branşlarda büyümeyi hedefliyor? Koç, öncelikle geçmişte olduğu gibi Anadolu Sigorta’nın oto, yangın, konut, sağlık, sorumluluk gibi tüm branşlarda dengeli büyümeyi sürdüreceğini söylüyor. Zorunlu trafik sigortasında 12 Nisan’da tavan fiyat uygulamasının başlamasından sonra da trafik sigortası portföylerini küçültmediklerini, aksine son iki aylık dönemde trafik sigortası poliçesinde adet olarak da artış yaşandığını ifade ediyor. Sağlık sigortası satışlarının da arttığını belirten Koç, bu branşta büyük bir potansiyel olduğunu kaydediyor.

 

“Anadolu Sigorta’nın dijital sigortacılıkla ilgili planları ne? Bu alanda da büyüme olacak mı?” Koç’tan bu sorulara da yanıt vermesini istedik. Anadolu Sigorta olarak bu konuya da önem verdiklerini belirten Koç, “Dijitalleşmenin iki tane ayağı var: Bunlardan ilki, şirketin kendi iş süreçlerindeki dijitalleşme. İkincisi ise müşterilerle ilişkilerdeki dijitalleşme. İş süreçlerimizi dijitalleştirdik. Müşterilerle ilişkilerde de Anadolu Sigorta’nın tüm ürünlerini müşteriler online kanallardan da alabiliyor. Ancak, bu konuda müşteri talebi çok zayıf, bu da sadece bize değil, sektöre özgü bir durum” diyor.

32-33-34-35-36-KAPAKHABERI (1).QXD:Layout 1Ekranlarımızı her zaman açık tuttuk Sektörde yaşanan ‘ekran kapama’ gibi sorunlar hakkında da görüşlerini aldığımız Koç, acente ve müşterileriyle ilişkilerinde Anadolu Sigorta ekranlarının her zaman açık olduğunu dikkat çekiyor. İlk zamanlarda yaşanan yoğun talep sonucu, satış adetlerinde patlama olduğu için sistemlerin zorlandığını vurgulayan Koç, “Mevcut sistem üzerinden satış yeterli olmayınca farklı alt sistemler oluşturduk. Ancak, online sistemimiz 24 saat açık. Acenteler, 24 saat işlem yapabilirler” diyor.

Finans duayeni İlhami Koç 7 aydır sigorta sektöründe

İlhami Koç 1963 yılında Malatya’da doğdu. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi’nden mezun olan Koç, aynı yıl Türkiye İş Bankası Teftiş Kurulu Başkanlığı’nda göreve başladı. 1994 yılı Ekim ayında İş Bankası Menkul Kıymetler Müdürlüğü’ne Müdür Yardımcısı olarak atanan, 3 Ocak 1997 tarihinde ise İş Yatırım Menkul Değerler’de Sermaye Piyasaları ve Portföy Yönetiminden sorumlu Birim Müdürü olarak göreve başlayan Koç, 1999 yılında, aynı kurumda Genel Müdür Yardımcılığı’na yükseldi. Koç, 11 Eylül 2001 tarihinde İş Girişim Sermayesi Yatırım Ortaklığı, 28 Nisan 2002 tarihinde de İş Yatırım Menkul Değerler Genel Müdürü olarak görev yapmaya başladı. 30 Ocak 2013 tarihinde ise Türkiye İş Bankası’nda Genel Müdür Yardımcılığına yükseldi. Koç, 14 Kasım 2016 tarihi itibarıyla Anadolu Sigorta Genel Müdürü oldu.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

SON EKLENEN HABERLER