Sigorta Eksperi ve Hayatımız Sigortalı dergisi köşe yazarı Mustafa Nazlıer, Nisan ayı sayısında ‘Eğitimler, kurslar, kişiler ve geleceğimiz’ konulu bir yazı kaleme aldı. Nazlıer köşe yazısında, eksperlik mesleğinin sorunlarına değinirken eğitimlerin kapsamlı olmamasına dikkat çekti.
Nazlıer, yakın geçmişte düzenlenen sigorta eksperliği ve risk mühendisliği eğitimlerinin kısa süreli olmalarına rağmen adayların bilgi edinmeleri açısında başarılı sayılabileceklerini de belirtti. Sigorta eksperliği ve risk mühendisliği ile ilgili düzenlenen paralı eğitimlerin daha önce de tartışma konusu olduğunu söyleyen Nazlıer, “Düzenlenen kısa eğitimler, adayların kendilerini görmeleri açısından olumlu bir etki yaratsa da yeni bir iş alanı oluşturmaları söz konusu edilmemeli” dedi. Mustafa Nazlıer’in Hayatımız Sigortalı dergisindeki köşe yazısı şu şekilde:
Kurabiye Kursu
Kurabiyeyi hazırlama, pişirme, malzemelerin
tanıtılması, süsleme teknikleri
Süre: Sabah 11:00 – 15:00
Ücret: 150 TL
Klasik Yaş Pasta Yapım Teknikleri
Kekin hazırlanması, ganaşın hazırlanması, pastanın
ev yapımı krokan veya meyve ile birleştirilmesi,
tereyağ kreması ile süsleme teknikleri
Süre: Sabah 11:00 – 15:00
Ücret: 180 TL
Macaron Kursu
Macaron’un hazırlanışı, iç dolgu malzemesinin
hazırlanışı, malzemelerin bir araya getirilmesi, ve
diğer tüm püf noktaları
Süre: Sabah 11:00 – 15:00
Ücret: 250 TL
Yer: …..l’in Ulus’taki Atölyesi
ÖNEMLİ NOT 1: Dersten minimum 2-3 gün
öncesine kadar ders ücretinin yarısı veya tamamı
bankaya havale edilmelidir. Havale yapılmayan
dersler geçersiz sayılacaktır.
X bank – …………. Şubesi – Hesap No: …………….
IBAN:
ÖNEMLİ NOT 2: Belirtilen ders saatleri olası saatlerdir, çalışma hızımıza ve kişi sayısına göre saatler uzayabilir veya kısalabilir. Yanınızda hiçbir şey getirmenize gerek yoktur. Malzeme listesi, önlük ve saklama kutuları derste temin edilecektir. Ders süresince yiyecek ve içecek ikramlarımız olacaktır. Derslerimiz özel ders ve grup dersi olmak üzere maksimum üç kişi ile yapılmaktadır. Üç ders ve üzeri yapılan derslerde indirim uygulanmaktadır. Detaylı bilgi ve paket program indirimleri için lütfen mail atınız veya arayınız. Sigorta eksperliği ve risk mühendisliği konularında yakın geçmişte düzenlenen eğitim ve kursların gerçekten çok başarılı olduğunu söyleyebiliriz. Eğitimler mesleğin içeriği, kapsamı, sebep ve sonuçları, nelerin ne şekilde yapıldığı, sektörün yönü, ulusal ve uluslararası durum gibi birçok analiz için gerçekten fikir veren iyi içerikte çalışmalar ve çok kısa süreye sıkıştırılmasına rağmen kendisini ‘aday görenlerin’ neler ile karşılaşacaklarını hatırlatmak için çok iyi bir fırsattı. Sanırım yanlış anlama veya yanlış anlaşılma söz konusu. Sadece fikir vermesi için verilen eğitim ve eğitimler… Aynı konuda daha önce de acente eğitimleri espiri konusu olmuş, “suda eriyen eğitim hapları yapıldığı” dile getirilmişti. Meslek örgütü yöneticileri ciddi ciddi, bu eğitimlere katılanlara ‘yeni iş alanı yarattıklarını ve risk analizi yaptıracaklarını’ ifade ettiler! İcra Komitesi’nin bunu söylemesi anlaşılabilir değil. Oto kaza eksperliği ile diğer dalları karıştırmanın da bir sınır var. Zaten komite tüm eksperlik dallarını temsil edemiyor, etmemeli ve edemez de. Hiçbir fikri olmadığı bir konuda temsil yetkisi sadece bizde vardır. Aynı durumu eksperlik sınav ve eğitimleri için defalarca söyleyerek uyardık. Eski-yeni fark etmez, herkes zarar görür demiştik. Benzer eğitim ve kurs programlarını araştırdım: Tek gün için yapılan kurslar nelerdir? Sonuçları tarafları tatmin etmiş midir? Yukarıdaki kurabiye ve pasta kursu için ilgililer ile görüştüğümde başarı oranının yüzde 70 seviyelerinde olduğunu öğrendim. Yüksek bir oran. Dolayısıyla sigorta acenteliği, sigorta eksperliği ve risk mühendisliği için yapılan uygulamaların yanlış olmadığını söyleyebiliriz. Kurabiye yapmakla aynı düzeyde meslekler değil mi? Zaten meslek sınavı sorunlarından da konunun sigortacılık ile çok ilgili olmadığını anlamak için düşünmeye de gerek yok. Petrol rafinerisi için risk analizi çalışmamız bir ay sürdü. Altı kişi çalıştık. Yangın güvenliği için NFPA 2014 standartlarının yer aldığı DVD seti ABD’den henüz elimize ulaştığından hemen inceleyip çalışmada kullanalım dedik. Yaklaşık 25 bin sayfadan oluşan basit bir özet… Nedir ki ? Ayrıca hala henüz bir şeyi biliyoruz bile diyemiyoruz. Sigortacılık Genel Müdürlüğü’ne defalarca yazı ile durumu ilettik. Eğitim şart… Ayrıca yeni eksper katılımı konusunda eskiden olduğu gibi sektör içinden muafiyetler devam etmeli. Her yıl katılım serbest olmalı. Eksper sayısı 5 bin olabilir. Tüm belgeler verilmeli. Sınırlama ve kısıtlama olmamalı. Ancak TARSİM örneğinde olduğu gibi ihtisaslaşarak, profesyonelleşerek yapılmalı. Oto kaza için icra komitesi ayrı olmalı. Tek bir otomobilin risk analizini bir günde yapabilirler ( Yeterli teknoloji ve bilgiye sahipler ise…). Risk mühendisliği eğitimini oto branşı için bir günde verebilirler, oto eksperliği için varsa böyle bir iş alanı yaratabilirler… Oto dışı için risk mühendisliğini bir günlük eğitime sığdırıp ek iş veya yeni iş alanı yaratmak amacıyla yaptığını söylemek , riskleri önlemek için kurşun döktürüp, nazar boncuğu takmakla aynı anlamı taşır. Bunu düşünen başardıysa kendisini tanıtsın da engin bilgisinden fayda sağlayalım.
Günlük eğitimler ile sadece kurabiye ve pasta kursu düzenlenebilir
Bu düşünceye sahip kişilerle sigorta sektörünün hiçbir kurumu ilerleyemez, kâr edemez, başarılı olamaz… Sigorta şirketleri mevcut durumun farkındalığı içinde kendi pozisyonlarını korumak için tedbirler alıyorlar. Süreç yönetiminde kendileri için risk analizi yaptıklarını ve sonucunda bu tür uygulamalar, düşünceler ve kişilerden uzak durmak gerektiğine karar verdiklerini gözlüyoruz. Bundan doğal ne olabilir?.. Şimdiki durum bu değil midir? Belirtilenlerin tamamı gerçek ve ciddidir. Teyit için lütfen duyurular, ilanlar ve açıklamalara göz atın.
Bu kritik ortamda basit bir değerlendirme ile yapılması gerekenlerin en azı şunlar olabilir mi?
Eksperlik mesleği TOBB bünyesinden bir an önce çıkarılmalı. Eksperlik mesleği için sınırlamalar tekrar gözden geçirilmeli ( Sınav, staj, muafiyet, eğitim vb.). Oto ve oto dışı ayrı temsil edilmeli. TARSİM’de olduğu gibi profesyonel meslekler ayrıştırılmalı. Meslek içinden gelenler ve sektör içinden gelenler muaf tutulmalı. Zorluk çıkarmak yerine özendirilmeli ve teşvik edilmeli. Eksper sayısının artmasında hiçbir sakınca yok. Engel olmak yerine dileyen herkese koşulları oluştu ise olanak tanınmalı. Tüm belgeleri, isteyen sınav ile alabilmeli. Çok sayıda avukat, muhasebeci ve doktor varken halen yeni katılımlar devam ediyor. Kişisel çaba ile yapılan mesleklerde EN İYİ OLAN tercih edilir. Bu meslekte bulunanlara yasa ve yönetmeliklerle iş alanı yaratılmıyor. Konuya ilgi duyanlar şunu çok iyi bilmeli ki, BELGEYİ ALMAK İLE HİÇBİR ŞEY BİTMİYOR, SADECE YENİ BAŞLIYOR. 20 yıldan fazla süredir devam ettiğim meslekte henüz iş ve gelir garantisi olan bir meslektaşıma rastlamadım. Uluslararası işbirliği tesis edilerek küresel ölçekte bir seviye yakalamak şart. Bu seviye ile iç pazarda sigortalı ve sigortacı memnuniyeti yaratılamaz. Dinamizmi çok yüksek olan sektörde, mevcut yasa ve yönetmelikler ihtiyacı karşılayamaz. Mesleği baştan sona tekrar profesyonelce değerlendirilerek yapılandırmak şart. Bu tür bir yapılanma için uzmanlardan destek almak kaçınılmaz.
Son 10 yılı yitik bir meslek
Meslek olarak kalmak için tescil edilecek özellikleri saptanabilen, çerçevesi çizilebilen, uluslararası ölçekte yapılandırılan bir başlangıç gerek. Şu an tüm eksperler için içinden çıkılamaz hale gelen durumu İcra Komitesi çözemez. İhtisaslı oldukları oto branşında yedi yıllık görevleri sonunda oto eksperliğini getirdikleri nokta ortadadır. Oto dışı eksperleri de aynı gemide olduğundan maalesef hiç ilgisi olmayan bir seviyeye çekildiler. Ortak noktaları yok denecek kadar az. Aksini iddia edecek her kişinin TARSİM eksperlerini hemen lağvedip bugüne kadar yaptıkları tüm başarılı çalışmaları yok sayması gerek. Bu kadar açık ve net görülebilen bir duruma Sigortacılık Genel Müdürlüğü’nün bir yorumu elbette vardır. Doğrusu çok da merak ediyorum. Bir günlük eğitimle risk mühendisliği yaptıracağını söyleyen meslek örgütü temsilcilerini uyarmış olabilirler mi veya inanmış olabilirler mi Rehber ücret tarifesinde de “Elbet birisi çıkar ve doğruları söyler” diyerek çok bekledim. Bu yaşananlar bir yana, eksperlerin bu olanları ciddiye alması ayrı bir yana. Bu durumu gören sigorta şirketlerinin, sigorta eksperlerini ciddiye alması olanaklı mı? Çok uzun süredir takip etmek zorunda olduğum için izliyorum. Her yapılanı ortaya koyan kişi ve kurumlar toz kondurmuyorlar. Yaptıklarına mükemmel , olağanüstü, harika denmesinden de hoşlanıyorlar. Sonuç olarak bu durumdayız. Kimse kötü olan bu durumu sahiplenmiyor. Az gelişmiş ülke ve gelişmekte olan ülke kavramı kendisini ortaya koyuyor. Herkesin fikri var ama bilgi veren yok, fırsat veren yok. Sermaye ve siyaset ile bilirkişilik aynı yerde durmaz. Bu duruma nasıl gelindiğini görmek için Sigorta Eksperleri Dernek Kayıtları iyi bir kaynaktır. Mesleğin son 10 yılı yitiktir. Yeni bir başlangıç için önce dip yapmak ve özeleştiri yapmak gerek. Aynı kişiler ile her zaman aynı sonuca ulaşmak sürpriz değil, gerçektir. Bu koşullarda daha iyisi de olanaklı değil…
Çok dikkat çekici olduğundan tekrar hatırlatmak istiyorum:
SEGEM tarafından “Risk Mühendisliği ve Riziko Teftiş Eğitimi” düzenlenecek olup, eğitim süresi 1 gün ve ücreti 200 TL’dir. Bu organizasyon herkesin kendisini görmesi için iyi bir fırsattır ama yeni iş alanı olduğunu söylemek ancak espiridir. Daha kötüsü bu duruma inanmaktır. Nasıl olsa eksperlik belgesi var, risk mühendisliği eğitimi de tamam… O zaman herkese bol kazançlar… Lütfen hiç kimse şikayetçi olmasın. Bu koşullara inanarak, isteyerek giren ve destekleyenler olarak hiç kimse eleştiremez.