Eğitim sigortasının sigorta sektörü ve toplum açısından önemine dikkat çeken MetLife Emeklilik ve Hayat Genel Müdürü Deniz Yurtseven, söz konusu sigortanın Bireysel Emeklilik Sistemi’nde (BES) olduğu gibi devlet tarafından desteklenmesi gerektiğini söylüyor.
ALP SÜER / HAYATIMIZ SİGORTALI
Türkiye’de son yıllarda en popüler sigorta ürünlerinin başında ‘eğitim sigortası’ geliyor. Eğitim çağındaki çocuk ve gençleri, ebeveynlerinin başına bir şey gelmesi durumunda finansal güvence altına alan ve böylece eğitim hayatlarının kesintisiz sürmesine olanak sağlayan sigortaya yönelik ilgi de giderek artıyor. Hayat ve emeklilik sektöründe eğitim sigortası konusunda en iddialı şirketlerin başında da MetLife Emeklilik ve Hayat geliyor. Geçen ay MetLife Emeklilik ve Hayat Genel Müdürü Deniz Yurtseven ile bir araya geldik. MetLife’ın Kavacık İstanbul’daki Genel Müdürlük merkezinde gerçekleştirdiğimiz röportajda sektördeki güncel konuları masaya yatırdık. Yurtseven’le samimi bir ortamda gerçekleşen sohbette konu haliyle eğitim sigortalarına da geldi. Eğitim sigortasının hem hayat sigortalarının gelişimi açısından hem de toplumun ve bireylerin ihtiyaçları açısından önemli olduğunun altını çizen Yurtseven, söz konusu sigortanın devlet tarafından desteklenmesi gerektiğine dikkat çekiyor.
Destek daha ‘görülür’ olmalı
Eğitim sigortalarında diğer hayat sigortası ürünlerinde olduğu gibi ‘vergi teşviki’nin olduğunu hatırlatan Yurtseven, bununla birlikte devlet desteğinin tarım sigortaları ya da BES’te olduğu gibi daha somut, daha görülür olması gerektiğine işaret ediyor. Devlet desteğinin, Bireysel Emeklilik Sistemi’ndeki (BES) gibi devlet katkısı şeklinde olabileceğini belirtiyor.
Eğitimde marka olmak istiyoruz
“MetLife olarak eğitim ürününde marka olmak istiyoruz” diyen Yurtseven, bu konuda okullarla da görüştüklerini ve şirket olarak önümüzdeki dönemde eğitim sigortalarına odaklanacaklarını belirtiyor. Yurtseven’in verdiği bilgilere göre, MetLife’ta diğer şirketlerden farklı olarak kredi bağlantılı hayat sigortaları ile bağımsız (kredi bağlantısı olmayan) hayat sigortaları dağılımı daha dengeli. Şirket, bağımsız hayat sigortası ürünlerinden ‘Koruyucu Meleğim Hayat Sigortası’ ile kanser gibi kritik hastalıkları güvence altına alan yeni ürünleri ‘İyi ki Varsın’ hayat sigortası satışına odaklanmış durumda.
KOBİ’lerin hayatı kolaylaşıyor
Yurtseven’den aldığımız bilgilere göre 2018’de ferdi kaza branşında yüzde 23 büyüyen MetLife, söz konusu branşta sektör lideri. Ferdi kaza’da daha da büyümek isteyen şirket, yaklaşık 3 ay önce DenizBank’la işbirliğiyle ‘Teknoloji Desteğim Ferdi Kaza Sigortası’nı müşterilerinin hizmetine sundu. Küçük ve orta ölçekli işletmelere (KOBİ) yönelik tasarlanan ürün, DenizBank’lı KOBİ’lereferdi kaza teminatı dışında, hayatlarını kolaylaştıran asistans hizmetleri de sunuyor. Yurtseven’den öğrendiğimize göre, ürün özellikle KOBİ müşterilerinden oldukça ilgi görüyor. Hayat ve ferdi kaza sigortaları toplamında 2018’de önceki yıla göre yüzde 7 büyüyen şirket, aralık ayı sonuçlarına göre hayat ve ferdi kaza branşında 810 milyon TL yıllık prim üretimi ile sektör sıralamasında 2’nciliği korudu. Yurtseven’den biraz da MetLife’ın 2019 yılı stratejilerini öğrenmek istedik. Aldığımız bilgilere göre, şirket bu yıl da ‘sürdürülebilir, güçlü büyümeyi’ devam ettirecek. Önceliği ‘sigorta’ya (hayat ve ferdi kaza) verecek olan şirket, müşteri devamlılığı ve bağlılığını sağlayacak; bunu yapabilmek için de müşteriye değer yaratan ürünlerde derinleşecek. Bu konuda da özellikle müşterinin yaşarken faydalanabileceği ürünler dizayn edecek. Bunlarla birlikte dijital kanalda da yaygın olmayı isteyen şirket ayrıca müşteri ve dağıtım kanalları ile ilişkilerinde bu yıl daha hızlı olmayı hedefliyor.
Otomatik katılımda asıl reformları bekliyoruz
Ocak sonu itibarıyla 5-9 çalışanı olan işletmelerin dahil olmaya başladığı Otomatik Katılım Sistemiyle (OKS) ile ilgili olarak da sorularımızı yanıtlayan MetLife Emeklilik ve Hayat Genel Müdürü Deniz Yurtseven, işveren katılımının olmaması, şirketlerin yeterince tanıtım ve bilgilendirme yapamadan sistemin çok hızlı devreye sokulması otomatik BES’te cayma ve çıkış oranı toplamının yüzde 58’lerde gerçekleşmesinde etkili olduğunu söylüyor. OKS’de aralık ayında yapılan düzenlemelerin (Yeniden girişlerin 1 yıl ertelenmesi, çalışanlarını sisteme dahil etmeyen işverenlerin 2 aylık süre içinde dahil etmeleri halinde cezai bir yaptırım uygulanmaması vb) mevzuatta bazı eksikliklerin tamamlanması olduğunu belirten Yurtseven, reform önerileriyle ilgili olarak, “İşveren katılımının bu yıl başlamasa bile 2021 yılı içerisinde düşük bir oranda başlayacağı duyurulabilir; kıdem tazminatı fonları BES’te yönetilebilir; işverenin işsizlik sigortasındaki payı düşürülerek, düşen kısım BES’e aktarılabilir; kıdem tazminatında işveren katkısı OKS’de alt hesapta gösterilebilir. 18 yaş altı BES’e dahil edilebilir” diyor.
Gönüllü BES’te katılımcı sayısı bu yıl artabilir
MetLife Emeklilik ve Hayat Genel Müdürü Deniz Yurtseven’le söyleşimiz sırasında gönüllü BES ve otomatik katılımı da konuştuk. Gönüllü BES’in 15 yıllık tarihinde ilk defa geçen yıl katılımcı sayısının mutlak olarak bir düşüş gösterdiğini hatırlattığımız Yurtseven, bunun birkaç sebebinin olduğunu söylüyor. Aldığımız bilgilere göre, şirketlerin 2018’de otomatik katılıma odaklanmaları ve enerjilerini bu alana yönelik sarf etmeleri gönüllü BES’in ivme kaybettirmiş olabileceğini gösteriyor. Bunun dışında geçen yıl yaşanan ekonomik dalgalanmalar ve basında otomatik katılımla ilgili çıkan haberleri; bireylerin gönüllü BES’e yönelik yanlış algılamaları (sözgelimi, otomatik katılımla ilgili zorunluluk tartışmaları) sonucu yaşanan zihinsel karışıklıklar da gönüllü BES’te katılımcı sayısının azalmasında etkili olmuş. Son 3 ayda gönüllü BES tarafında çıkış oranlarında bir artış olduğunu gözlemlendiğini ileten Yurtseven, 2019’a ise umutlu bakıyor.