İlginç bir yıl oldu 2020, insanlık tarihinin nerdeyse İspanyol gribi sonrası yaşadığı en büyük salgın hastalığı, dünya veya büyük bölgesel savaş görmemiş nesillerin ilk büyük savaşımı sonucu bir yandan hasta olup hayatını kaybeden yakın çevremizdeki sevdiklerimiz, bir yandan hastalık hassasiyeti ile kapanma ve depresyon…
Sektörümüz de değişen davranış koşullarına ve ilerleyen teknolojiye göre çok farklı bir yıl yaşadı. Anlaşılan içinde bulunduğumuz yıl ve sonrasında da bu yıl edinilen kimi alışkanlıklar ve teknolojik gelişmelerin ışığında yaşıyor olacağız.
Müşteri muhafazakar oldu
Evden çalışma, özellikle finans sektörünün kolay adapte olduğu çalışma şekli oldu şüphesiz. Gerek sigorta şirketleri gerekse de aracılar, gelişen teknolojik aygıt ve yazılımları kolayca işine adapte ederek kullanır oldu. Teams, zoom ve benzeri yazılımlar günlük kullanımımıza girerken müşterilerimizle iletişimlerimizde de temel aygıtlarımız haline geldi. Trafikte geçirilen, yemek ve molalarla kaybedilen zamanlar işe ‘daha fazla çalışma’ olarak yansırken insanın temel özelliğini ‘özgürlük’ olarak nitelendiren modern zamanların aksine sosyalleşme özlenir oldu. Öte yandan müşteriler daha muhafazakar hale geldi. Yenilemelerdeki sigorta şirketi ve aracı tercihlerinde güvence sorunu yaşama endişesi değişim oranlarını azalttı. Büyük bir problem olmadığı sürece müşteriler aynı sigorta şirketi ve aracılarında kalırken rekabet olgusunun temel faktörlerinden fiyattan çok bu sene hizmet sürekliliği ve kaliteli servis öne çıktı. Özellikle aracılar nezdinde yıllardır konuşulan, arzu edilen bu rekabet şekli diğer hizmet sektörlerinde yaşanan sıkıntıların sektörümüz özelinde asgaride tutulmasına destek verdi desek sanırım yanlış olmaz.
Bu yıl muhtemelen yeni geliştiren insurtech/sigorta teknoloji yazılım ve aygıtlarının ülkemizde denemelerini daha çok görüyor olacağız. Geçtiğimiz yıl ilk adımları atılan, uygulama/aplikasyon, servis içi alım, bütünleşik satış, müşteriye direkt erişim gibi kavramlar karşımıza çıkacak. Yazılım sektöründe yetişmiş, ancak genç işgücüne haiz ülkemiz gençleşen nüfusun taleplerini karşılayacak arzı yavaş yavaş yaratmaya başladığı 2020 sonrası, 2021 de zemini pekiştirecek gözüküyor.
Siber saldırılar artacak
Öte yandan otonom cihazlar ve aletlerin interneti kavramına haiz cihazların daha çok günlük kullanıma girmesi de farklı riskler ve de özellikle siber riskleri gündemimize getirecek. Bu yıl ocak ayı itibari ile sigorta şirketlerine yönelik bile gerçekleştirilen siber saldırıların yıl ortasına doğru daha da artması beklenirken sektörümüz de buna uyum sağlayarak tüketicilere fayda sağlayacak ürünleri etkin hale getirmesi kaçınılmaz.
Kaçınılmaz gerçekler de var karşımızda.. Pandemi ve ekonomik etkisi ile daha yüksek primler, daha düşük kapasite.. Artık hemen her sigorta şekline giren salgın hastalık ve siber risk istisnaları, reasürörlerin ülke riski değerlendirmeleri.. 2021 ülkemiz piyasası açısından yine yerel ve milli sermaye desteği ile güç alacak gözükmekte, bu doğrultuda da hem Milli hem de Türk Re ‘nin sektörümüze katkılarının rahatlatıcı olmasını beklemek aşikar..
Büyük doğal afetlerin yaşanmayacağı, sağlık ve huzur dolu bir yıl olması dileği ile…