21 Ocak 2025, Salı
spot_img

Can Kantar: “Trafik sigortalarında ne değişti?”

Zorunlu trafik sigortalarında geçtiğimiz günlerde yeni bir düzenleme yürürlüğe girdi. Geçmişte ikinci el bir araç alındığında yeni bir trafik sigortası yaptırmak için 15 günlük bir süreniz vardı. O sırada aracınızı satın aldığınız kişinin yaptırdığı trafik sigortası geçerliliğini koruyordu. Bu iyi niyet yaklaşımı gün geçtikçe suistimal edildiği ya da unutulması nedeniyle sigorta yaptırmamaya kadar gitti. Ve durum yollarda trafik sigortasız araç sayısının artmasına sebep oldu. Şöyle açıklamak daha doğru; Trafik sigortası bir mesuliyet sigortası. Yani bir kaza anında kendisinin değil, karşı tarafın mağduriyetini önleyen bir sigorta. Yani size bir araç çarpsa ve trafik sigortası yoksa yandınız…

Sektörün iş yükü arttı ama…

Şimdi ise araçların sigortasız kalmasını önlemek için yeni bir düzenleme yürürlüğe girdi. Bir araç alacaksanız önce sigorta acentenizi arayacaksınız trafik sigortanızı yaptıracaksınız sonra gidip noterden üzerinize satış işlemini yaptıracaksınız. Düzenleme yürürlüğe girdiği gün, vatandaş durumu bilmediği için acilen sigortacılarını arayıp sigorta yaptırmak istedi. Sigorta acenteleri ise işi gücü bıraktı ve acele trafik sigortası poliçesi hazırlama paniğine girdi. Zaten trafik sigortası arzında sıkıntı var. Sigorta şirketlerinden 3-4’ünün üzerine bu iş yıkıldı, diğerleri ise kulağının üstüne yattı. Bir şirketin bir ayda kestiği poliçeyi bir günde kestiği iddia ediliyor. Trafik sigortası zarar eden branş, kestiğin anda yüzde 30-40 zarar ediyorsun. Sonuçta vatandaş, acente, sigorta şirketi hiç biri durumdan memnun değil. İlk gün paniği normale döner, bu konuda umudumuzu koruyoruz.

Palandöken “5 yılda fiyatlar çok arttı”

Diğer taraftan TESK Başkanı Sayın Bendevi Palandöken bir açıklama yapmış. Esnaf ve sanatkârları savunduğunu düşünerek okudum, bu sefer konuyu genelleştirmiş. Aslında genelin böyle bir sıkıntısı yokken… Trafik sigortalarının fiyatlarının çok arttığını söylemiş ve eklemiş: “5 yıl önceki fiyatlarla bugünün fiyatları arasında uçurum var.” 5 yıl önceki hangi fiyatlarla bugünün fiyatları arasında uçurum yok ki diye sorarım Sayın Palandöken’e. Kaldı ki fiyatları devlet belirliyor ve hep enflasyonun altında bir oranda artışa izin veriyor. Palandöken ayrıca, fiyat farklılıkları var, hem de yüzde 100 demiş. O konuda da haklı. Temsil ettiği esnaf kesimi için bu farklılıklar oluşuyor. Çünkü aracını gündüz işinden evine kullanıp yılda bir kaza veya yapmayan ile yılda dokuz kaza yapan esnaf kardeşimin fiyatları arasında bir fiyat farkı olsun değil mi? Nasıl olsa patron öder diye çok dikkatsiz araç kullanılıyor. Bu poliçeler kişilere yazıldığında herkes rahat edecek.

3 YORUMLAR

  1. Merhaba Can Bey,

    Sayın TESK Başkanı’nın söylediklerine katılmıyor olmanıza saygı duyuyorum bununla birlikte belirtilen prim artışı krizi ile sigorta şirketleri arasındaki %100 prim farkı tamamen gerçektir. Ve evet geneli etkilemektedir, dolayısıyla durumun boyutun küçümsemeniz ilginç geldi bana doğrusu. 35 ten fazla firma ile çalışan büyük bir brokerlik şubesi olmamıza rağmen 7. ve 8. basamak sigortalılara normal prim verecek hatta poliçe kesecek firma bulmakta zorlanıyoruz. Kaldı ki diğer basamakları siz düşünün. Sizce bu normal mi? Ayrıca şirketler aracı kurumuna göre de poliçe üretim yetkisini kimine veriyor kimine vermiyor. O zaman adalet ve eşitlik neresinde bu sistemin? Asıl bu soruların sorulması ve sizin gibi sektör duayenleri tarafından sesimizin duyurulması gerektiğini düşünüyorum.

    Saygılarımla.

    • Pınar hanım öncelikle yorumunuz için teşekkür ederim. Öyle bir durumdayız ki herkes kendi açısından haklı . Sayın Palandöken diyor ki “ 5 sene önceki fiyatlarla bugünkü fiyatlar arasında uçurum var “ 5 sene önceki otomobil ve yedek parça fiyatları arasında da bur uçurum var mı ? Sektörün trafik sigortasındaki en büyük sorunu iyi ve kötü sürücü arasında bir fiyatlama yapmakta zorlanması ve havuz sistemi … ve sektörden nemalanmak isteyen aracılar… çok kaza yapan ve potansiyel kaza yapacak ya da, sigortacının tanımadığı yeni sigortalılara poliçe kesmek istememesi durumu söz konusu.. sizin zorlandığınız tarafta bu sanırım. Burada siz de haklısınız sigorta şirketi de ..
      Sayın Palandöken üst alt limit önermiş.. bu zaten var.. üst limittekiler zaten havuza gidiyor. Palandöken istiyor ki yılda 10 kaza yapan esnaf kardeşimin primi yüksek olmasın . Siz buna okey misiniz . Onun zararını hiç kaza yapmayan arasında bölüştürün diyor . Bu normal mi .. benim bir şeyi hafife aldığım yok . Bu sizinde şikayet ettiğiniz konu sistemden kaynaklanan bir sorun. Bu sektörde şirketlerden nemalanmak isteyenler aradan çıksa, serbest tarifeye geçilse siz aracılar da trafik sigortasındaki arz problemini yaşamayacaksınız . Şu anda sektörde tüm karar vericiler bunu çözmenin peşinde. Kimse durumundan memnun değil . Teşekkürler

  2. Tavan fiyat uygulaması kalkmadıktan sonra, poliçe tanzim etmeye şirket bulamama durumu devam edecektir.
    Özellikle ticari araç grubunun yıllardır yaşattığı H/P durumu ortada iken konuşacak çok bir şey olduğunu sanmıyorum. Bir kesimin kollanması milyonlarca özel araç sahibinin mali olarak mağduriyetine neden olmaktadır.
    Serbest tarife doğru yöntem olup, kanun koyucu sektörün geleceğini düşünerek serbest tarifeye geçiş yapması gerekmektedir.
    Saygılarımla

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

SON EKLENEN HABERLER