CAN KANTAR / HAYATIMIZ SİGORTALI
Son ekonomik çalkantılar elbet sigorta sektörünü yakından ilgilendiriyor. Geçtiğimiz ay içerisinde Sigorta Ekranı’nda Aksigorta Genel Müdürü Uğur Gülen’i konuk etmiştim. Kendisinin ifadesidir “Bulanık suda yönümüzü bulmaya çalışıyoruz.” Bütün şirket yöneticilerinin ortak söylemi, “Ne olacaksa olsun, ona göre bir hesap yapalım.” Ekonomik çalkantılarda volatilitenin azalması tüm beklenti. Bugün doların 12 TL olduğu görülerek hasar maliyeti hesaplanarak kesilen poliçenin hasar oluştuğu günde, doların 20 TL olması, tüm hesapları altüst etmesi de mümkün. Sigorta sektöründe; “Ortam sakinleşsin, önümüzü görelim, hesaplarımızı ona göre yapalım” beklentisi var. Yılın son aylarında yaşanan bu çalkantılar yenilemeler ile uğraşan sektörü büyük risk altına sokmuştu. Şimdi yazımı yazdığım günlerde doların 11 TL’ye gerilemiş olması hepimizi elbet sevindirdi. Tek dileğimiz bu stabil ortamın devam etmesi.
ACENTELERİN ZOR DURUMU GÖZDEN KAÇIRILMAMALI
Sektörün enerjisi bu döviz çalkantılarında heba oldu. İnşallah uzun sürmez. Çünkü sektörün hedefinde yeni ürünler var; bu işlerden ona sıra gelmedi. Bu arada bu son ekonomik gelişmelerden sigorta şirketleri elbet etkilendi. Ama diğer tarafta sigorta sektörünün en önemli dağıtım kanalı olan acenteler bu sarsıntıyı çok daha derin hissettiler. Çünkü mali yapıları küçük ve genel giderlerinin hızla artmış olması kendilerini zor duruma soktu. Her ne kadar trafik sigortalarındaki prim artışlarından kazandıkları prim artsa da bu da çok yeterli olmadı. İptal iade komisyonları ile ilgili taleplerini daha yüksek sesle dile getiriyorlar. Buna bir düzenleme getirilmeli gerçekten. Biri bir poliçe yaptırıyor sonra iptal ediyor. Acente bu poliçeyi yapmak için emek harcıyor, sonra iptal etmek için de… Bence de bu işlemler sonrası acente komisyonları tüketiciye iade edilmemeli. 2022 yılı zor bir sene olacak. Ama tabii ki sigortacıların bu zorlukları bir şekilde atlattıklarını biliyoruz. Ama çeşitli üretim sorunları nedeniyle piyasaya yeni araç girişinin azalması, ekonomik sıkıntılar yaşayan iş dünyası ve bireylerin sigortadan vazgeçme olasılığı hızla artıyor. Sektörde büyüme poliçe adedinde olmaması ileride sıkıntıya işaret ediyor. Ama bu ortamda kimsenin kimseye söyleyecek bir sözü yok.
BES’TE DEVLET KATKISININ ARTMASI ÖNEMLİ
Son ekonomik önlemler paketinde BES’te devlet katkısının yüzde 25’ten yüzde 30’a çıkarılması oldukça önemli bir gelişme. Bu şartlarda en büyük getiri garantisi olan bir birikim enstrümanı olduğunu söyleyebilirim. Daha baştan 100 TL katkı payını yatırdığınızda devlet size 30 TL veriyor olması ve sonrasında birikim fonlarınızı doğru seçtiğinizde getiri oranının çok yükseldiğini bilmek gerekiyor.
GÖZLER SEKTÖR MEDYASINDA
Biraz da işin medya tarafına bakmak lazım. Biz medya yayın kuruluşları olarak sektörün kalkınmasına hizmet etmeye çalışıyoruz. Çünkü sektör büyür gelişirse, bizler de ayakta kalabiliriz. Sektörün en büyük sıkıntısı iletişim kanallarını doğru kullanamaması. Bizler buna aracıyız. Sektör yayın kuruluşlarının çoğunun bu ilkelere eş değer hareket ettiği söylenebilir. Arada çürük yumurtalar yok mu? Elbette var. İlan alamadığı şirketler ile ilgili kendi yaptığı da değil sağdan soldan topladığı haberleri kullanmaları dikkat çekiyor. Yok şu sigorta şirketinin kredi notu düşürüldü, yok bu şirketin kârı şu kadar azaldı (ama ilan aldığı şirket hakkında çıkan kârı azaldı haberini kullanmaması) haberlerini sitesine koyan bu gibi çürük yumurtaları, işin üzücü tarafı sektörün önemli kurumlarının halen işbirliği yapıyor olması. Bunlar sürdüğünde yeni yılda bizzat ben sektör ile paylaşacağımı buradan belirtiyorum.
SİGORTAMEDYA DOLU DİZGİN
Gelelim Sigortamedya’ya… Sektörün en çok takip edilen yayın kuruluşu olmamız ve diğerleri ile farkın uzak ara olması normal sonuç. Günde bir bülten ile sitesine yeni haber girenler varken biz günde 7’den fazla yeni haberimizi sektör ile paylaşıyoruz. Tüm verilerimiz organik. Altını çizmemiz gerekir. Azerbaycan için hazırlanan gazetemiz, internet sitemiz ve YouTube kanalımıza ilgi her geçen gün artıyor. İngilizce yayınımız da ilerliyor bir taraftan. Hayatımız Sigortalı ve Şemsiye Dergimiz tüm enerjisi ile yayımlanmaya devam ediyor. Ve her gün 30 bin sektör ilgilisine ulaşan Sigortamedya e-gazete popülerliğini devam ettiriyor. Bu arada dijital platformlarda ulusal gazetelerin içinde tüketicilere sunduğumuz Gazete Sigorta dijital platformlarda etkinliğini hızla arttırdı. Birçok ünlü gazeteyi okunma oranlarında geçmişken, Günlük Ekonomi Gazetesi Dünya Gazetesi’ne okunurlukta çok yaklaştığımızı belirtmeliyiz. Gazete Sigorta ile aynı zamanda ekonomi basınının sigorta sektörü hakkında bilgi sahibi olduğu bir rehber olmayı başardık.
SİGORTA EKRANI FARK YARATMAYA DEVAM EDİYOR
Sigorta Ekranı’na ayrı bir paragraf açmak istiyorum. Sigortamedya olarak “Sigorta Ekranı sayesinde pandemi ile başlayan içerik yaratma zorluğumuz” aşıldı denilebilir. Bizim açık ara en çok takip edilen yayın kuruluşu olmamızda Sigorta Ekranı’nın büyük katkısı oldu. Sigorta endüstrisinin önemli yöneticilerini burada ağırlıyoruz. Burada oluşan içeriği her mecramız ve sosyal medyada kullanıyoruz. Yeni sene de birkaç yeniliğimiz de elbet olacak.
GÜZEL BİR YENİ YIL DİLERİM
Zor bir sene de olsa asla ensemizi karartmadan, umudumuzu yitirmeden yeni bir seneye giriyoruz. Hepimiz için güzel bir sene olsun. Tüm paydaşlarımıza kazançlı bir sene olmasını diliyorum. Tabii ki en önemlisi sağlık….
Sağlıkla mutlu ve bol kazançlı bir sene dilerim.