Sigorta Ekranı’na katılan Acentem Sigorta Aracıları Derneği ( ASİAD ) yetkilileri, acentelerin belli branşlarda uzmanlaşmaları ve ilgili branşlarda eğitim almaları yanında, pazarın oluşabilmesi için toplumda sigortalılık bilincinin de artması gerektiğine dikkat çekti.
SİGORTAMEDYA-ÖZEL
Sigorta sektörünün en büyük dağıtım kanalı olan acenteler, yaklaşık 1,5 yıldır ülkemizi de esir alan zorlu pandemi koşulları yanında, dijitalleşme ile birlikte değişen tüketici alışkanlıkları karşısında ayakta kalma mücadelesi veriyor. Acentelerin karşı karşıya olduğu sorunlar, geçen günlerde Sigortamedya’nın YouTube kanalı Sigorta Ekranı’nda, Acentem Sigorta Aracıları Derneği (ASİAD) yetkililerinin katıldığı programda masaya yatırıldı. Programda, Sigortamedya Genel Yayın Yönetmeni Can Kantar’ın sorularını yanıtlayan ASİAD Başkanı Veysel Eren ve ASİAD Genel Sekteri Öznur Şengül, acentelerin belli branşlarda uzmanlaşmalarının ve ilgili branşlarda eğitim alarak donanımlı olmalarının önemine dikkat çekti.
Acenteler trafik ve kasko dışında zayıf
Programda, acentelerin belli alanlarla branşlaşmasının da önemine dikkat çeken ASİAD Başkanı Veysel Eren, şunları söyledi: “Türkiye’de trafik ve kasko sigortası dışında, acenteler diğer ürün yelpazesinde maalesef zayıf. Acente bu işi yapıyorsa, kendine meslek edinmişse kesinlikle bu branşlarda eğitim alması gerekiyor. Eğitim çalışmaları yapıyoruz. Örneğin, bizim başımızdan geçen olayı, siz yaşamamış olabilirsiniz. Böyle deney yapar gibi hangi teminattan nasıl ödenir, hangi durumlarda teminat çıkılır, hangi durumlarda teminat içinde kalır canlı örnekleri ile olayı anlatarak genel şartından özel şartına varana kadar tüm olayları değerlendiriyoruz. Yaz döneminde biraz ara vermiştik; tekrar başladık. Periyodik halde devam edecek. Bunu yangın sorumluluk ve diğer branşlardan yavaş yavaş diğer branşlara da acente arkadaşlarımızın isteklerine bağlı olarak da evirmeye çalışacağız. Sektöre ilk defa giren birinin farklı ürünlerde uzmanlığı yoksa ya da bir deneyimi yoksa daha hap ürünlerle başlayıp sonrasında belki de aşama aşama, yapılacak sınavlarla ya da belgelerini alarak bu işin uzun vade de içinde olmasını sağlamanın yollarına bakmak gerektiğini düşünüyorum.”
Acenteler kendilerini geliştirmeli
ASİAD Genel Sekreteri Öznur Şengül de acentelerin kendilerini geliştirmesinin önemine dikkat çekti. Her gün bir şeylerin değiştiğini, bu değişimler yapılırken de insanların mevcut stabil hallerini kaybetmenin endişesini taşıdıklarını belirten Şengül, acentelerin belli branşlarda uzmanlaşmalarının önemli olduğunu belirtti. Şengül, şöyle devam etti: “Acenteler artık birli, ikili, üçlü birleşmelerle birisi sağlık branşında, birisi nakliyat branşında diğeri sorumluluk sigortaları branşında uzmanlaşan insanların olduğu bir yapı olacak gibi geliyor. Bir hastaneyi düşünün; Kalp doktoru ayrıdır, ortopedist ayrıdır gibi. Bu fayda sağlar. Çünkü, daha profesyonel bir çalışmayı getirir. Daha kurumsal bir görüntü verir. Müşterinin her branşta daha doğru bir hizmet almasını da sağlar. Ama, bunların hepsi bir maliyet. Yani, sigorta şirketlerinin de kârlılık anlamında, ürünün komisyonları açısından bunu besleyecek şekilde yaklaşıyor olması gerekiyor.”
Sektör pandemiyi daha az zararla atlattı
Pandeminin, sigorta sektörü ve sigorta şirketleri üzerindeki etkisini değerlendiren Veysel Eren, sigortacıların, dijitalleşmenin ya da teknolojik altyapının elverdiği ölçüde nimetlerinden faydalandığını ve pandemiyi daha az zararla atlattığını söyledi. Eren, “Sektör salgını, sağlık poliçeleri teminatına aldı. Burada, ASİAD olarak bizim payımız olduğunu da söylemek isterim” dedi. Pandemi döneminde sigorta şirketlerinin de acenteleri desteklerini belirten Eren, şunları söyledi: “Bizler paydaşız. Yani birimiz olmadan diğerinin olması da çok mümkün değil. Elbette ki işin sermaye kısmında ve ortaya konanlar açısından sigorta şirketlerinin daha güçlü olduğu aşikâr. Dolayısıyla belli dönemlerde böyle zora düşünülen dönemlerde acentesinin yanında olması bence olmaz olmaz kurallardan biriydi.”
Yazın yaşanan sıkıntıdan herkes ders çıkaracaktır
Yaz aylarında sektörde yaşanan ciddi asistans sorunu ve çekici sorunu hakında görüşlerini de açıklayan Eren, şunları söyledi: “Bu sorun sektörün tümünde yaşandı. Yani yelpazesi büyük olan şirketlerde, özellikle oto branşında yoğun olan meslektaşlarımız bundan olumsuz yönde etkilendi. Burada 2 tane detay olduğunu düşünüyorum çözmemiz gereken. Araç fiyatlarında ciddi bir artış oldu ve bir pandemi yaşandı. Yine pandeminin olumsuz yanlarından etkilenen çekici olsun, rent a car firmaları olsun çoğu zor günler yaşadı. Rent a car firmalarında özellikle yaz döneminde pandemi ile beraber bir canlanma oldu. Sigorta şirketlerinin de biraz şapkasını önüne koyup düşünmesi gerekiyor. Yani Türkiye’de bir elin parmaklarını geçmeyen bir asistans ağı var. 65 tane şirket var, ama sanırım 40 küsurü hayat dışı şirket. Yani bu şirketlerin tümünde bu saydığımız bir elin parmaklarını geçmeyen asistans firmaları üzerinden destek vermeye çalışıyorlar. Biz hep bir ürün satın alırken, en ucuzuna nasıl alırız derdindeyiz ama hep ucuza gittiğin zaman da bir yerde kalite düşüyor. Yani bunun önüne geçmek lazım. Can sıkıcı bir süreçti; ama azaldığını söyleyebilirim. Artık, uzun uzun beklemeye dayalı sıkıntıları biraz daha geride bıraktık diyebilirim. Hâla var mı var elbette ama sektör de burada bence biraz daha kendine çeki düzen verecektir diye düşünüyorum bu yaşananların üzerine ders çıkararak.”
Dijital tarafta da eksiklik var Acenteler uzmanlaşırsa dijitale karşı avantajlarını yitirirler mi?
Dijital tarafla ilgili de bir takım eksikliklerden bahseden Şengül, “Dijital ortamda, ekranda sigorta şirketinin oluşturmuş olduğu bir yazılım üzerinden ürün alıyorsunuz. Müşteriye kim, neyi anlatacak? Yani bu taraflarını da tamamlamak gerektiğini düşünüyorum açıkçası. Eksik olan birçok şeyin olduğunu düşünüyorum dijital tarafla ilgili.”
Programda, Öznur Şengül, Kantar’ın, “belli branşlarda uzmanlaşma, acentelerin dijital rakiplere karşı avantajlarını yitirir mi? Trafiği, DASK’ı gözden çıkarmış olmak anlamına gelir mi?” sorusunu da şu şekilde yanıtladı: “Kısmen bazı ürünlerde, standart olan ürünlerde dijital ortamdaki satış yöntemi, acentenin portföysel anlamdaki kaybına sebep olabilir, ama diğer daha spesifik ürünlerde uzmanlaştığında eğitimsel anlamda o donanımı aldığında acente, sözgelimi sorumluluk sigortaları açısından bakıldığında, karlılığı yüksek olan işler aslına bakarsanız.”
ASİAD’ın sektörde önemli etkisi var
Programda, Dernek faaliyetlerinden ve acentelerin dernekle ilişkilerinden de bahseden Öznur Şengül, şunları söyledi: “Bu kadar STK enflasyonunun olduğu bir ortamda Veysel Başkan’ın da dediği gibi 20 yılında tamamlamış bir dernekten bahsediyoruz. Belki sayısal anlamda sektöre baktığımızda çoğu üye sayısı açısından istediğimiz, arzu ettiğimiz noktada olmasak da nitelikli üye sayısı açısından baktığımızda, etkisi açısından baktığımızda önemli bir görevinin olduğunu düşünüyorum kendi camiasında. Ve sektörde de tabii ki ciddi etkileri var dernek olarak. Pandemi ilan edilmiş düşünün; sağlık sigortalarında müşterileriniz hastanede çaresiz bir şekilde bekliyor. Ve yoğun bir şekilde insanlar sıkıntısını size anlatırken çare arayacak bir kapı arıyor. Yani yöneticiyle birebir konuştuğunda, derdini birisine anlattığında karşılık bulmak başka bir şey, örgütsel bir yapı içerisinde bunu anlatmak başka bir şey. Bu gücü kullanarak o dönemde Allianz’ın üst yönetimi ile doğru bir dilden doğru bir iletişimle temas kurarak yoğun bir görüşme trafiğiyle sorunların, ekiple karşılanması koşuluyla çare üretildi.”