Küçük tekneleri sigorta kapsamına almak için kamu ortaklığı bulunan üç sigorta şirketi ile üç gemi işletmecisi bir araya gelerek Türk P&I Sigorta’yı kurdu. Güvenceleri yeterli olmayan sigortalarla ticaret yapan binlerce küçük tekne ve gemi için koruma ve tazminat (P&I) sağlayacak yeni bir sigorta şirket kuruldu. Devlet destekli Güneş, Halk ve Ziraat Sigorta ile üç P&I muhabiri şirketin bir araya gelerek oluşturduğu Türk P&I Sigorta, olay başına 500 milyon dolara kadar güvence sağlayacak. Kurumun reasüransını ise Standart Club üstlenecek. Ömür Marine, Metropole ve Vitsan, muhabir firmalar olarak sermayenin yüzde 50’sini karşılarken, şirketin yönetim kuruluna bir üyeyi Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı seçecek.
‘Sürdürebilirlik için kar amacı güdüceğiz’
ABD’li deniz ticareti yayını Trade Winds’den Jim Mulrenan’ın sorularını yanıtlayan Türk P&I Sigorta’nın Genel Müdürü Ufuk Teker, şirketin temel olarak zorunlu sigorta ihtiyacını karşılamak için kurulduğunu ancak sürdürülebilirlik adına kar amacı güdeceğini de açıkladı. Türk P&I’nin başına geçmeden önce Turkish Marine Lines ve Turkish Cargo Lines’ta görev alan Teker, başlangıç için 15 kişilik bir ekip kurduklarını söyledi. Sigortanın pahalı olmayacağını ancak ucuz da olmayacağını belirten Teker, “Ücretlendirme benzer tenzili muhalefet sigortaları ile yakın seviyelerde olacak” dedi.
Türk bayraklı gemilere güvence sağlanacak
Türk P&I’nin 300 grt tonun üzerindeki deniz taşıtlarında sorumluluk sigortasının zorunlu hale getirilmesiyle doğan ihtiyacı karşılamak için kurulduğu belirtiliyor. Taşıtların büyük çoğunluğunun daha düşük olacağının beklenmesine rağmen reasüransın 14 bin grt tona kadar güvence sağlaması için görüşmeler devam ediyor. Türk P&I ilk aşamada en az bin tekneyi sigorta kapsamına almak isterken bu rakamın 2 bine kadar yükselebileceği tahmin ediliyor. Türk P&I Genel Müdürü Ufuk Teker ise tahminlerinde ihtiyatlı olduklarını söylüyor. Türkiye’de 100 – 300 grt ton aralığında bin 300, 300 – 3000 grt ton aralığında 850 gemi bulunurken, küçük boyutlu tekne sayısı ise 11 bine yaklaşıyor.
Sorumluluk sigortasının zorunlu hale getirilmesinin arkasında ana neden olarak sigortasız gemi ve teknelerin petrol atıklarına yönelik doğan kaygılar yer alıyor. Yeni Türk Ticaret Kanunu’na göre 12’den fazla yolcu taşıyan gemilerde kişi başına 385 bin dolar tazminat zorunluluğu bulunuyor. 12 yolculu tekneler için 4,6 milyon dolar, 50 kişilik tekneler için ise 20 milyon dolarlık teminat anlamına gelen bu rakam Türk sigorta şirketlerinin isteksiz davranmalarına neden oluyor. En büyüğü 2 bin yolcu kapasiteli büyük gemilerin ise P&I güvencesini uluslararası şirketlerden temin etmiş durumda. Kuruluş amacı olarak Türk bayraklı gemilere güvence sağlayacak olan şirketin zaman içinde Akdeniz ile Karadeniz sularında ve kıta limanlarına yük taşıyan gemilere de ulaşması hedefleniyor.
Hedef sektörün üçte birini almak
Ufuk Teker, sektörün yıllık 30 milyon dolar ciro yaptığı bilgisini verirken, Türk P&I olarak bu pastadan 10 milyon dolarlık pay almayı hedeflediklerini söyledi. Öncelikli hedeflerinin yurtiçinde portföyü genişleterek söz sahibi bir sigorta şirketine dönüşmek olduğunu vurgulayan Teker, 1,5 yıl içinde uluslararası operasyonlara açılabilmek için gerekli altyapıya sahip olmayı planladıklarını bildirdi. Sabit prim esasına göre çalışacak şirket, Türk bayraklı gemilere hizmet verecek ancak herhangi bir riziko durumunda mağdur durumda olan tüm taraflar teminat kapsamında güvence altında olacak. Daha önce yurtdışından teminat alan şirketler için yerel bir firmayla çalışmanın daha cazip olduğunun altını çizen Teker, “Armatör ve işletmeler teminat sağlanıp sağlanmayacağını bilmedikleri sigortalara prim ödemektense Türk sigorta şirketiyle çalışmayı tercih edeceklerdir” diye konuştu. Uğur YILMAZ / Dünya