Sabit kıymetler, sorumluluk ve siber sigortalar konusunda iddialı olduklarını belirten Chubb Türkiye Ülke Başkanı Emre Buğday, “Dünyadaki değişimlerin hayata geçirilmesi konusunda proaktif hareket edeceğiz” diyor.
SİGORTAMEDYA / ALP SÜER
2015 yılında ACE’in, Chubb’ı satın aldığı haberi tüm dünyada büyük yankı uyandırdı. Haber, uzun süre küresel sigorta sektörü ile yayın yapan gazete ve internet sitelerinin manşetlerinde yer aldı. Yaklaşık 30 milyar dolarlık meblağla, sigorta sektörü tarihinde en büyük anlaşma olması bu ilginin de en büyük nedeni. Her satın alma ve birleşme olayında olduğu gibi iki köklü sigorta grubu arasında bir entegrasyon süreci yaşandı. İki şirket bir araya gelerek, dünyanın en büyük halka açık, sabit kıymet ve sorumluluk sigortacısına dönüştü. Türkiye’deki süreç bu yılın haziran ayında tamamlanırken, hayat dışı sektörde faaliyet gösteren ACE European, artık Chubb Türkiye (Chubb European Group Limited Türkiye Şubesi) yeni ismiyle yoluna devam ediyor. Şirket, 20 Eylül’de İstanbul’da düzenlenen bir basın toplantısıyla yeni markasının lansmanını da gerçekleştirdi.
Dijitalleşmeye öncülük etmek istiyoruz
Biz de Hayatımız Sigortalı Dergisi olarak geçen ay Chubb Türkiye’yi ziyaret ettik. Bu ayki kapağımızda Chubb Türkiye Ülke Başkanı Emre Buğday’a yer verdik. Chubb Türkiye’nin, İstanbul-Esentepe Maya Akar Center’da şirketin Genel Müdürlük binasında gerçekleştirdiğimiz röportajdan gerçekten de büyük keyif aldığımı söylemeliyim. Buğday’la klasik bir röportaj formatının dışına çıktık; sigorta sektöründen Chubb’a, müzik, heavy metal ve yaşama dair birçok konu hakkında sohbet ettik ve görüş alışverişinde bulunduk. Chubb Türkiye’deki yeni yapılanma dolayısıyla röportajımızda doğal olarak Chubb Türkiye kısmı ağırlıklı yer aldı. Buğday’a öncelikle, Türkiye’deki vizyonlarını ve hedeflerini sorduk. Buğday bu sorumuza çok farklı ve ilginç bir yanıt verdi: “Yolcu koltuğunda oturmak istemiyoruz; sürücü koltuğunda oturacağız!” Yanıtı, biraz daha açmasını istedim. Aynen, şu sözleri söyledi: “Değişen dünyadaki değişimlerin hayata geçirilmesi konusunda sürücü koltuğunda oturacağız, toplumun ihtiyaç ve beklentilerine uygun ürünleri piyasaya sunacağız, proaktif hareket edeceğiz, inovatif olacağız.”
Hızlı dijitalleşen dünyada dijitalleşmeye öncülük etmenin de yollarını aradıklarını bunun için de AR-GE çalışmalarının sürdüğünü ifade eden Buğday, “Özellikle eski-legacy Chubb’ın müşteriye dokunabilen ürünlerinin olduğunu duyduk. Bu ürünleri Türkiye’ye de getirmek için çalışıyoruz” diyor.
Prim takıntımız yok!
Yeni markanın lansmanı dolayısıyla düzenlenen basın toplantısında da kendisini dinleme fırsatı bulduğum Buğday, röportaj sırasında da toplantıda olduğu gibi sektörde sıralama ile ilgili bir hedeflerinin olmadığını bir kez daha yineledi. ‘Underwriting’ odaklı bir şirket olduklarını belirten Buğday, “Şirket olarak prim takıntımız yok. Hedefimiz, faaliyet gösterdiğimiz branşlarda sürdürülebilir ve kârlı büyümek” diyor. Buğday’ın verdiği bilgilere göre, hayat dışı sektörde faaliyet gösteren Chubb Türkiye, Chubb’ın yurtdışında da uzmanı olduğu, ‘sabit kıymet’, ‘yangın’, ‘sorumluluk’, ‘nakliyat’, ‘siber riskler’, ‘finansal sigortalar’, ‘ferdi kaza’ gibi branşlarda iddialı. Bunlar arasında da özellikle sabit kıymet sigortalarına ayrı bir yer açmak gerekiyor. Şirket, her türlü altyapı, üst yapı, otoyol, köprü, baraj vb. sigortalanmasında aktif bir rol üstleniyor. Buğday’dan öğrendiğimize göre, Chubb Türkiye, 3’üncü köprünün sigortalanmasında lider sigorta şirketinden sonra, 2’inci sırada yer alıyor.
Buğday’dan aldığımız bilgilere göre, Chubb Türkiye’nin pek çok sigorta şirketinden farklı yönleri söz konusu. Globalde Chubb, hayat dışı sektördeki tüm alanlarda sigortalıyor, fakat farklı pazarlarda, müşterilerine en yararlı olacağını düşündüğü ürünleri sunuyor. Türkiye’de geniş bir ürün yelpazesi var. Ancak daha ziyade teknik olarak karmaşık veya inovatif risk çözümlerine (örneğin büyük yapılar, çok uluslu riskler ve diş sağlığı sigortası) odaklanıyor. Şu an için kasko, trafik ve konut sigortası sunmuyor.
Siber risklerde farkındalık artmalı
Chubb Türkiye, sektörde bazı ürünlerde oldukça iddialı. Bunların başında da ‘siber riskler sigortası’ geliyor. Türkiye’nin siber saldırılara maruz kalan ülkeler arasında dünyada 3’üncü, Avrupa’da ise ilk sırada yer aldığına dikkat çeken, Buğday, “Siber saldırılar, büyük ölçüde kurumları tehdit ediyor. Hiç beklenmedik şekilde saldırı altında kalan kurumlar, repütasyon kaybına uğruyorlar; borsada hisse senetlerinin değeri düşüyor ve markaları olumsuz etkileniyor. Bu nedenle Türkiye’de kurumlarda tüm yönetici katında bu konuda farkındalığın artması gerekli” diyor. “Chubb Türkiye’nin siber riskler sigortası ürünün piyasadaki diğer ürünlerden ne gibi avantajları var?” sorumuzu ise Buğday, “Chubb’ın piyasaya sunduğu ürünün teminatları geniş. Aynı zamanda, kurumsal müşterilerin ihtiyaçlarına ve kurumun risklerine özel. Siber riskler poliçesinin yaşayan bir poliçe olması gerekli. Sürekli değişen siber ortamla birlikte değişen riskler konusunda müşterileri bilgilendiriyor ve hazırlıklı olmalarını sağlıyoruz” şeklinde yanıtlıyor. Chubb’ın sermaye ve reasürans anlamında da bir sorununun olmadığını ifade eden Buğday, arkalarında Chubb Tempest Re gibi reasürans devinin olduğunu söylüyor.
Havuz sistemindeki gelişim sektörü etkiler
Sektörle ilgili olarak da sorularımızı yanıtlayan Buğday, 2017 yılının geri kalan döneminde hayat dışı sektörde reel olarak negatif büyümenin trafik sigortalarından kaynaklandığını söylüyor. Sektörün prim üretiminin yüzde 70-75’lik kısmının kasko, trafik ve sağlık sigortalarından geldiğini hatırlatan Buğday, “kasko, trafik ve sağlık branşlarındaki negatif bir gelişme, doğal olarak tüm sektörün prim üretimindeki büyümeyi etkiliyor” diyor. Buna karşın, sektörün reel büyümeye açık bir sektör olduğunu vurgulayan Buğday, 2018 yılında sektörün performansında trafik sigortalarında riskli sürücüler için bu yıl oluşturulan havuz sistemi’nin göstereceği gelişimin belirleyici olacağını söylüyor. Buğday, hayat dışı sektörde prim üretiminin yüzde 25-30’unu oluşturan yangın, mühendislik, nakliyat, sorumluluk, finansal sigortalar ve diğer branşlarda ise reel büyümenin devam ettiğini dile getiriyor.
Röportajımız sırasında konu, trafik sigortalarında bu yıl başlayan havuz sistemine de geldi. “Havuz sistemi yararlı olacak mı? sorunları çözecek mi?” sorumuzu Buğday, “Trafikte havuz sisteminin sonuçları henüz tam olarak görülmedi. Sistem ile ilgili yorum yapmak için henüz erken” diye yanıtlıyor. Trafik branşında şu andaki sonuçların hep geçmiş yıllardaki verilere dayalı sonuçlar olduğunu belirten Buğday, “Havuz sistemi henüz bir yılı tamamlamadı. Sistem, bir yılını tamamladıktan sonra daha sağlıklı yorum yapılabileceğini düşünüyorum” diye konuşuyor.
Diş sağlık sigortasıyla dişleriniz güvencede
Chubb Türkiye, Türk sigorta sektöründe bir ilke imza atarak, ‘diş sağlık sigortası’nı piyasaya sundu. Ürünün, 3 bin ve 5 bin TL olmak üzere iki ayrı teminatı var. 5 bin TL teminatlı ürünü, bireyler yılda 460 TL ödeyerek satın alabiliyor. Aynı sağlık sigortasında olduğu gibi diş sağlık sigortasında da 3 ay ve 12 ay gibi iki tane ‘bekleme süresi’ var. Bir birey, poliçeyi aldıktan sonra ilk üç ay içinde sunulan teminat, sadece acil durumlar için söz konusu. Üç aydan sonra oluşacak riskler ise teminat kapsamında. Bununla birlikte, ilk 12 ay ağız ve dişlerdeki mevcut hastalıkların ise kapsam dışında bırakıldığını vurgulamak gerekiyor. Ancak, bu süreden sonra risk gerçekleşirse hasar ödemesi yapılıyor.
Buğday, sigorta sektöründe 16 yılı aşkın tecrübeye sahip
Marmara Üniversitesi Çevre Mühendisliği mezunu olan Emre Buğday, sigorta sektöründe 16 yılı aşkın bir tecrübeye sahip. Sigortacılığa, 2000 yılında Anadolu Sigorta’da başlayan Buğday, elektrik üretimi, enerji, telekomünikasyon, petrokimya ve inşaat gibi sektörlerde uzmanlaştı. Chubb’a katılmadan önce Marsh Türkiye’de Broking ve Hasar Danışmanlığı Bölüm Direktörü olan Buğday 2016 yılında Chubb’a katıldı. Chubb’ın Türkiye’deki sabit kıymet, kaza, sağlık ve bireysel sigortalar operasyonlarının performans, strateji ve gelişiminin yönetiminden sorumlu olan Buğday, ACE ve Chubb’ın birleşme sürecinde Türkiye operasyonlarını yönetti. Buğday, Şubat 2016’da Chubb Türkiye Ülke Başkanı (Genel Müdür) olarak göreve başladı.
Chubb hakkında…
- Dünyanın en büyük halka açık, sabit kıymet ve sorumluluk sigortacısı.
- 54 ülkede faaliyet gösteriyor.
- Kurumsal ve bireysel yangın, sorumluluk, ferdi kaza, destekleyici sağlık koruma sigortası ve reasürans çözümleriyle hizmet veriyor.
- Prim üretiminin yaklaşık yüzde 37’sini ABD dışında gerçekleştiriyor.
- Hisseleri, New York Menkul Kıymetler Borsası’nda işlem görüyor. Yaklaşık 70 milyar dolar piyasa değerine sahip.
- Dünya genelindeki çalışan sayısı yaklaşık 30 bin.