Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi (SBM), sektöre dijital alanda öncülük etmek için birbiri ardına yeni projeler üretiyor. SBM Genel Müdürü Murat Hakseven’in Hayatımız Sigortalı Dergisi’nde yayınlanan röportajında sektöre verdiği mesaj ise çok net: “Sektör bizden faydalansın ve de sektörü geliştirecek her türlü yenilik için önce bizden talepte bulunsun.”
Sigorta Medya Özel Haber
Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi (SBM), sigorta sektörü ve şirketler için hazırladığı projeleri ardı ardına uygulamaya başladı. Yaptıkları projeler ile sigorta şirketlerine önemli bir enformasyon hizmeti sunan SBM’nin asıl amacı, dijital alanda sektöre öncülük etmek. “Sigorta sektörü bize proje versin, karşılığını istesin. Bizden faydalansın, bizi çalıştırsın ve de sektörü geliştirecek her türlü yenilik için önce bizden talepte bulunsun” diyen SBM Genel Müdürü Murat Hakseven, bu ayki Hayatımız Sigortalı Dergisi’nin konuğu. SBM bünyesinde bugüne kadar başta SBM-Bulut, Veri Olgunluk, Ortak Veri Modeli, MPLS olmak üzere birçok projeyi hayata geçiren veya üzerinde çalışan Hakseven, söyleşimizde yeni projelerin müjdesini de verdi.
Verinin olgunluğu artacak
SBM’nin son dönemde üzerinde çalışıp bitirdiği projelerden birisi de ‘Olgunluk Projesi.’ Sigorta şirketlerinin SBM’ye akan verilerinin olgunluğunu ölçümleyen sistemin amacı, sigorta şirketlerinin SBM’ye aktardığı verinin kalitesini mükemmele yaklaştırmak.
Sigortalılık skoru belirlenecek
Bunun yanında detaylı bir çalışma ile hazırlanan Ortak Veri Modeli Projesi’nin altyapı geliştirmeleri bir ay sonra bitiyor. SBM’nin üzerinde titizlikle durduğu bu proje ile veri konsolidasyonunu sağlayacaklarını ve sigortalılık skoru üreteceklerini belirten SBM Genel Müdürü Murat Hakseven, şunları söyledi: “Örneğin Murat Hakseven’in kendisine bağlı olan bütün sigorta branşlarındaki toplam skorunu öğreneceğim. Trafikten aldığı skor, diğer branşlardan aldığı skorlar… Bunun karşılığında ise bir kişinin sigortacılığa olan bakış açısını, eğilimini değerlemiş olacağız. Bir de SİSEB tarafında sigortalı fraud (sahtekârlık) risk skoru üreteceğiz. Bu skor da sektör tarafından başta underwriting ve hasar süreçleri olmak üzere birçok farklı çalışma alanında kullanılabilecek.”
Ürün paketleri oluşturuyoruz
Hakseven, “SBM Bulut platformunu kurduk. Şu anda bir tane bulutumuz var. Acente programlarıyla başladık. Burada sektöre verdiğimiz istatistik raporlarını ürün paketleri şeklinde tasarlıyoruz. Sektör istediği ürün paketini eğer hayat şirketiyse, hayat paketlerini hayat dışıysa hayat dışı paketlerini hizmet verdiği branş veya branşlara göre alacak” diye konuştu. Hakseven, SBM Bulut projesinin amacını şöyle açıklıyor: “Şu anda buluttaki rafları oluşturuyoruz. Ardından da rafları dolduracağız. Bu projenin amacı bir paylaşım ve erişim platformu oluşturmak. Ne demek bu? Acente ve eksper açısından bakarsak standardı belirlenmiş ve güvenli bir şekilde kullanılabilir dediğimiz bir acente ve eksper uygulamasını market rafına yerleştirdik.
Bir acente kendi bünyesinde herhangi bir IT yatırımı yapmadan, bilgisayar bulundurmadan, kendi mobil cihazından uzak mesafeden iki faktörlü doğrulamayla bulutun içindeki acente uygulamasına bağlandı. Acente uygulaması da MPLS bulutumuzdaki güvenli hatlarla sigorta şirketine gitti. Poliçeyi üretti. Düşünsenize uçtan uca bütün güvenliği sağlanmış net bir sistem… SBM Bulut bunun içinde bir parça. Bütün ürünlerimizi kullandırtacağımız, bize bağlanmak isteyen tüm paydaşların eriştiği bir paylaşım. En önemlisi de maliyet avantajı.”
Sigorta sektörü ve şirketler için birçok hizmeti bir arada sunan SBM, bu hizmetleri sunarken, sigortalılara ait birçok veriyi de kullanıyor. Bu da sistemlerin güvenli olup olmadığı sorusunu akıllara getiriyor. Bu konuda ise Hakseven, erişim yollarını güvenli ve kapalı devre haline getirdiklerini söylüyor ve ekliyor: “Sisteme kurallar getirince kapıdan girişi net bir hale getirdik. Bunun dışında kendimizi her zaman güncel tutmaya çalışıyoruz. Ama tamamen mümkün mü? Değil ama en iyisini ve en güncelini yapıyoruz. Önemli olan dışarıdan bir müdahale olduğu zaman sorun oluşmadan fark etmek. SBM olarak sektör için Security Operation Center (Güvenlik Operasyon Merkezi) olmayı hedefliyoruz. Bunun için de siber saldırılara müdahale ekibi kurma planlarımız var.”
Sigorta sahteciliği ile mücadele
Öte yandan sektör için faydalı olacak diğer bir proje ise SBM bünyesinde kurulması planlanan Fraud (sahtekârlık) komitesi. SBM olarak önceden sigorta sahteciliklerini ön görebilen sistemler üzerinde çalıştıklarını kaydeden Hakseven, “TSB de bu konuda bize yardımcı oldu. Kuracağımız komitenin çalışmaları ve kararları sigorta şirketlerinin katılımları ile yürütülecek. Sonuçları sektöre ve ilgili yerlere raporlayacağız. Komitenin üyeleri sigorta şirketlerinden oluşacak. Yargıdan, emniyetten de üyeler olacak” diye konuştu.
Sektörün paydaşları ‘eksperler’ ve ‘acenteler’
Hakseven, sigorta sektörünün önemli paydaşları olarak acenteler ve eksperleri tanımladı. ‘Sigorta sektörünün sigortası onlar’ diyen Hakseven, şöyle devam etti: “İki taraf da sistemlerimizi kullanıyor. Onların hayatlarını kendi iş çerçevesi içinde nasıl kolaylaştırabilir ve hayatları nasıl daha güvenli ve güvenilir hale getirilebilir diyerek çalışıyoruz. Kendilerine dijital yatırımlar konusunda yardım edeceğiz. Çözümü kendileri de üretebilir ama SBM de liderlik edebilir. Teknik altyapı sağlayabilir.