Sigorta Ekranı’nda yayınlanan Sektör Ekstra programının yayın konuğu SECRETCV Satış Direktörü Sinem Gökçe oldu.
Sigorta Ekranı’nda yayınlanan Sektör Ekstra programının yayın konuğu SECRETCV Satış Direktörü Sinem Gökçe oldu. SigortaMedya Genel Yayın Yönetmeni Can Kantar’ın sorularını yanıtlayan Gökçe, pandemi sonrası iş yapış şekillerindeki değişiklik hakkında açıklama yaptı. Gökçe aynı zamanda üniversite sınavları sonrası tercih yapacak olan öğrenciler ile iş arayışında olan kişiler için yol gösterici nitelikte bilgiler verdi.
COVID-19 sürecinin yeni iş pozisyonlarını da ortaya çıkardığını vurgulayarak sözlerine başlayan Gökçe, “Öncelikle bütün firmalar online sistemlerini geliştirdi. Firmalar e-ticaret üzerinden satış yapmaya başladı. Altyapı mümkün olduğu müddetçe uzaktan çalışma, hem pozisyonlarda motivasyonu artırdı hem de daha izole bir ortamda çalıştıkları için psikolojilerini rahatlattı” dedi.
Mülakatlar da online sisteme döndü
Gökçe, “İnsan kaynaklarındaki en büyük değişiklik, yüzyüze toplantılar ve mülakatlar tamamen online’a döndü. Firmaların personel alımlarında iki veya üç defa, bazen 4 kez mülakat yaptığı süreçler kısaldı. Önceleri mülakat yaptığınız zaman sırasıyla insan kaynakları, departman yöneticisi ve üst düzey yöneticilerle görüşüyordunuz. Şuan süreçler online yürütüldüğü için süre adaylar lehine kısalmış durumda. Online mülakat SECRETCV’nin üzerinde durduğu konulardan bir tanesi. Firmalar da bunu tercih ediyorlar. Şu an adaylarla belli platformlar üzerinden toplantılar yapılıyor. SECRETCV olarak pandemi döneminde firmalarımıza böyle fırsatlar da sunduk. Adaylarla hiç sistemden çıkmadan mülakat yapılabiliyor.
Bunun yanında ofis modellerimiz de değişti. İzole ortam ve sosyal mesafe, hayatımızda her zaman olduğu için belli sayıda kişilerle çalışılıyor. Firmalarımızdan ofislere personelin yüzde 30-40’lık kısmının geldiğini duyuyoruz. Kalan personelin uzaktan çalıştığını ve bunları online toplantılarla yönettiklerini söylüyorlar. Bu durumu bazı firmalar sağlıklı buluyor, bazıları da sağlıksız buluyor. Sanırım 2020’nin sonuna kadar çoğu firma bunu öğrenecek” diye konuştu.
Plazalarda çalışanlar zorda
Bu dönemde en çok plazalarda bulunan firmalarda çalışanların zorlandığına dikkat çeken Gökçe, “Plazalarda cam açma imkânı olmadığı gibi klimalar da çalıştırılmıyor. Çalışanlar bu konuda çok sıkıntı çektiklerini bize iletiyorlar. Artık doğal hayata geçiş başlayacak gibi duruyor. Şirketlerin plazaların dışına çıkıp, camları açılabilen, manuel olarak klimalarını kontrol edilebildiği çalışma ortamları aradıklarını duyuyoruz. Açık ofis şeklindeki çalışma ortamlarının da yavaş yavaş eskiye döndüğünü, herkesin masasının, odasının ayrıldığını gözlemliyoruz” açıklamasını yaptı.
Gökçe, “Online eğitim tarafında son senelerde ciddi yatırımlar yapılıyordu. Firmalar çalışanlarını hem iç müşterilerine, hem dışarıdaki potansiyel olabileceklere yönelik eğitmeye ve akademiler kurmaya başlamışlardı. Bu süre içerisinde mevcut akademilerini online olarak destekleyen firmalar olduğunu biz de duyduk. Bu zamanı online eğitimlerle fırsata çevirip değerlendirdiler. Şirketler, bu online eğitimlerin sertifikalanmasını ve CV’lere eklenmesini istiyorlar” şeklinde konuştu.
Öne çıkan meslekler
Üniversite sınavına girmiş öğrencilere yapacakları tercih konusunda ipuçları veren Gökçe, şunları söyledi: “Firmalar zaman zaman yeni mezunlara istihdam sağlıyor. Popüler meslekler her yıl değişim gösterebiliyor. Bu anlamda telekomünikasyon, hızlı tüketim ve dayanıklı tüketim gibi çok farklı sektörler karşımıza çıkabiliyor. Geçmiş dönemde inşaat, bankacılık ve ilaç sektörü çok popülerdi. Şu an bankacılık hâlâ popüler. Adayların hedefledikleri firmaların ilanlarını takip etmesi gerekiyor. Özellikle sosyal medya yeni kuşağın takip ettiği mecralardan bir tanesi. Popüler mesleklerin pozisyonlarına baktığımızda şu an IT rollerinin her firmada öne çıktığını görüyoruz. Çünkü her firma IT departmanlarına yatırım yapmaya başladı. Bu arada yarı zamanlı pozisyonlar karşımıza geldi. Gençlerimiz yarı zamanlı çalışma pozisyonlarını değerlendirebilir. Tam zamanlı eleman arayanlar biraz daha kısıtlı. Online ilanlar da IT rolleri, yarı zamanlı ve uzaktan çalışma rolleri şu an çok popüler. Bankacılık gibi çağrı merkezlerinin kullanıldığı sektörler arayışta. Yine dağıtım kanalları bu dönemde hizmetlerini hiç durdurmadı. Hepimiz bu dağıtım kanallarından faydalandık, online alışverişimizi her zaman bunun üzerine yaptık. E-ticaret sayfaları çok popüler, perakende market zincirleri aynı şekilde büyümelerini sürdürüyor.”
CV’ler nasıl doldurulmalı?
Öğrencilere mezun olduktan sonra CV doldurma konusunda da tüyolar veren Gökçe; “SECRET CV olarak her sene üniversitelere gidip yanlış CV doğru CV eğitimleri veriyoruz. Üniversitelerde öğrenci kulüpleri ile ortak çalışmalar yapıyoruz. Adayların en çok dikkat etmesi gereken konuların başında onu işe alabilecek tarafların beğeneceği şekilde CV’lerini doldurmaları geliyor. O CV’de kurumsal kimliğin mutlaka bulunması gerekiyor. CV’lerine kendilerini düzgün gösterecek fotoğraflarını eklemeliler. Mezun oldukları okulu neden seçtiklerini ve o firmada neden olmak istediklerini ön yazılarında belirtmeleri gerekiyor. Çünkü CV’lerde ciddi hatalar rastlıyoruz. Adaylar seçim yapma konusunda hataya düşe biliyorlar. Baktığınızda iş aramak da bir iş aslında. Çünkü aday kendisine yatırım yapıyor. İş aramayı iş gibi görüp onun sorumluluğunu ve ciddiyetini hissetmesi lazım. Mesela bir çizgi film karakteri onların kullanıcı ismi olmamalı. Firma tarafından davet edildiğinde ise online da olsa yüz yüze de olsa adayların o mülakatlara mutlaka girmesi lazım. İlanlara dikkat etmeden başvuran çok aday oluyor. İstenilmeyen firma olsa bile adayların nezaketen görüşmeye katılması gerekiyor” dedi.
Gökçe, “Şirketler, adaylarda bir tane yabancı dilin yanında ikinci bir yabancı dil daha istiyor. Adaylar sertifika anlamında da ne kadar çok kendilerini doldururlarsa, insan kaynakları tarafında her zaman bir adım önde tutuluyorlar” diye konuştu.
Şu anda çalışanların işlerine sıkı sıkı sarılmaları; iş arayışında olanların da morallerini bozmadan CV’lerini sürekli güncel tutmaları ve arayışlarına ısrarla devam etmeleri gerektiği vurgulandığı programın tamamını aşağıdaki linkten izleyebilirsiniz.