Türk P&I Sigorta Genel Müdürü Ufuk Teker, ticari teknelerin sorumluluk sigortası yaptırmak zorunda olduğunu, ama teminat limitleri konusunda kanundaki boşluk nedeniyle yolculara yeterli korumanın sağlanamadığını söyledi.
HAYATIMIZ SİGORTALI
Ticari olarak işletilen tüm deniz araçlarının P&I sigortasına (Deniz Yolcu Taşımacılığı Mali Sorumluluk Sigortası) sahip olması gerekiyor. Çünkü P&I sigortası, sorumluluk limitine kadar (1 milyar dolara kadar çıkabiliyor) tekne personeli ve ziyaretçilerinin her türlü kazaya karşı tedavi giderlerini karşılıyor. 12’den fazla yolcu taşıyan tekneler sorumluluk sigortası yaptırmak zorunda. Ama turistik amaçlı yolcu taşıyan teknelerin işletme sertifikası alması için istenen belgelerden olan sigorta poliçesinde limitler belirtilmemiş. Bazı tekneler de kanundaki boşluktan yararlanıp teminat limitini düşük tutuyor. 1 TL limitli bir sorumluluk teminatı satın almak sertifika için yeterli olabiliyor. Dolayısıyla yolcular yeterli korumadan yoksun kalıyor.
Sorumluluk teminatı olmazsa olmaz
Türk P&I Sigorta Genel Müdürü Ufuk Teker, P&I sigortasının tüketiciye sağladığı faydalar hakkında bilgi vererek, teminat limitinin tedavi ve tazminat giderlerini karşılayacak oranda olması gerektiğini söyledi. Teker, “Sorumluluk sigortasının olmazsa olmaz bir teminat, hatta ayrı bir sigorta olduğunu belirtmek isteriz” dedi. Bir yatın gövde sigortasının mal sigortası olduğunu, yatın kendisine gelecek hasarı karşıladığını söyleyen Teker, yani bir tekneye gelebilecek en büyük hasarın teknenin bedeli kadar olacağını, olası kayıpların önceden bilinebileceğini kaydetti. Sorumluluk sigortalarının ise ucu açık olduğunu belirten Teker, “Kanunlarımız, taşınan yolcular için bazı limitler koysa da yolcu dışındaki mürettebat ve misafirler için teminatın ucu açıktır. Yine bir çatışma veya çevre kirliliğinde oluşacak maliyetin önceden öngörülebilirliği yoktur” diye konuştu.
Yolcu başına 400 bin dolar teminat limiti
Türk Ticaret Kanunu’nun 1259’uncu maddesi 12’den fazla yolcu taşıyan teknelere yolcu başına 250 bin SDR (yaklaşık 400 bin dolar) teminat limiti bulunmasını zorunlu tutuyor. Yani kaza geçiren yolcu ve/veya ailesi 400 bin dolara kadar tazminat talebinde bulunabiliyor. Deniz araçları sorumluluk sigortası olmadan Liman Başkanlıklarının yolcu taşıyan teknelerin limanı terk etmesine müsaade etmediğini söyleyen Teker, “Ancak, turistik amaçlı yolcu taşıyan tekneler konusunda kanunda bir boşluk var. Kültür ve Turizm Bakanlığımız, ‘Deniz Turizmi Araçları Turizm İşletmesi Belgesi’ aşamasında sorumluluk sigortasını zorunlu tutuyor, fakat bir limit belirtmiyor. Yani teoride gövde sigortası poliçenizde 1 TL limitli bir sorumluluk teminatı satın almanız, sertifikayı almanız için yeterli olabiliyor. Bir tarafta kanun, diğer tarafta yönetmelik olmakla birlikte uygulamada kanunun üstünlüğü erozyona uğruyor ve turistik tekneleri kullanan yolcular maalesef yeterli korumadan yoksun olarak tatillerini geçiriyor. Burada yeterli teminatlı sigorta yaptıran tekne sahiplerini tenzih ettiğimizi ayrıca belirtmek isteriz” açıklamasında bulundu.
Denizcilikte denetimler özverilidir
Sigorta denetimlerinin Liman Başkanlıkları tarafından gerçekleştirildiğini ve denetimlerin özveri ile yapıldığını dile getiren Teker, “Trafik sigortalarında aracı ile trafiğe çıkmak sürücünün uhdesindedir, sigorta poliçesinin varlığı ancak yapılacak denetimle ortaya çıkar. Denizcilikte ise bu durum daha kontrollüdür. Bir teknenin limandan ayrılması Liman Başkanlığının iznine tabidir” dedi.
Yunanistan yolcusuna ‘sorumluluk’ engeli
Hem yolcu taşıma ile ilgili Atina konvansiyonu hem de 4256/14 No’lu Yunanistan Kanunu gereği Yunanistan sularına girecek teknelerin belirli limitlerde sorumluluk teminatı olması zorunluluğundan bahseden Ufuk Teker, şöyle konuştu: “Temel kaygı cana gelecek zararlar ve çevre kirliliği gibi toplumun genelini etkileyen risklere karşı güvencenin sağlanmasıdır. Uluslararası sefer yapmak isteyen deniz araçları talep edilen limitler uyarınca, P&I sigortası bulundurmak zorundadır. Aksi takdirde gidilmiş olan ülkenin kara sularına girmesine müsaade edilmez.”