18 Temmuz 2024, Perşembe
spot_img

Türk sigorta sektöründe projeler dönemi

sigorta1Sigorta uzmanı Erhan Ayberk, Sigortalı dergisinin Ocak ayı sayısındaki yazısında, Türk sigorta sektöründeki yeni projeler ve TSB’nin 2013 yılındaki önemli atılımlarından bahsetti. Ayberk, sigorta sektörünün gündeminde yer alacak projeleri ise şöyle sıraladı: Doğrudan Tazmin Sistemi Projesi, Destekten Yoksun Kalma Tazminatı Projesi, Yedek Parça Servis Sertifikasyonu Modellemesi Projesi ve Suistimal Yönetim Modeli.  “Türk Sigorta Şirketleri Birliği’nin (TSB) 2013 yılındaki hamleleri oldukça başarılı. TSB’nin sitesine göz attığınızda, karşımıza 2013 yılında yürütülen dört proje çıkıyor. Bu projeler, önemli olduğunu sandığımız danışmanlık şirketlerinden danışmanlık alınarak yürütülüyor. Dünyadaki diğer örnekler ve olası senaryolar üzerinde çalışılıyor. Danışmanlık alınan şirketler hakkında internet üzerinden yaptığımız incelemede, olumlu izlenimler aldık. Bizde önemli bir katkı sağlayacakları beklentisi oluştu. Tabi bu, bizce TSB yönetiminin başarılı bir çalışması olarak görülüyor. Bugüne kadar düzenli olmayan araştırmalarla kararlar alınıyor ve uygulanıyordu. Zaman zaman çeşitli konularda heyet oluşturulup, yabancı pratikler araştırılıyordu. Fakat genelde, oluşturulan heyetin yerleşik önyargıları da süreci etkiliyordu. Bu açıdan sektör dışından bir bakışın projelere pozitif katkı sağlayacağını düşünüyoruz. Düşünce itibariyle yönetimi tebrik ediyoruz.

“Bununla yetinilmeli mi?” sorusuna ise farklı bir cevap vermek istiyoruz. Bizce danışmanlık firmalarına hazırlatılan raporlar akademik bir kontrol süzgecinden de geçirilmeli. En azından geçerliliği ya da geçersizliği akademik teste tabi tutulmalı. Böyle ikili bir kontrol, projelerin çok sağlıklı olarak hayata geçirilmesini sağlar. Sözünü ettiğimiz projelere kısa bir bakış atıp, sektörün yarınki gündeminde yer alacağı için şimdiden ısındırmakta fayda görüyoruz. Projeler şunlardır:

1. Doğrudan Tazmin Sistemi Projesi: Trafik sigortası olarak bilinen sorumluluk sigortaları, mağdur tarafın kendi poliçesinden hasarını almasına ilişkin bir sistemdir. Bu sistem, tüketici memnuniyeti ilk planda tutulmuş ancak firmalar arası bir sürü masrafı da azaltacak bir projedir. Fakat kesinlikle çok dikkatli olunmalı. Belki yasal düzenleme yapmak bile gerekebilir. Dünyada çok çeşitli uygulamalar var. Hele ABD’ de neredeyse her eyalet farklı uyguluyor. Seçeneklerden ikisi, ödenilen tazminatı ya hiç rücu etmemek ya da belli bir miktarın üzerinde rücu etmek. Mutlaka her senaryo çalışılmalı.

2. Destekten Yoksun Kalma Tazminatı Projesi: Bu da çok önemli bir projedir. Aynı proje üzerinde Sigortacılık Genel Müdürlüğü’nün de ilgisi var. Uygulamada bütünlük sağlamak önemli. Bütünlüğü sağlarken de kimse mağdur edilmemeli.

3. Yedek Parça Servis Sertifikasyonu Modellemesi Projesi: Aslında en fazla menfaat çatışması bu projede yaşanacak gibi görünüyor. Otomotiv üreticileri kendi orijinal parçalarını yüksek fiyatlarla dayatıyorlar. Öte yandan önemli bir eşdeğer parça pazarı bulunuyor. Fakat bu pazarın içinde de kalite açısından sorunlar yaşanıyor. Elbette tüketiciler mağdur edilmeden bir çözüm bulunmalı. İşte sertifikasyon modellemesi bu anlamda tüketici memnuniyetini sağlamaya dönüktür. Proje başarıldığında, tüm Pazar aktörleri makul olmaya zorlanacaktır.

4. Suistimal Yönetim Modeli: Bu projenin başlangıcında bir danışmanlık firmasından danışmanlık alınması çok doğru oldu. Bugüne kadar olan yazılarımız incelendiğinde görülecektir ki, en önemli gördüğümüz konu suistimallerin önlenmesi. Maalesef bazı örneklerde, sektör yöneticilerinin istemeden de olsa suitimallere sessiz kaldığına şahit oluyoruz. Özellikle bu suistimalleri yapanlar aynı zamanda firmaların portföyünde önemli bir yer tutarsa yöneticilerin karşı durmaları güçleşiyor. Bağımsız bir yapının sektöre nefes aldıracağını düşünüyoruz. Netice olarak, Birlik yönetimini bu projelere getirdikleri profesyonel yaklaşım nedeniyle kutluyoruz.” SİGORTALI

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

SON EKLENEN HABERLER