Denizcilik sigortaları alanında faaliyet göstermek üzere 5 yıl önce kurulan Türk P&I Sigorta, bugün yolcu taşımacılığında Pazar payını yüzde 100’lere çıkarırken gözünü yabancı pazarlara dikti. Türk P&I Sigorta Genel Müdürü Ufuk Teker, “Sektörde ezberleri bozduk diyebiliriz. Hedefimiz yabancı pazarlar” dedi.
HAYATIMIZ SİGORTALI
Türkiye’de 5 yıl önce faaliyete geçen ve o günden bugüne deniz sigortacılığı alanında çalışmalar yürüten Türk P&I, kısa sürede koyduğu hedeflerin büyük bir kısmına ulaştı. Bu sürede dünyada 100 yıllar öncesinde kurulmuş köklü şirketler ile rekabet eden Türk P&I, bugün geldiği noktada yolcu taşımacılığındaki Pazar payını yüzde 100’lere çıkarırken diğer gemi tiplerinde ise hedef pazarlar belirleme yolunda hızla ilerliyor. Türk P&I Sigorta Genel Müdürü Ufuk Teker, “Asıl kritik olan ikinci 5 yıllık döneme girdik ve bu süreci doğru yönetebilirsek dünya şirketi olmak yolunda ciddi bir aşamayı atlamış olacağız. Şu anda takip ettiğimiz göstergeler çok olumlu seyrediyor. Özetle ezberi bozduk diyebiliriz. Armatörler için kesinlikle bir Türk P&I gerçeği var” dedi. Hayatımız Sigortalı Dergisi’nin 2019 yılının ilk sayısının konuğu olan Türk P&I Sigorta Genel Müdürü Ufuk Teker, röportajımızda öncelikli olarak şirketin 5 yıllık gelişim sürecini değerlendirdi.
Dünya şirketi olma yolunda hızla ilerliyoruz
Bugün 2 binin üzerinde deniz aracının P&I teminatının kendi şirketleri tarafından verildiğini kaydeden Teker, finansal olarak 2018 yılı da dâhil olmak üzere son 3 yılı kâr ile kapattıklarına dikkat çekti. Teker, geçen 5 yıllık süreci değerlendirirken şunları söyledi: “Bu aşamada yönetim kurulu ve şirket ortakları gerek sermaye arttırarak gerekse oluşan kârın sermayeye ilave edilmesi noktasında da kesin bir irade göstererek desteklerini hiç eksik etmediler.
Aslında Türkiye’de denizcilik şirketleri ezelden beri P&I sigortası satın almaktaydı. Yani hazır sayılabilecek bir piyasa vardı. Fakat servis sağlayıcısı olan sigorta brokerleri yurtdışında yerleşik 20 civarında sayısı olan ve bunlardan 13 tanesinin kartel şeklinde hareket ettiği dar bir piyasadan teklifler alıp, iç pazarda satış yapmaktaydı. Yani bizim üzerimize düşen bu ezberi bozmaktı. Söylerken kolay olan bu olgu pratikte çok kolay olmadı. Öncelikle benzer servisi sağlamak için güçlü bir ekip ve altyapı kurmak gerekti. Yıllara dayanan reasürer ilişkileri kullanılarak 1 milyar dolarlık bir kapasite oluşturmak gerekiyordu. Bunların dışında gemilerin ziyaret ettiği liman devletlerinin her birinden onay almak, gemilerin kayıtlı olduğu bayrak devletleri tarafından tanınmak, 145 ülkede hasar yönetimi yapabilecek temsilci ağını oluşturmak gerekti. Yani 100 yıllık şirketler ile rekabet edebilmek için aradaki farkı kapatmak büyük önem arz ediyordu ve öncelikle bu alt yapı sağlandı.”
Evin bahçesinden çıkıyoruz
Deniz araçlarına sorumluluk sigorta teminatı sağlamanın sadece bir şirket kurularak yapılacak bir iş olmadığının altını çizen Teker, bundan sonraki hedefleri arasında ise yabancı pazarlardan pay almanın önemli olduğunu söyledi.
Teker, şöyle devam etti: “Maalesef hasar yönetim tecrübesi ve derin denizcilik bilgisi ihtiyacı da var. Biz hedeflerimizi oluştururken iç pazardan başlamayı tercih ettik ve konservatif bir reasürans yapısı oluşturduk. Enerjimizi her zaman belli noktalara yoğunlaştırarak ilk 5 yılda iç pazarda belli bir Pazar payı oluşturuldu. Şimdi sıra evin bahçesinden çıkmaya geldi aslında. Bunu yapabilmek için öncelikle reasürans yapımızın üzerinde incelikli bir değişiklik yapmamız gerekiyordu. Bunun ilk aşamasını hazırladık diyebilirim. Önümüzdeki yıldan itibaren yabancı pazarlardan pay almamamız için sebep kalmadığını söyleyebilirim. Ama itiraf etmek gerekirse kapımızın önünde yabancı armatörler kuyruk olmayacaktır. Kendimizi tanıtmamız ve üst düzeyde bir efor sergileyerek tıpkı ilk başta iç pazarda yaptıklarımızı tekrar yapmamız gerekecek ve bunu her yeni Pazar için tekrarlayacağız. Zor kısmını geçtik aslında bundan sonraki aşamada doğru ataklar yaparak uluslararası P&I sigorta pazarından belli bir pay almaya aday bir şirketiz.”
Türkiye’nin denizcileşmesi için çalışacağız
Dünyada denizciliğin batı ülkelerinden doğuya doğru kaydığını ifade eden Türk P&I Sigorta Genel Müdürü Ufuk Teker, “Batılı ülkeler denizcilikteki katma değeri yüksek bir takım enerji ve gaz taşımacılığına yöneliyor. Bizim bölge sahamıza yaklaşan denizcilik içerisinden kendi payımıza düşeni almaya gayret edeceğiz. Türkiye’de denizde sigortalılık oranını yükseltmek için sizlerin de yardımları ile çalışmalarımız devam edecek. Youtube kanalımızda yayınlanan başta yatçılarımızı ilgilendiren video ve doküman çalışmalarımız 2019 yılında da hız kesmeden devam edecek ve Türkiye’nin denizcileşmesi adına üzerimize düşenleri yapacağız” diye konuştu.