Tur şirketlerine, sattıkları paket turlar için sigorta yaptırma, poliçeyi de müşteriye verme zorunluluğu getirilmesine karşın, birçoğu sigorta yapmıyor. TÜRSAB da bayram tatili öncesi seyahate çıkacakları, poliçelerini isteme konusunda uyarıyor.
Bir taraftan geçen yıllarda birçok tur şirketinin iflas edip, geride binlerce mağdur bırakması, son olarak da kurvaziyer turizm şirketi Buyerturizm’in kepenk indirmesi; diğer taraftan Ramazan Bayramı nedeniyle 250 bin kişinin seyahat edecek olması yıllardır tartışılan paket tur sigortasını yeniden gündeme getirdi. 2007’de çıkarılan yasa ile seyahat acentelerine, yurtiçinde sattıkları tüm paket turlar için sigorta zorunluluğu getirildi. Tur şirketinin taahhüt ettiği hizmetleri yerine getirememesinden şirketin iflasına kadar tüketiciyi mağdur edecek tüm riskler sigorta kapsamına alınırken; seyahat acentesinin, paket tur poliçesini tüketiciye vermesi de zorunlu kılındı. Yine yasada, sigorta yapmayan tur şirketinin faaliyet ruhsatının iptal edileceği hükme bağlandı.
12 milyon kişi seyahat etti, sadece yüzde 30’u sigortalandı
Ancak aradan yedi yıl geçmesine ve yasa ile ağır yaptırımlar uygulanmasına rağmen maalesef, büyük tur şirketlerinin dışında birçok şirket, maliyetleri artırdığı gerekçesiyle paket tur sigortasını uygulamıyor; tüketici de sigortasını talep etmiyor. Nitekim 2013 yılında erken rezervasyon kapsamında 12 milyon kişi seyahat ederken, bunun sadece yüzde 30’u paket tur sigortası ile sigortalandı. 2014’te ise 15 milyonluk turizm hareketi beklenirken, bunun ne kadarının sigortalandığı ise netlik kazanmadı. Türkiye Seyahat Acenteleri Birliği’nden (TÜRSAB) yapılan açıklamada, “Seyahat acentesinin poliçeleri, Birliğe gönderme yükümlülüğü olmadığından TÜRSAB tarafından bu sayının bilinmesi mümkün değil” denildi.
TÜRSAB açıklamasında, yasa ile paket tur kapsamında düzenlenen seyahatlerin sigortalanma zorunluluğu bulunduğuna değinilerek, şu görüşlere yer verildi: “Paket tur olarak düzenlenen seyahatlerle ilgili seyahat acentesi, sorumluluğunu sigorta ettirmek zorunda. TÜRSAB bünyesinde çalışan tüm acenteler, faaliyetlerini bu çerçevede yürütüyor. Yaptırılmaması durumunda ise en basit hali ile seyahat acentesinin belgesinin iptali ve faaliyetinin durdurulması söz konusu. Paket tur satın alanların tur şirketlerinden paket tur sigorta poliçelerinin bir nüshasını mutlaka temin etmeleri gerekiyor.”
Paket Tur Sigortası’nı kapsadığı riskler
Turizm şirketleri, paket tur kapsamında düzenledikleri tüm seyahatleri sigortalatmak zorunda. Paket tur sigortası; tur şirketinin iflasından beş yıldızlı otel deyip üç yıldızlı otelde konaklatmaya, uçak deyip otobüsle seyahat ettirmeye kadar tüketiciyi mağdur edecek tüm riskleri kapsıyor. Sigorta; seyahat acentesinin taahhüt ettiği hizmeti iflas da dahil olmak üzere yerine getirememesi ve taahhüt ettiği şekilde verememesinden kaynaklanan sorumluluğu teminat altına alıyor. Sigorta şirketinin sorumluluğu en az paket tur bedeli kadar oluyor ve tüketici, sigorta kapsamındaki zararını doğrudan sigorta şirketinden talep ediyor. Seyahat acentesi, paket tur sattığı anda müşterisine sigorta poliçesini de vermek mecburiyetinde. Sigorta yaptırmayan tur şirketinin yasa gereği faaliyet ruhsatı iptal ediliyor.
HÜRRİYET