Nisan ayında yüzde 7.9 artan tüketici güven endeksi, Mayıs ayında bir önceki aya göre yüzde 3,1 oranında azalarak, 76 değerine geriledi.
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) ve Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası iş birliği ile yürütülen Tüketici Eğilim Anketi sonuçlarından hesaplanan Tüketici Güven Endeksi, Mayıs ayında bir önceki aya göre yüzde 3,1 oranında azaldı. Tüketici Güven Endeksi Nisan ayında bir önceki aya göre yüzde 7,9 oranında artmıştı. Nisan ayında 78,5 olan endeks Mayıs ayında 76 değerine düştü.
Gelecek 12 aylık dönemde işsiz sayısı beklentisi endeksi yüzde 4,4 oranında azalarak, Mayıs ayında 81,6 değerine düştü. Bu azalış, işsiz sayısında artış bekleyenlerin oranındaki artıştan kaynaklandı.
Genel ekonomik durum beklentisi yüzde 4,1 azaldı
Nisan ayında 107 olan genel ekonomik durum beklentisi endeksi yüzde 4,1 oranında azalarak, Mayıs ayında 102,7 oldu. Bu düşüş, gelecek 12 aylık dönemde genel ekonomik durumun daha iyi olacağı yönünde beklentisi olan tüketicilerin sayısının bir önceki aya göre azaldığını gösteriyor.
Hanenin maddi durum beklentisi yüzde 1,8 azaldı
Hanenin gelecek 12 aylık döneme ilişkin maddi durum beklentisi endeksi bir önceki aya göre yüzde 1,8 oranında azaldı. Nisan ayında 94,9 olan endeks değeri Mayıs ayında 93,1 oldu. Bu azalış, gelecek 12 aylık dönemde hanenin maddi durumunun daha iyi olacağını bekleyenlerin oranının azalmasından kaynaklandı.
Tasarruf etme ihtimali aynı kaldı
Gelecek 12 aylık dönemde tasarruf etme ihtimali endeksi bir önceki aya göre değişiklik göstermedi. Nisan ayında 26,6 olan endeks, Mayıs ayında da aynı değerde kaldı. Bu durum, tüketicilerin gelecek 12 aylık dönemde tasarruf etme ihtimallerinin bir önceki aya göre değişmediğini gösteriyor.
Aylık Tüketici Eğilim Anketi ile tüketicilerin kişisel mali durumlarına ve genel ekonomiye ilişkin mevcut dönem değerlendirmeleri ile gelecek dönem beklentileri ölçülüyor, yakın gelecekte yapılması planlanan harcamalarına ve tasarruflarına ilişkin eğilimleri saptanıyor. Endeksin 100’den büyük olması tüketici güveninde iyimser durum, 100’den küçük olması ise tüketici güveninde kötümser durum olduğunu gösteriyor.