Türkiye Sigorta Birliği’nin (TSB), “Oto Sigortaları Projesi” sektörde köklü değişiklikler getirecek. Mevcut durumda, trafik sigortası olup, hasar sonucu zararını karşı tarafın sigorta şirketinden karşılayan sigortalı, yeni sistemin hayata geçmesiyle artık zararlarını kendi sigortacısından karşılayacak.
SİGORTAMEDIA /ALP SÜER
Türkiye Sigorta Birliği’nin (TSB), Ramazan Ülger Başkanlığı’ndaki yeni yönetimi, sektörde köklü değişiklikleri hayata geçirmek için kolları sıvadı. Özellikle, hayat dışı (elementer) sektörde geçmiş yıllardaki zararların en büyük kaynağı olan kasko ve trafik (kara araçları sorumluluk) alanına odaklanan TSB, önümüzdeki dönemde “Oto Sigortaları Projesi”ni hayata geçirecek. Proje, hayata geçtiğinde, trafik sigortalarında yeni bir dönem başlayacak. Trafik sigortasında zararı, artık vatandaşın kendi sigorta şirketi karşılayacak. TSB’nin söz konusu projesi, dün düzenlenen ve TSB’nin yeni Yönetim Kurulu üyelerinin de katıldığı basın toplantısında kamuoyuna tanıtıldı.
Doğrudan tazmin geliyor
TSB Başkanı Ramazan Ülger ve TSB Genel Sekreter Vekili Mehmet Kalkavan’ın basın toplantısında aktardığı bilgilere göre, projenin getirdiği en önemli yenilik, “Doğrudan Tazmin Sistemi”nin hayata geçecek olması. Mevcut durumda, trafik sigortası olup, hasar sonucu zararını karşı tarafın sigorta şirketinden karşılayan bir sigortalı, yeni sistemin hayata geçmesiyle artık zararlarını kendi sigortacısından karşılayacak. Proje kapsamında ayrıca, Yedek Parça ve Özel Servis Sertifikasyonu ile eş değer parçalar ve özel servislerin sertifikalandırma ilkeleri tanımlanacak. Sigorta suiistimali ile mücadelede uluslararası örneklerle uyumlu suiistimal yönetim modeli tanımlanarak, Suiistimal Bürosu kurulacak. Destekten Yoksun Kalma Tazminatı hesaplamasının standartlaşmasıyla da trafik kazası mağdurlarını zarara uğratan hasar aracısı suiistimali engellenecek. Proje, kasko sigortası olan bireylere de şirket tercihi konusunda bir takım yenilikler getiriyor. Buna göre, sözgelimi kasko sigortasını X sigorta şirketinden yaptırmış olan bir vatandaş, söz konusu şirketin verdiği hizmetten memnun değilse, sigorta poliçesinin süresi dolduğunda yenilemeyi başka bir sigorta şirketinden yaptırabilecek.
Mehmet Kalkavan’ın, Türk sigorta sektörü ile ilgili olarak verdiği bilgilere göre, 2013’te yüzde 22 büyüyen sektör, 2013 yılında 1 milyar 132.8 milyon TL teknik kâr ve 1 milyar 230.1 milyon TL bilanço kârı (vergi sonrası) elde etmiş. Sektörün 2012’de yüzde -2.6 olan öz kaynak kârlılığı ise geçen yıl yüzde 11.5’e yükselmiş.
Kaskoda penetrasyon artacak
Aralık 2013 tarihi itibarıyla trafikteki araçların yüzde 79.4’ü trafik sigortasına sahip. Bu da 14 bin 234 bin 963 adet araca tekabül ediyor. Buna karşın, araçların sadece yüzde 26.3’ünün kasko sigortası bulunuyor. Basın toplantısının ardından SİGORTAMEDIA’nın sorularını yanıtlayan TSB Başkanı Ramazan Ülger, bu yıl sonbaharda tamamlanması beklenen oto sigortaları projesinin hayata geçmesiyle Türkiye’de penetrasyon oranı düşük kasko sigortalarında da söz konusu oranın artacağını söyledi.
Toplantıya TSB Başkanı Ülger’in yanı sıra Başkan Yardımcıları Ragıp Yergin ve Mete Uğurlu ile Yönetim Kurulu Üyesi Uğur Gülen ve TSB Genel Sekreter Vekili Mehmet Kalkavan katıldı.
Oto sigortalarında 4 köklü değişim
- Sadece ‘sertifikalı eşdeğer parça’ kullanılacak.
- TSB nezdinde Suiistimal (Fraud) Bürosu kurulacak.
- Trafik kazası mağdurlarını zarara uğratan ‘hasar aracısı suiistimali’ engellenecek.
- Trafik sigortasında zarar kusurlu tarafın sigorta şirketinden değil, sigortalının kendi şirketinden karşılanacak.
6 çalışma grubu oluşturuldu
Türkiye Sigorta Birliği’nin üzerinde çalıştığı diğer bir önemli proje de “Sigortacılıkta Dönüşüm Projesi”. Türk sigorta sektörü ve Bireysel Emeklilik Sistemi’nin (BES) 2023 yılında ulaşması hedeflenen konumu, ekonomi içerisindeki payı, tasarrufa katkısı, hedef ve beklentileri konusunda sektör genelinde uygulanacak iş modelleri ve alınacak aksiyonları kapsayan proje, Türkiye’de sigorta bilincinin de artırılmasını amaçlıyor. Proje kapsamında belirlenen aksiyonların hayata geçirilebilmesi için “Bireysel Emeklilik Sistemi ve Hayat Sigortacılığı”, “Tamamlayıcı Sağlık Sigortaları”, “Zorunlu Sigortalar”, “Kanal Eğitimi”, “Farkındalık ve Güvenilirlik ile Verimlilik ve Standardizasyon” olmak üzere altı çalışma grubu oluşturuldu ve ilgili kamu kurumlarıyla birlikte çalışmalar sürüyor.
Otomatik katılım BES’te maliyetleri aşağıya çeker
BES hakkında bilgiler veren TSB Başkan Yardımcısı ve TSB Hayat ve Emeklilik Komitesi Başkanı Mete Uğurlu, devlet katkısının da etkisiyle sistemin, 2014 yılında da büyümeyi sürdürdüğünü belirterek, bu yıl da 1 milyona yakın kişinin sisteme katılmasının beklendiğini ifade etti. Çalışmaları süren ve iş hayatına yeni başlayıp, belli bir düzeyin üzerinde ücret alan bireyleri, BES’e otomatik olarak dâhil etmeyi hedefleyen Otomatik Katılım’la (Auto Enrollment) ilgili olarak bilgi veren Uğurlu, söz konusu uygulamanın hem sistemde sigortalı sayısını artıracağını hem de toplu katılımların etkisiyle sistemdeki maliyetleri de aşağıya çekeceğini söyledi. BES’ten emekli olanların sayısının 10 bin kişiyi aştığını bu sayının, 2023’e kadar 400 bin kişiye ulaşmasının beklendiğini belirten Uğurlu, izleyicilerden gelen bir soru üzerine sektörde henüz yaşam boyu maaş gelir garanti eden bir ürün olmadığını ancak bu konuda Hazine Müsteşarlığı ile çalışmaların yoğunlaştığını belirterek, 2015 yılında sektörde bu konuda bazı ürünlerin çıkmasının beklenebileceğini söyledi.