Trafik yoğunluğu ve park sorunu nedeniyle son yıllarda artış gösteren motosiklet satışları bu yıl, pahalanan trafik sigortaları nedeniyle düşüşe geçti.
Büyük şehirlerde yaşayanların; artan trafik yoğunluğu, petrol ürünlerine yapılan zamlar ve park sorunu nedeniyle günlük hayatlarında daha çok kullanmaya başladığı motosikletlerin satışları, 2016’da beklentilerin altında kaldı. Bu yılın ilk 9 ayında trafiğe tescili motosiklet sayısı geçen yıla göre yüzde 15.5 oranında azaldı. 2015’te 135 bin 822 motosiklet trafiğe kayıt yaptırırken bu rakam bu yıl 114 bin 704’e geriledi. Yani geçen yıla oranla şimdiden 20 bin motosiklet daha az satıldı. Buna fahiş oranda artan trafik sigorta bedellerinin neden olduğu belirtiliyor.
Azalan satışın en önemli nedeni pahalı trafik sigortası
Geçen yıl eylül ayına kadar her ay 13 bin 268 motosikletin trafiğe girdiğini ama bu yıl rakamın 11 bin 491’e gerilediğini belirten Motosiklet Endüstrisi Derneği Genel Koordinatörü Remzi Öztürk, “Satışlardaki azalmanın en önemli nedenleri arasında zorunlu trafik sigortalarındaki yüksek fiyatları görüyoruz. Hazine Müsteşarlığı ve Sigorta Genel Müdürlüğü ile yaptığımız görüşmelere rağmen motosiklete talep yükselmedi.
Sigorta fiyatlarının getirdiği durgunluğun aşılması için taleplerimizi Sigorta Genel Müdürlüğü’ne ileteceğiz. Ayrıca ek vergi indirimleri ve şehir içindeki otoparklardan ücretsiz faydalanılması gibi düzenlemeler de arkasından gelmeli” dedi.
Sigortasız motosikletler yaygınlaşıyor
Türkiye Motosiklet Platformu Başkanı Zafer Özsoy ise tüm dünyada trafik yoğunluğunu önlemenin en pratik yolunun motosiklet kullanımının artırılması olduğunu belirterek, “Sigorta primlerinin anormal artışı motosiklet camiasında ciddi bir rahatsızlık yarattı. Oysa İstanbul gibi şehirlerde trafiğin azaltılmasının en önemli yöntemi motosiklet kullanmaya teşvik. Tüm dünyada bu araçlara devlet teşviki, vergi ve sigorta indirimleri yapılmakta. Prim artışı trafikteki motosiklet sayısının azalmasına sebep oluyor. Hatta hiç istemediğimiz sigortasız motosikletler yaygınlaşıyor. Trafik sigortasında indirim yapılması çok önemli” diye konuştu.
Bedeli sürücünün özelliği belirliyor
Trafik sigortalarının sorumluluk alanlarının mahkemelerce genişletildiğini ve sigorta sahibinin de gördüğü zararın karşılanmasına dönüştürüldüğünü belirten Nur Sigorta yetkilisi Serkan Çapur, bu nedenle de sigorta bedellerinde artış yaşandığını söyledi. Sigorta bedelinin sahip olunan motorla orantılı olmadığını kaydeden Çapur, “Sigorta bedeli ehliyetin eskiliği, hasarsızlık indirimi gibi ölçülerle belirlenir. 6 bin TL’lik motor için poliçe bedeli 1.100 TL olurken, 2 bin TL’lik motorun 1.500 TL olabilir. Sürücünün tecrübesi ve hasarsızlık indirimleriyle 100 bin liralık bir motor da 600 TL’ye sigortalanabilir” dedi.
Milliyet / Gökhan Karakaş