UBI Telematik Çözümleri Kurucu Ortağı Burak Zirenk, telematik cihazları sayesinde sürücünün araç kullanım alışkanlığıyla ilgili elde edilen verilerin oto sigortalarında adil fiyatlama sağladığını belirtti.
SEVAL ÖZKAP / HAYATIMIZ SİGORTALI
Sigorta tüketicileri, oto sigortalarında ‘kullandığın kadar öde’ modeliyle tanışmaya hazırlanıyor. Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi (SBM) nezdinde süren çalışmalar sonrası bu yılsonunda tamamlanması planlanan Telematik Projesi ile sürücülerin araçlarına takacakları telematik cihazlarıyla kullanım alışkanlığı, hız sınırına uyup uymadığı gibi bilgiler depolanacak. Böylelikle iyi-kötü sürücü ayrımı yapılabilecek, sigorta şirketleri kendi sigortalılarına indirimli poliçeler sunabilecek. Kullanıma bağlı sigorta (Usage Based Insurance, UBI) hizmetleri konusunda faaliyet gösteren UBI Telematik Çözümleri Kurucu Ortağı Burak Zirenk de telematik uygulamalarının oto sigortalarında daha adil bir fiyatlama sağladığını söyledi.
Geleneksel yöntemlere göre çok daha iyi
Kullanıma bağlı sigortalarla ilgili birçok araştırma ve anketin geleneksel yöntemlere göre daha iyi sonuçlar verdiğini ifade eden Zirenk, “Deloitte Kasım 2015 raporuna göre UBI’nin genç sürücü sigorta hasarlarını yüzde 40 oranında azalttığını ve UBI yatırımının beş yıl içerisinde üç katına kadar yatırım geri dönüşümü sağladığına yer verildi. Deloitte Aralık 2015 raporuna göre de UBI sistemine geç adapte olan veya hiç olmayan sigorta şirketlerinin düzenli olarak karlı müşterilerini kaybedebileceğine ve aynı zamanda düşük riskli yeni müşteri edinimlerinin azalabileceğine dikkat çekildi. Towers Watson’ın Mart 2016 anketine göre ise katılımcıların yüzde 86’sının adil sigorta primi hesaplama konusunda UBI çözümlerinin konvansiyonel sistemlere göre çok daha iyi bir yöntem olduğunu belirttikleri ifade edildi” şeklinde konuştu.
Oto sigortalarında portföy risklerini azaltıyor
Merkezi Los Angeles’ta bulunan ve 14 ülkede 750 bin aktif araç tecrübesine sahip olan MODUS Group LLC’nin Türkiye ve Avrupa distribütörü olduklarını belirten Zirenk, “Sigorta sektöründeki müşterilerimiz, motorlu araç sigortası portföy risklerini azaltıyor, UBI programlarını kendilerine özelleştirilmiş “white label” mobil uygulamalarımızla farklılaştırıyor. Elde edilen veri setlerini adil poliçe fiyatlamasında, çarpışma analizlerinde, dosyaları hızlı açmak/kapatmak ve modellemelerini mükemmelleştirmek için kullanıyorlar” dedi. Zirenk, UBI Telematik’in, klasik araç takibi operasyonunu, yenilikçi telematik çözümlerle de birleştirdiğini dile getirdi.
Sürücünün nerede olduğu değil, davranışı analiz ediliyor
“UBI Telematik Çözümleri olarak sistemimiz Türkiye’de kişisel verilerin korunması kanunu ile tamamen uyumlu” diyen Zirenk, sistemin kişilerin anlık olarak nerede olduğu veya geçmişte nereye gittiği ile değil, sürücü davranışı analizi ve skorlama ile ilgilendiğini belirtti. Elde edilen veriler ile sürücünün kişisel bilgilerinin ayrı platformlar üzerinde şifrelenerek tutulduğunu söyleyen Zirenk, “Bu veriler sadece risk öngörüsü ve poliçe fiyatlaması için sunucu tarafından bir araya getiriliyor” şeklinde konuştu.
UBI Telematik Çözümleri olarak uçtan uca, anahtar teslim hizmet verdiklerini belirten Zirenk, şöyle konuştu: “Projenin başlangıç aşamasından uygulama aşamasına kadar her konuda firma ile beraber çalışmalarımızı yürütüyoruz. Her firmanın ihtiyaçları, hedef kitlesi ve sunmak istediği teklif farklı olduğu için, bu süreçte firmaya en uygun çözümü, en kısa sürede hayata geçirmek amacı ile danışmanlık hizmeti de veriyoruz.”
Telematik uygulamalarında SBM ve sigorta şirketlerinin çalışmalarının hızla sürdüğünü vurgulayan Zirenk, “Telematik sistemlerini uygulamak isteyen kurum ve kuruluşlara en iyi hizmeti vermek için çalışıyoruz. Bu anlamda hem SBM hem de sigorta firmaları ile uzun süreli partnerlikler için görüşmelerimiz devam ediyor” dedi.
Sürücünün sürüş skoru indirimli poliçeye dönüşüyor
Telematik uygulaması ile tüketicinin kasko poliçe fiyatlaması bazında daha adil bir fiyatlama beklentisi içinde olduğunu belirten Zirenk, “Dünyada UBI kullanımı bu probleme çözüm sağlamasıyla yaygınlaştı. UBI çözümleri sayesinde sürücüler, araçlarını ne kadar ve nasıl kullandıklarına göre özel indirimli poliçelerden yararlanabilirler. Tabii ki sigorta şirketleri bu poliçeleri UBI verileri sayesinde hesaplıyor ve sunabiliyor” dedi. Zirenk, süreçte araçlara takılan telematik cihazlar veya akıllı telefon uygulamaları sayesinde sürücünün tüm sürüş davranışlarının, çevresel faktörler de göz önünde tutularak skorlandığını ve sürücünün aldığı skora göre indirimli poliçeye sahip olabileceğini ifade etti.
Zirenk, poliçelerde indirim sağlamasının UBI’nin temel özelliği gibi algılansa da sigorta şirketlerinin, platformu müşterileri ile temas noktalarını artırmak, iletişimi sürekli hale getirebilmek ve onlara katma değerli hizmetler sunabilmek için kullandıklarını dile getirdi. Zirenk, sözlerine şöyle devam etti: “Bu katma değerli hizmetlerin başında konum bazlı yol yardımı, ebeveyn kontrolü, sürücü davranışı iyileştirme ile ilgili kişiye özel geri bildirimler geliyor.”
Telematik kullanan şirketler fark yaratacak
Kullanıma bağlı sigortaların dünyada uzun yıllar kullanıldığını belirten Zirenk, bu konuda Amerika ve İngiltere’nin öncü olduğunu belirtti. Zirenk, “Telematik cihazlarının, 2G-3G data bağlantı ücretlerinin ve sunucu barındırma maliyetlerinin gözle görülür oranda düşmesi, UBI çözümlerinin tüm dünyada hızla yaygınlaşmasındaki başlıca etkenlerdir” dedi. Maliyetlerin düşmesinin sigorta şirketleri açısından yatırımın geri dönüş süresini kısalttığını ifade eden Zirenk, böylece çözümün daha efektif hale geldiğini söyledi. “Türkiye’de görüştüğümüz birçok firmadan edindiğimiz bilgiler neticesinde, kısa bir süre içerisinde birçok sigorta firmasının farklı UBI poliçeleri sunmaya hazırlandığını biliyoruz” diyen Zirenk, bu konuda öncü olan sigorta şirketlerinin pazarda ciddi bir fark yaratacağının da altını çizdi.
Sürücü, sık yaptığı hataları görebilir
UBI Telematik Çözümleri sistemlerinin “App-Only” adı ile akıllı telefonlar üzerinden de çalıştığını dile getiren Zirenk, bu sayede sürücü davranışlarının telematik cihaz ve mobil data maliyetleri olmadan, daha düşük maliyetle skorlanabildiğinin altını çizdi. “App-Only” çözümü ile aynı zamanda sürücünün sık yaptığı davranışlara göre özelleştirilmiş güvenli sürüş geri bildirimlerinin paylaşıldığını belirten Zirenk, böylelikle sürücünün, sık tekrarladığı hataları gözlemleyerek kendi sürüş davranışlarını iyileştirebileceğini ve çarpışma riskini azaltabileceğini de sözlerine ekledi.
En çok araç sigortalarında kullanılıyor, sağlıkta kullanım alanı genişliyor
Birçok sektörde telematik uygulamalarının kullanıldığını belirten UBI Telematik Çözümleri Kurucu Ortağı Burak Zirenk, en yüksek kullanım alanının ise motorlu araç sigortaları olduğunu söyledi. Telematik uygulamalarının sağlık sektöründe de giderek artan bir uygulama olduğuna dikkat çeken Zirenk, “Telematik uygulamaları kişiye göre özelleştirilerek hayatın hemen her alanında kolaylık sağlıyor. Teknolojinin ilerlemesi ile birlikte kısa bir zaman içerisinde her alanda telematik uygulamalarını görmeye başlayacağız” dedi.
Telematik cihazları nasıl kullanılır?
▼ Telematik cihazları profesyonel olarak uygulanan Blackbox (Karakutu) ve sürücünün aracına kendisinin takabileceği OBDII olmak üzere iki ana kategoride değerlendirilebilir. Bu cihazlar kendi içlerinde teknolojik olarak farklılık gösteriyor.
▼ Blackbox cihazları profesyonel montaj gerektirdiği için daha çok filolar tarafından tercih ediliyor. OBDII cihazlarının araca montajı kolay olduğu için ve sürücü kendisi aracına takabildiği için bireysel müşterileri hedefleyen sigorta şirketleri tarafından daha çok tercih ediliyor.