Sağlık sigortaları konusunda Türkiye’de farkındalık giderek artıyor. Özellikle de 2015 yılında hayatımıza giren tamamlayıcı sağlık sigortaları ve pandemi sayesinde. Sağlık sigortalarını ulaşılabilir kılan tamamlayıcı sağlık sigortası sahibi sayısı 7 yılda 18 kat arttı. 2015 yılında 134 bin olan TSS’li sayısı 2021 yılında 2 milyon 450 bine ulaştı. 2025 yılında ise TSS’li kişi sayısının 8 milyona ulaşması bekleniyor.
SİGORTAMEDYA / SİBEL CİNGİ
“Her işin başı sağlık…” Herkesin kulağında küpe etmiş bu atasözü pandemi ile daha da bir anlam kazandı. Gördük ki sağlık dünyadaki en büyük hazinemiz. Onu korumak ve sorunlar yaşandığında çözümler üretmek de üzerimize düşen en büyük görev. İşte tam bu noktada sağlık sigortaları ‘olmazsa olmaz’ bir unsur olarak karşımıza çıkıyor. Sağılıkla ilgili herhangi bir sorunla karşılaştığımızda tedaviye ulaşabilme ve hastalık kaynaklı harcamaları karşılayabilme noktasında güvence sunan sağlık sigortaları konusunda Türkiye’de farkındalık giderek artıyor. Özellikle de 2015 yılında hayatımıza giren tamamlayıcı sağlık sigortaları sayesinde.
Sağlık sigortalarını ulaşılabilir kılan tamamlayıcı sağlık sigortası sahibi sayısı 7 yılda 18 kat arttı. 2015 yılında 134 bin olan TSS’li sayısı 2021 yılında 2 milyon 450 bine ulaştı. Sadece TSS değil, özel sağlık sigortalarına olan talep de artış söz konusu. 2021 yılında özel sağlık sigortalı sayısı 1.5 milyon olarak kayıtlara geçti. Gelecek projeksiyonları da talebin katlanarak artacağına yönelik. Tahminlere göre 2025 yılında TSS’li sayısı 8 milyona, özel sağlık sigortalı sayısı ile 2.5 milyona ulaşacak.
Yeni ürünler ve pandemi etkili oldu
Sağlık sigortalarına olan talebin artmasında etkili olan birçok faktör var. Bunların başında her bütçeye hitap eden tamamlayıcı sağlık sigortasının devreye girmesi ve pandemi geliyor. Bir başka önemli faktör ise kişiye özel geliştirilen ürünler ve bu yönde artan rekabet. Özellikle 2020 yılında pandemi ile daha da hızlanan yükseliş, 2021 yılın da devam etti. Sektörün 2021 yılı sonunda sağlık prim üretimi bir önceki yıla göre yüzde 30 artarak 13 milyar TL seviyesinde gerçekleşti. 2015’lerde tüm sigorta pastası içindeki sağlık sigortacılığı üretimi yüzde 8 iken şu anda yüzde 16’lara gelmiş durumda. Gelişmeler sevindirici. Ancak uzmanlara göre kat edilmesi gereken daha çok yol var. Çünkü Türkiye kişi başına düşen sağlık sigortası primlerinde hala dünya ortalamasının çok gerisinde. Kişi başına düşen sağlık sigortası primlerinin dünya ortalaması 627 dolar iken Türkiye’de rakam şu anda 135 dolar.
Dünyada kişi başına düşen yıllık sağlık sigortası primleri
Dünya ortalaması: 627 dolar
Gelişmekte olan ülkelerde: 110 dolar
İngiltere: 4,497 dolar
İsviçre: 3,759 dolar
ABD: 3, 759 dolar
Türkiye: 135 dolar
Tamamlayıcı sağlık sigortasında son durum
- 2015 yılında TSS sigortalı sayısı: 134.000
- 2020 yılında TSS sigortalı sayısı: 1.400.000
- 2021 yılında TSS sigortalı sayısı: 2.450.000
- 2025 yılında hedeflenen sigortalı sayısı: 8.000.000
30’lu yaşlara gelmeden sisteme girilmesi çok önemli
Sağlık sigortasının ailenin ve toplumun geleceği için önemli bir yatırım olduğuna dikkat çeken Anadolu Sigorta Genel Müdür Yardımcısı Kerem Erberk, en geç 30’lu yaşlarda özel sağlık sigortası sistemine girilmesinin önemli olduğunu ifade ediyor. 2021 yılında ürettiği 1.2 milyar TL’lik sağlık sigortası primiyle sektörde öncü konumda yer alan Anadolu Sigorta’nın geçtiğimiz yıl yaklaşık 500 bin sağlık sigortalısını sigorta sektörüne kazandırdığını belirten Erberk, sağlık sigortalarında önümüzdeki dönemde de taleplerin artmaya devam edeceğini öngördüklerini söylüyor. Erberk, sisteme bir an önce girmenin çok önemi olduğunu vurgulayarak şöyle devam ediyor: “En geç 30’lu yaşlarda özel sağlık sigortası sistemine girilmesini öneriyoruz. Belirli bir zaman diliminde tazminat/ prim oranının düşük seyretmesine bağlı olarak; ömür boyu yenileme garantisi kazanılması ve özel sağlık sigortasının mümkün olduğu kadar sık ve küçük masraflar için değil, karşılaşılabilecek yüksek maliyetli tedavi giderleri için kullanılması büyük bir önem taşıyor. Ömür boyu yenileme garantisi kazanıldığında, primin yenilenme döneminde en fazla ne kadar artırılabileceği tespit edildiği için finansal planlama yapmak mümkün olabiliyor. Aksi taktirde yıllara göre tazminat ödemeleri ve enflasyon gibi dış etkenlere bağlı olarak yenileme dönemi primleri ciddi oranda artış gösterebiliyor.”
TSS’de mennuniyet arttı, yenilemelerde şirket değiştirme oranı düştü
TSS, hayatımıza 2015 yılında girdi. Yenilemelerin yapıldığı 2016 yıllarında sigortalıların yüzde 70’i şirketinden memnun kalmayıp başka şirkete geçti. 2016 yılından beri bu oran her yıl yüzde 10 azaldı. 2021 verilerine göre sigortalıların sadece yüzde 20’sinin şirket değiştirdiği belirtiliyor. Uzmanlara göre bu durum hem şirketlerin sigortalılarını memnun ederek ve onların ihtiyaçlarını karşılayarak aidiyetlerini artırdığını hem de sistemin oturduğunu gösteriyor.
Her bütçeye uygun sağlık sigortası var
Sigorta Akademi Direktörü ve Yönetim Danışmanı Ali Civan, “Sağlık sigortacılığının gerçek anlamda yıldızının parladığı bir dönem yaşıyoruz. Daha gidecek çok yer var, satılacak çok poliçe var. Türkiye’de nüfusun yüzde 95’inin sağlık sigortası yok. Türkiye’de bir acil sağlık sigorta poliçesi 200-300 lira ya da TSS’nin yatarak tedavili teminatı 1000-1200 lira. Ülkemizde 8 farklı sağlık sigorta poliçesi ürünü ve hibrit ürünler var. Türkiye’de gelir olarak sağlık sigortası alamayacak kimse yok. Bütçe olarak herhangi bir sorun bulunmuyor. Yeter ki o bilinç ve gerekliliğin üstüne gidilsin yeter ki doğru pazarlama ilkeleriyle sağlık sigortası ürünleri paylaşılabilsin” açıklamasını yapıyor. Türkiye’de sigorta sektörünün ilk 9 ay verilerine göre yüzde 15 büyürken reel anlamda gerçekten büyüyen tek branşın sağlık sigortacılığı olduğunu belirten Civan, şöyle devam ediyor: “Sektörün lokomotifi tamamlayıcı sağlık sigortası oldu. 2015’lerde tüm sigorta pastası içindeki sağlık sigortacılığı branşı üretimi yüzde 8 iken şu anda yüzde 16’lara geldi. 2025’te toplam sigortacılık pastası içerisinde yüzde 23-24 gibi bir sağlık sigortacılığı payı olacağına inanıyoruz.”
Sağlık alanındaki olumlu trend heyecanımızı katlıyor
Türkiye Sigorta Birliği Başkanı Atilla Benli, pandemi nedeniyle sağlığın öneminin daha iyi anlaşıldığını ifade etti. Benli “Zor günler, sağlık hizmetini en doğru şekilde almanın ne denli önemli olduğunu hepimize hatırlattı. Özel sağlık sigortasına daha fazla ilgi olduğunu görüyoruz. Bu ilgiyle birlikte devletimizin üstündeki sağlık kaynaklı ekonomik yükün sektörümüz tarafından karşılanma oranı da artıyor. 2021 yılında sağlık sigortasında toplam prim üretimi yüzde 29,5 oranında yükselişle 13 milyar lirayı geçti. Bu branş içinde Özel Sağlık Sigortası prim üretimi yüzde 20 artışla 9,5 milyar liraya ulaşırken, son yıllarda büyük ilgi gören ‘Tamamlayıcı Sağlık Sigortası’nda ise prim üretimi yüzde 73,3 artışla 2,6 milyar liranın üzerine çıkma başarısı gösterdi. Sektör olarak bu alanda yaşanan olumlu trend heyecanımızı katlıyor” dedi.
‘Kişiye özel ürünler büyümeyi tetikledi’
Sağlık sigortalarına ilgininin arttığını kaydeden Bupa Acıbadem Sigorta Finansal ve Mali İşlerden sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Abdullah Yüksel, kişiye özel ürünlerin artışta önemli etkisi olduğunu vurguluyor. Bupa Acıbadem Sigorta’nın 2021 yılında hem bireysel hem de kurumsal sağlık sigortasında büyüdüğüne dikkat çeken Yüksel, “2021 yılı sonunda bireysel sağlık sigortalı sayımız yüzde 42, kurumsal sigortalı sayımız da yüzde 53 arttı. Prim üretiminde sektör ortalamasının üzerinde gerçekleşen büyüme, Kişiye Özel Tamamlayıcı Sağlık Sigortası’nın etkisiyle oluştu. Kişiye Özel Tamamlayıcı Sağlık Sigortası ürünümüz hem dağıtım kanallarımız hem de müşterilerimiz tarafından yoğun ilgiyle karşılandı.”
‘TSS sektörün önünde büyüyebilir‘
Sağlık sigortasının, özellikle de tamamlayıcı sağlık sigortasının sektörün önünde büyüyeceğini ve ileride trafik sigortalarına alternatif olacak büyüklüğe gelebileceğine inandıklarını kaydeden Sompo Sigorta Genel Müdür Yardımcısı Hasan Bayata, “Bu ürünün stratejik öneminin son derece farkındayız. O nedenle Sompo Sigorta olarak sağlık sigortasını yeniden ele aldık. Tasarımından pazarlamasına, müşteri deneyiminden operasyonele kadar üzerinde çalışıyoruz. Çalışmalarımızı tamamladıktan sonra da sektörün önemli bir oyuncusu olmayı sürdüreceğiz” dedi.