Euler Hermes ticari alacak risk yönetimi anketine göre şirketler ticari alacak risklerini birden fazla ürün ile yönetiyor. Ankete yanıt veren her iki şirketten biri ticari alacak risklerini alacak sigortası ile yönetiyor.
Her iki şirketten birinde müşteri kredi limitlerinin tutarlarının ve teminatlarının belirlenmesi, yükseltilmesi konusunda kararları üst yönetim veriyor.
Euler Hermes, Türkiye’nin net satış rakamlarına göre ilk 500 sırasında yer alan şirketleriyle gerçekleştirdiği “Ticari Alacak Risk Yönetimi” anketinin sonuçlarını açıkladı. 347 şirketin yanıt verdiği ankete göre, şirketler ticari alacaklarının riskini yönetmek için birden fazla ürün kullanıyor. Ankete katılan şirketlerin yarısına yakını Alacak Sigortası’nı kullanıyor.
Alacak sigortasına ilgi artıyor
Ankete yanıt veren şirketlerin yüzde 51.5’i Ticari Alacak ve Risk Yönetimi konusunda sorumluluğun Finans ve Krediler departmanında; yüzde 29’u ise Üst Yönetim/CEO/GMY düzeyinde olduğunu belirtiyor.
Şirketlerin yüzde 81’i ticari alacak risklerini yönetmek için Banka Teminat Mektubu, yüzde 58’i Doğrudan Borçlandırma; yüzde 67’si Müşteri Çeki/Munzam Senet, yüzde 57’si Alt Müşteri Çeki, yüzde 54’ü İpotek tercihinde bulunuyor. Geçen sene yapılan ankette şirketler yüzde 30 oranında Alacak Sigortası’nı tercih ederken bu sene oranın yüzde 50’ye yükselmesi; alacak sigortasına olan ilginin bir sene içerisinde dikkat çekici bir oranda arttığını gösteriyor.
Piyasa istihbaratı alanların oranı yüzde 51
“Bir müşterinizde belirttiğiniz maddi teminatın üzerine şirket olarak ilave risk alıyor musunuz?” sorusuna şirketlerin yüzde 45’i “Evet” derken, yüzde 49’u “Hayır” yanıtını verdi. “Evet” yanıtını verenlerin yüzde 74’ü yüzde 0-25 aralığında ilave risk alırken; yüzde 21’i de yüzde 25 ve 50 arasında risk aldığını belirtti. Yüzde 50’nin üzerinde risk alanların oranı ise yüzde 4.5’ta kaldı.
Ticari alacak riskini yönetmek amacıyla farklı şirketlerden (bankalar, istihbarat şirketleri vb.) piyasa ve müşteri istihbaratı hizmetini doğrudan satın alanların oranı ise yüzde 51; almayanların oranı ise yüzde 45 olarak kaydedildi.
Yeni müşteri veya mevcut müşteriler için ilk vadeli açık hesap satış talebinin maddi teminatsız kabul edildiği durumların olduğunu belirten şirketlerin oranı yüzde 39; kabul etmeyenlerin oranı ise yüzde 56 olarak tespit edildi. Vadeli satış yaparak risk alınan müşterilerde belli eşikler için sistemsel iç onay süreci olduğunu belirtenlerin oranı ise yüzde 73 oldu.
Müşteri kredi limitinin belirlenmesi ve yükseltilmesi konusunda ise tutarları belirleyenlerin yüzde 50 oranında üst yönetim; yüzde 30 oranında finans ve krediler departmanı, yüzde 10 oranında ise satış departmanı olduğu belirtildi.
Şirketlerin hayat sigortası
Anketin sonuçlarını değerlendiren Euler Hermes Türkiye CEO’su Özlem Özüner; ”Yarına güvenle bakmanın ve risklerden korunmanın en önemli yolu şüphesiz doğru finansal enstrümanları seçmekten ve hazırlıklı olmaktan geçiyor. Şirketlerin bilançolarının yaklaşık yüzde 40’ını alacakların oluşturduğunu düşündüğümüzde ise alacak yönetimi çok daha önemli hale geliyor. Son dönemdeki küresel belirsizliklerden dolayı şirketlerin risklerini yönetmek adına Ticari Alacak Sigortası hizmeti aldıklarını görüyoruz. ‘Şirketlerin ‘Hayat Sigortası’ olarak nitelediğimiz alacak sigortası konusunda Türkiye’deki farkındalığın arttığını görmenin mutluluğunu yaşıyoruz. Euler Hermes Türkiye olarak müşterilerimize sunduğumuz komple çözümlerle onların ticari faaliyetlerini güvenle gerçekleştirmelerine olanak tanıyoruz” dedi.