23 Aralık 2024, Pazartesi
spot_img

Sigortanız yoksa ‘güvence hesabı’ var

Güvence Hesabı Genel Müdürü Abdullah Kara, ‘Güvence Hesabı’nın sadece sigortasızların karıştığı kazalarla ilgili tazminat ödeyen bir kurum olmadığına dikkat çekerek, “Güvence Hesabı, sigortalının tespit edilememesi durumunda kişiye gelen bedeni zararları, zorunlu sigortası yoksa karşı tarafın bedensel zararlarını, çalınmış ya da gasp edilmiş bir aracın karıştığı kazada karşı tarafa gelen bedensel zararları da karşılıyor” dedi. 

SİGORTAMEDYA ÖZEL

Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Başkanlığı’nın açıkladığı verilere göre 2022 yılında toplam 485 bin trafik kazası meydana geldi. Kazalar sonucunda 2 bin 280 kişi hayatını kaybederken 291 bin kişi yaralandı. Meydana gelen maddi hasarlı kaza sayısı ise 288 bin 118 olarak kaydedildi. Kazalarda zorunlu trafik sigortası karşı tarafın masraflarını karşılıyor ancak ne yazık ki 2022 verilerine göre Türkiye’de bulunan toplam 25 milyon aracın 5,1 milyonunda zorunlu trafik sigortası bulunmuyor. Bu noktada devreye Güvence Hesabı giriyor. Sigorta Ekranı’nda Damla Özafşar’ın konuğu olan Güvence Hesabı Genel Müdürü Abdullah Kara, tazminat ödemeleri ve kapsamlarına ilişkin detaylı açıklamalarda bulundu. 

Yanlış biliniyor

Kara, Güvence Hesabı’nın vatandaşlar tarafından sigortasız araçların karışmış olduğu trafik kazalarından dolayı tazminat ödeyen bir kurum olarak bilindiğini ifade ederek, “Ancak sadece sigortasızların karıştığı kazalarla ilgili tazminat ödeyen bir kurum değil. Güvence Hesabı, sigortalının tespit edilememesi durumunda kişiye gelen bedeni zararları, hasarın meydana geldiği tarihte geçerli zorunlu sigortası yoksa karşı tarafın bedensel zararlarını, çalınmış ya da gasp edilmiş bir aracın karıştığı kazada eğer işleten sorumlu değilse karşı tarafa gelen bedensel zararları da karşılıyor. Güvence Hesabı ayrıca sigorta şirketlerinin mali bünye zafiyeti geçirmesi ve tüm sigortacılık branşlarında ruhsatlarının iptal edilmesi durumunda ya da sigorta şirketlerinin iflas etmesi halinde kapsamına giren zorunlu branşlardaki tüm yükümlülüklerini maddi ve bedeni hasarları da karşılıyor” açıklamalarında bulundu. 

Kara, Güvence Hesabı’nın maddi tazminat ödeme yükümlülüğünün sadece mali bünye zafiyeti nedeniyle Güvence Hesabı’na devredilen ya da iflas eden sigorta şirketlerinin zorunluluk branşlarındaki tazminatları için olduğunun altını çizerek “Onun haricinde mevzuatla tespit edilemeyen bir kaza vuku bulmuşsa, sigortasız bir araç karşı tarafa zarar vermişse ya da çalıntı veya gasp edilmiş bir araç varsa ve karşı tarafa yine kusuruyla beraber zarar vermişse burada sadece bedeni tazminat öder” açıklamalarında bulundu. Aracın tespit edilmediği kazalarda rücu hakkının söz konusu olmadığına dikkat çeken Kara, “Bazı durumlarda kovuşturma sonucunda aracın tespit edildiği durumlar olabiliyor. O zaman rücu hakkımızı kullanabiliyoruz. Güvence Hesabı’na giren başvuruların 2022 yılı istatistiklerinde gelen hasarların yüzde 12’si kazaya karışan aracın tespit edilemediği davalar. Bu hasarlarda rücu hakkımız olmuyor” dedi.

Güvence Hesabı’na başvurular yetersiz

Güvence Hesabı’na başvuru süreci ile ilgili bilgiler veren Kara, vatandaşların kendilerine başvuru yapması gerektiğini söyleyerek, “TÜİK’in yayınladığı istatistiklerde hem sigorta şirketlerine hem de Güvence Hesabı’na trafik kaza sayısının çok altında bir hasar başvurusu söz konusu. Güvence Hesabı üzerinde baktığınızda taraflar arasında sulh olabilir. Kazaya kusuruyla sebebiyet veren şoför ya da işleten karşı tarafın mağduriyetini karşılamış olabilir. Dolayısıyla Güvence Hesabı’na gelmesine gerek kalmayabilir. Vatandaşlarımız bedeni zararları için bize başvurabilirler ve zararlarının tazmini bizden talep edebilirler. Güvence Hesabı sigortasız araçlar ve tespit edilemeyen araçlarla ilgili bir nevi sigorta şirketi niteliğinde düşünülebilir” dedi.

Tazminatın yetersiz olduğu durumlarda dava yoluna gidilebilir

Kara, kişilerin Güvence Hesabı’na tazminatın yetersiz olduğuyla ilgili talepte bulunabileceğini söyleyerek, “Güvence Hesabı, tazminat tutarının doğru olduğunu ve bunun fevkinde herhangi bir ödemenin söz konusu olamayacağını belirtir veya talebi cevapsız bırakırsa vatandaşımız Sigorta Tahkim Komisyonu’na gidebilir ya da mahkemelerde dava açabilir. Sigorta Tahkim Komisyonu hasar süreçlerini çok hızlandırdığı için tahkime gitmeleri vatandaşlarımızın menfaatine. Bu tür hadiselerle karşılaşıyoruz. Tahkim neticesinde sonuç aleyhimize çıkarsa ödememizi gerçekleştiriyoruz. Biz genel kabul görmüş sigorta standartlarına göre faaliyet gösteriyoruz. Tıpkı sigorta şirketleri gibi herhangi bir hasar durumunda bağımsız aktüerlere aktüeryal hesaplama yaptırıyoruz. Yine maluliyeti varsa, maluliyet raporuna istinaden ödememizi, hesaplamalarımızı yapıp ödememizi gerçekleştiriyoruz” açıklamalarında bulundu. 

Yabancı aracın neden olduğu bedeni zararı Güvence Hesabı ödüyor  

Karayolları Trafik Kanunu’na göre Türkiye’ye giriş yapan yabancı araçların yeşil kartı ya da Türkiye’de geçerli zorunlu trafik sigortası olması gerektiğini söyleyen Kara, “Türkiye’ye giriş yapan yabancı plakalı araç, herhangi bir kazaya karışmışsa ve sigortası yoksa karşı tarafa kusuruyla verdiği bedeni zararı zaten Güvence Hesabı karşılıyor. Maddi hasarlar bizim kapsamımızda değil. Motorlu Taşıt Bürosu’nun teminatı kapsamında olmayan ve Türkiye içerisinde meydana gelmiş bir kazada karşı tarafa bedeni zarar verilmişse Güvence Hesabı teminatındadır. Bunu vatandaşlarımızın özellikle bilmesi gerekiyor. Bu bizim Güvence Hesabı özelinde en az bilinen tarafımızdır” ifadesini kullandı.

2022’de 307 milyon TL hasar ödemesi gerçekleştirdik  

Kara, 2022 yılında toplam 2765 hasar dosyası ödediklerini aktararak, şunları söyledi: “Toplamda 307 milyon TL’nin üzerinde bir tutar söz konusu. Türkiye’de özellikle trafik sigortasında sigortasızlık oranı yüzde 20’lerde. Sigortasızlık oranının aşağı düşmesiyle beraber ödenen hasarların da aşağı düşmesini bekliyoruz ama 2022 yılında yaklaşık 10 bine yakın hasar ihbarı aldık. Mağdur olan vatandaşlarımız ya da hak sahipleri, kendilerine zarar veren aracın trafik sigortası olup olmadığını bilmedikleri için genelde Güvence Hesabı’na mevcutta trafik sigortası olan araçlarla ilgili başvurular geliyor. Gelen başvuruların yaklaşık yüzde 30’u trafik poliçesi olan araçlarla ilgili. Biz vatandaşlarımıza bu aracın şu sigorta şirketinden trafik poliçesi vardır diye dönüş yapıyoruz. Daha sonra da kendileri ilgili sigorta şirketine müracaat ediyor. Geçen yıl mali bünye zafiyeti nedeniyle Güvence Hesabı’nın yönetimine devredilen sigorta şirketlerine ilişkin de yaklaşık 60 milyon TL tutarında hasar ödedik. Güvence Hesabı, bugüne kadar 2 milyar 150 milyon TL’nin üzerinde kümülatif ve mali bünye zafiyeti nedeniyle Güvence Hesabı bünyesine devredilen sigorta şirketlerine de 850 milyon TL üzerinde olmak üzere toplamda 3 milyarın üzerinde hasar ödemesi gerçekleştirmiş durumda.” 

Mali gelir elde etme açısından sıkıntı yaşıyoruz

Son iki yıldır para ve döviz piyasasında yaşanan gelişmelerden dolayı sigorta şirketlerinin ve Güvence Hesabı’nın maliyetlerinin çok yükseldiğini söyleyen Kara, “Hem trafik sigortasında toplanan primleri hem de Güvence Hesabı’nın sigorta şirketlerinin topladığı katkı paylarını değerlendireceğimiz alanda mali gelir elde etme kabiliyetimiz düştü çünkü faiz oranları çok düşük. Diğer taraftan işçilik, bedeni hasar ve parça maliyetlerinin artması gerçekten bu işi yönetmenin zor olduğunu gösteriyor. Biz Güvence Hesabı olarak her trafik poliçesinden yüzde 2 oranında katılım payı alıyoruz. Yüzde 1 oranında ise sigorta şirketleri katılım payı olarak genel giderlerinden bizlere devir yapıyor. En önemli gelir kalemimiz bu. Onun haricinde fonların değerlendirilmesi sonucunda elde edilen mali gelirlerimiz, rücu gelirleri ve diğer arz gelirlerimiz var” dedi.

Zorunlu sigorta poliçesini yaptırmayanları uyarıyoruz

Güvence Hesabı’nın tazminat ödeme görevi haricinde farklı görevleri olduğunu aktaran Kara, “Bunlardan biri de zorunlu sigorta takibine ilişkin yönetmelik kapsamında zorunlu sigorta poliçesini yaptırmayan ya da yenileme dönemi gelmiş olan sigortalılara bildirimde bulunmak. İlgili kişilere SMS yoluyla bildirimde bulunuyoruz ancak uygulamada çok zorluklarla karşılaşıyoruz maalesef. Güvence Hesabı sigorta şirketi gibi görüldüğü için çok şikâyet alıyoruz bu konuda. Diğer taraftan özellikle acentelerimiz çok haklı olarak müşterinin iletişim bilgisini sigorta poliçe ekranlarına girmiyor. Daha çok kendi telefonlarını giriyor. Dolayısıyla biz nihai nihai tüketiciye ulaşamıyoruz. Sadece trafik sigortası değil kapsamımızdaki diğer sigorta branşlarıyla ilgili de mesajlar gönderiyoruz” açıklamalarında bulundu.  

Vatandaşlar bize doğrudan başvuru yapabilir

Güvence Hesabı’na telefon, e-mail, posta ve kargo yoluyla başvuru yapabildiğini belirten Kara, “Güvence Hesabı vatandaşların taleplerini karşılamazsa o zaman vekil vasıtasıyla Güvence Hesabı’na gelebilirler. Güvence Hesabı’na vekil vasıtasıyla geldiklerinde hasar maliyeti yukarı çıkıyor. Hasar maliyeti yukarı çıkınca bu sefer Güvence Hesabı, sigortasız araçlarda dönüp rücu ettiği için aslında sigorta poliçesi yaptırmayan vatandaşlar da ekstradan bir zararla karşılaşabiliyor. Hasarın boyutunu arttırmamak için bize doğrudan başvuru yapabilirler. 7/24 santralimizde arkadaşlarımız aramalara dönüş yapıyor. Hızlı bir şekilde taleplerin görülmesini çok önemsiyoruz ve bu konuda projemiz devam ediyor ve bunu da sizlerin de vasıtasıyla kendileriyle paylaşacağız” diye konuştu.

Yayının tamamı Sigorta Ekranı’nda…

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

SON EKLENEN HABERLER