Can Kantar’ın Tüm Yazıları
Her yeni yıl sayılarında geçmiş yılların önemli haberleri ve astroloji uzmanlarının yeni yıl beklenti haberlerinin yapılması adet haline gelmiştir. Ben de, bu yazımda bu işi kimseye kaptırmak istemedim. Sektörü 365 gün izliyorum, içi su dolu cam küreye 15 dakika bakıp fal bakanlardan çok daha fazla söyleyecek sözüm olduğu bir gerçek. Geçmişi iyi analiz etmeden gelecek hakkında doğru tespitler yapmak zor. 2013 yılını sektör açısından çıkışın başladığı bir yıl olarak görmek lazım. Karşı karşıya geldiğim tüm sektör yöneticileri, 2012 yılı kabusunu bir kez daha yaşamak istemediklerini dile getirdiler. Gerçek bir kabus. Bu tabii ki sermayedarlar için de geçerli. Sermayedarlar, risk almadan şirket değerini çeşitli yatırım enstrümanlarında değerlendirmiş olsalardı, çok daha fazla para kazanabilirlerdi. Bu süreçte tüketici kazansa da, bu ülkeye ve pazarın geleceğine inanan dünyanın dev sigorta şirketleri, şirketlerine koydukları sermayelerde bu piyasada sabırla bugünlere geldiler. Bedeni hasarlar konusundaki yasal düzenlemeler hayata geçtiğinde yalnız tüketici değil, sigorta şirketleri de kazanacaktır. 2013 yılında özellikle oto sigortalarındaki fiyatların normalleşmesinin gelecek sene sektöre teknik kâr olarak yansıması bekleniyor. Bu sene oto sigortalarında zarar biraz azalsa da oto dışı kârlılıkla şirketlerin gün yüzü göreceğini tahmin etmek güç değil. 2013 yılının hasar frekansının düşük ve yeni fiyatları gören sigortalıların küçük oto hasarlarını kendilerinin çözüyor olması, sektöre mali açıdan olumlu yansıyacaktır. Buna havaların da yardımcı olduğunu eklemeliyim. Biraz parayı gören şirketlerin yılsonuna doğru tekrar fiyat rekabetine girmiş olmasını normal karşılamak lazım. Rekabet olmadan piyasa şartlarının oluşması beklenmemeli. Oto sigortalarına kardeş geliyor 2014 yılında sektörün geçtiğimiz yıl kadar büyümesini kimse beklemiyor. Yüzde 12-15’lik bir büyüme iyi bir rakam olarak dile getiriliyor. 2013 yılında oto sigortaları paylarını artıran şirketlerin risk almış olsalar da bu sene para kazandıkları bir gerçek. Gelecek sene ne olur bilinmez, ama tüm şirketler oto sigortalarındaki portföy büyüklüklerini dengede tutmaya çalışıyor. İhtisas mahkemeleri ve sonrasındaki yasal düzenlemeler gerçekleşirse sektör düze çıkar sanırım. Zorunlu trafik sigortalarında yılbaşında tam serbestiye geçilmesinin çok birşeyi değiştirmeyeceği düşünülüyor. Şirketlerin 2014 yılında hizmet yarışında olacaklarını ve yüzlerini iyice tüketiciye döneceklerini düşünüyorum. Yani, müşteri odaklı uygulamalar ön plana çıkacak. Bu arada 2014’te oto sigortalarına bir kardeş gelecek. Tamamlayıcı sağlık sigortasının uygulamada doğru dizayn edilmesi halinde, şirketler için lokomotif branş olacağını tahmin etmek güç değil. Bugün tamamlayıcı sağlık sigortasına uzak duran şirketlerin hızlı gelişmeler yaşandığında kendilerini geç kalmış sayacaklarını düşünüyorum. BES’te acenteler oyuna girmeli Bireysel Emeklilik Sistemi’nde (BES) ise 2013 yılındaki devlet desteği rüzgarının 2014 yılında aynı hızda eseceğini pek tahmin etmiyorum. Bu komisyon oranları ile bankası olmayan BES şirketlerini zor günlerin beklediği görülüyor. Piyasaya yeni şirketler girmeye hazırlanırken diğer taraftan Ergo Emeklilik gibi faaliyetlerini donduracak birkaç şirketin daha olması kimseyi şaşırtmamalı. Acenteleri oyuna sokmadan BES’te büyük sıçramalar beklenmemeli. 2014’ün enseyi karartmadan umutlarımızı sürdürdüğümüz bir yıl olacağını düşünüyorum. Sigorta ve BES pazarında yapılacak daha o kadar çok şey var ki… “Herşey güzel olacak”, doğru bildiklerimizi yapalım. Tüm okurlarımıza dileklerinin gerçekleşeceği bir yeni yıl dilerim.