CAN KANTAR / SİGORTAMEDYA
1999 Kocaeli Depremi sonrası yaşadığımız en büyük felaket ile karşı karşıyayız. 7,7 şiddetinde ve 400 km çapında 10 ilin alanını kapsayan bir deprem söz konusu. Depreme karşı önlem alınması hayati önem taşıyor ama olan oldu. Öncelikle bu depremde hayatını kaybeden vatandaşlarımıza Allah’tan rahmet, yaralılarımıza acil şifalar dilerim. Şimdi yapmamız gereken öncelikle enkaz altında kalanları sağ olarak kurtarabilmek. Artçılar çok büyük ve hala devam ediyor. Bu nedenle hasarlı evlere girmemek lazım. Sonrasında deprem bölgelerinde sağ kurtulanların bu zorlu kış şartlarında barınma ve yiyecek ihtiyaçlarının karşılanabilmesi önem taşıyor.
BİZ SİGORTA SEKTÖRÜ OLARAK NE YAPMALIYIZ?
DASK bu konuda tecrübeli. Olay bölgelerine hemen intikal edip gelen çağrılara cevap veriyorlardır. Ama olay henüz çok sıcak ve sigorta şirketleri ancak bölgeye yardım sağlayabilirler diye düşünüyorum. Yetkililer hasar tespit çalışmaları için beklemenin daha doğru olduğunu söylüyor.
Eksper dostlarımla görüştüm. ‘Şirketlerden acil telefonlar geliyor’ diyorlar. Biz de böyle büyük bir depremde şaşkınlık içerisinde olabiliriz ama organize olmak için vaktimiz var.
SEKTÖR OLARAK KRİZ MASASI KURULMALI!
Kurtarma çalışmaları için sigorta şirketlerinin yapacağı bir şey yok. Onların yapması gereken, maddi hasarları ve mağduriyetleri hızla tespit etmek ve gidermek. Bu, ne Van, ne de İzmir Depremi büyüklüğünde bir deprem. Bu, gerçek bir felaket. Sigorta sektörü 1999 Kocaeli Depremi’nde üzerine düşen görevi fazlasıyla yerine getirmişti. Bu depremde de üzerine düşeni elbet yapacaktır. Yeter ki siz hayatta kalın, gerisini sigorta şirketlerine bırakın.
MUSTAFA NAZLIER: “ENERJİ YATIRIMLARINDA HASARLAR OLABİLİR”
SEDDK başkanlığında, içinde TSB, DASK, TOBB SEİK ve SAİK yetkililerinin bulunduğu bir kriz masası ile organize olmamız gerektiğini düşünüyorum. Eksper Mustafa Nazlıer ile telefon ile görüştüm. Olay bölgesine hareket etmek üzere olduğunu belirtti ve ekledi: “Can Bey, bölgeden aldığım ön bilgiler ışığında, özellikle Maraş bölgesinde enerji yatırımlarının çok olması nedeniyle orada büyük hasarların olduğu düşünülüyor. Fabrikalarda küçük çatlaklar oluştuğu belirtiliyor. Bina göçme ve hayat kayıplarının şehir merkezlerindeki binalarda olduğu konusunda bilgiler edindim. Olay bölgesine ulaşıp ilk incelemeleri yaptıktan sonra sizinle SİGORTA EKRANI‘nda canlı bağlantı yapıp bölgeden sıcak bilgileri fırsat bulduğumda paylaşacağım.” dedi. Kendisine kolaylıklar diliyorum.
ENGİN ÖZAYDIN: “EKSPERLER VERİMLİ KULLANILMALI”
TOBB SEİK Başkanı Ahmet Nedim Erdem‘e ulaşamadım. Yolda olabilir. Sektörün önemli eksperlerinden Engin Özaydın ise “Can Bey, bu gerçekten çok büyük bir deprem. Sigorta şirketlerinin şirket bazında çaba sarf edeceklerine organize olmalarında fayda var. Şu anda bölgeye gitmenin bir anlamı yok. Geniş bir alan olduğu için orada görevlendirilecek eksperlere bölgeler paylaştırılabilir. Şirket bazında değil, sektör bazında bir paylaşım yapılmalı. Eksperlerin verimli kullanılması gerekiyor. Şirketler eksperlere bir Maraş’ta, bir Hatay’da dosya vereceklerine süreç bir merkezden organize edilmeli. SEİK, TOBB‘un imkânlarını da burada kullanmalı. Bölgelerdeki Sanayi ve Ticaret Odalarının eksperlere konaklama, araç ve en önemlisi iletişim imkânı sağlaması doğru olur. Bu organizasyon Sigorta Kriz Masası‘nda yapılabilir.” diyor.
Özetle bu durumda iyi organize olmak, orada görev yapacak 200-250 ekspere çalışabileceği, iletişim ve ulaşım sağlayabileceği araçları temin etmek için organize olunabilir. Ama öncelikle halen devam eden büyük artçı depremlerin bitmesi gerekiyor. Tüm kurtarma çalışmaları bittikten sonra organize olunduğunda mağduriyetlerin hızlı giderileceği kanısındayım. Bu arada bölgedeki acentelerimize de çok önemli görev düşüyor. Sigortalıları ile iletişimde olmalılar.
Bu felaketin en az can kaybı ile atlatılması en önemlisi. Bir kez daha yaralılarımıza acil şifalar, hayatlarını kaybedenlere Allah’tan rahmet diliyorum.