Türkiye Sigorta Eksperleri Derneği (TÜSED) Genel Sekreteri Selim Kesici, İzmir’de yaşanan sel felaketinden sonra bölgede ortalama 100 eksperin hasar tespit çalışmalarını yürüttüğünü ve şu ana kadar oto ve oto dışı branşlarda 3 bin hasar dosyasının açıldığını belirtti.
İzmir’de geçtiğimiz haftalarda meydana gelen ve önemli hasarlara neden olan sel felaketinin sigortacılık sektörü açısından sonuçları netleşmeye başladı. Türkiye Sigorta Eksperleri Derneği (TÜSED) tarafından yapılan açıklamada afetin İzmir Buca, Karabağlar ve Konak ilçelerini etkilediği, oto ve oto dışı branşlarda yaklaşık 3 bin hasar dosyasının açıldığı belirtildi. Öte yandan TÜSED, yaptığı açıklama ile, olası yaşanabilecek sel afetlerinin akabinde hem sigortalı hem de sigortasız vatandaşların atması gereken adımlara ilişkin önemli uyarılarda bulunuyor.
Bölgede ortalama 100 eksperin hasar tespit çalışmalarını yürüttüğünü belirten Türkiye Sigorta Eksperleri Derneği Genel Sekreteri Selim Kesici, “Sel afeti sonrasında ilk kez doğal afet durumuyla karşılaşan sigortalıların, hasardan itibaren 5 gün içerisinde sigorta şirketlerine hasar ihbarında bulunması gerekiyor. Aynı zamanda kanunen bağımsız ve tarafsız olan sigorta eksperinin tanzim ettiği eksperiz raporu, delil niteliği taşımakta olup, sigorta poliçesi olmayan vatandaşlar da özellikle hasarının rücu imkânı olabileceği olaylarda sigorta eksperlerinden hasar tespiti talebinde bulunabilirler. Bu yönde talepleri olan sigortasız vatandaşlar derneğimize müracaatla ya da TOBB SEİK kurumundan bilgi alabilirler” dedi.
Sel afetlerinden sonra sigortalılar hangi yolları izlemeli?
TÜSED, branş farkı olmaksızın hasarın ortaya çıktığı an itibariyle sigortalı vatandaşların 5 gün içinde sigorta şirketine ihbarda bulunması ve dosya açtırması gerektiğinin altını çiziyor. Sel gibi afetlerle ilk kez karşılaşan vatandaşların, olayın vahameti ile ne yapması gerektiğini bilmediği ve istemeden hasarda artışa meydan verebildiklerini ifade eden TÜSED Genel Sekreteri Selim Kesici, vatandaşların poliçeden kaynaklanan haklarının zarar görmemesi amacıyla hasar dosyasını ivedilikle açması ve sigorta eksperlerinin yönlendirmelerine uyması konusunda uyarılarda bulundu. Kesici, özellikle emtia, eşya, demirbaş, makine gibi taşınabilir kıymet sigortalarında zarar oluştuğunda, gerek hasar tespiti gerekse sovtaj imkân olup olmadığının tespiti için, zarar gören kıymetlerin atılmaması, sağlam kıymetlerin ayrıştırılması ve gerekirse ayrı bir alanda depolanması gerektiğine dikkat çekti.
Sigortasız vatandaşlar sel afetleri sonrasında ne yapmalı?
Doğal afetler sebebiyle ortaya çıkan hasarlarda devlet mercilerinin ve idari kurumların belli kriterler ile mağdur vatandaşlara destek olduğunu söyleyen TÜSED Genel Sekreteri Selim Kesici “Sigorta poliçesi olmaması durumunda vatandaşlarımız mahallin yerel idari amirliklerinden destek talebinde bulunabilir. Bazı hallerde hasarda direkt doğa olayının etkisi yüksek olsa da altyapı yetersizlikleri ya da kusurları sebebiyle Belediyeler, Karayolları, altyapıyı inşa eden taşeronlar v.b. hasarlardan sorumlu tutulabilmektedir. Bu gibi durumlarda kanunen bağımsız ve tarafsızlığı bulunan sigorta eksperinin ekspertiz raporu delil niteliği taşımakta olup sigorta poliçesi olmayan vatandaşlar da özellikle hasarının rücu imkanı olabileceği olaylarda sigorta eksperlerinden hasar tespiti talebinde bulunma hakkına sahiptir” diye konuştu.
DASK ve Zorunlu Trafik Sigortası sel hasarını karşılıyor mu?
Konutlarda zorunlu olan DASK poliçesi, “Doğal Afetler Sigortası” adını taşısa da, günümüzde sadece depremin ve deprem sonucu meydana gelen yangın, infilak, tsunami ve yer kaymasının doğrudan neden olacağı maddi zararları kapsıyor. Deprem sonucu dışındaki sel, kendiliğinden gelişen tsunami, fırtına, hortum gibi doğal afetleri kapsamıyor. Aynı şekilde kara taşıtlarında Zorunlu Mali Mesuliyet Sigortası (Trafik Sigortası) da sel dahil doğal afetlere ilişkin zararları ve sel sebebiyle taşıtın harici bir kıymete vereceği zararı karşılamıyor. Kara taşıtlarında sel hasarlarının tazmini kasko poliçeleri kapsamında yapılıyor.