23 Aralık 2024, Pazartesi
spot_img

Sektörün kalbine acenteler kan pompalıyor

Tüketici çeşitli dağıtım kanallarından sigorta satın alsa da acenteden vazgeçemiyor. Prim üretiminin yaklaşık yüzde 62’sini gerçekleştiren acenteler, sektörü ayakta tutan satış kanallarının başında geliyor.

ŞERİFE KAYA / SİGORTAMEDYA

Tüketici, ihtiyacı olan sigorta ürününü çeşitli kanallardan satın alabiliyor. Acente, broker, banka, direkt satış, dijital satış gibi… Acenteler ise sigorta prim üretiminde başı çekiyor. Türkiye’de sigorta şirketleri tüketiciye en çok acenteler kanalıyla ulaşıyor.

sigorta-semsiyeSigorta Acenteleri 2023 Vizyon Raporu’nda İtalya, Fransa ve İspanya gibi büyük ve önemli piyasalarda hayat branşında banka kanalının payının oldukça yüksek olduğu görülüyor. İngiltere ve ABD’de ise brokerler öne çıkıyor.

Japonya’da hayat sigortalarında en yüksek prim direkt satış kanalıyla sağlanıyor. Türkiye’de ise hayat sigortaları çoğunlukla banka kanalıyla satılıyor. Bu branşta prim üretiminin yüzde 80’ini karşılayan bankaları, acenteler ve direkt satış izliyor.

Hayat dışı (elementer) sigorta branşında ise çoğunlukla acenteler en büyük paya sahip dağıtım kanalı olmaya devam ediyor. Fakat Brezilya ve İngiltere’de brokerler, ABD’de ise direkt satış kanalıyla sigorta alınıyor. Türkiye’de hayat dışı prim üretiminde acenteler yüzde 66’lık, bankasürans yüzde 14, brokerler ise yüzde 12’lik bir paya sahip.

Üretimi acenteler sırtlıyor

hangi-kanalTürkiye Sigorta Birliği’nden (TSB) edindiğimiz verilere göre, Türkiye’de 2016 yılının ilk sekiz ayında (Ocak-Ağustos) hayat ve hayat dışı branşlarda toplam 26 milyar 316 milyon 330 bin TL prim üretimi gerçekleşti.

2015 yılının ilk sekiz ayında toplamda 19 milyar 795 milyon 409 bin TL prim üretilmişti. Prim üretimindeki bu artışın ana kaynağı elementer sigorta branşı oldu. Geçen yıl 17.3 milyar TL hayat dışı prim üretimi gerçekleşmişti, bu yıl 23.3 milyar TL’ye ulaşıldı.

Prim üretim verileri incelendiğinde geleneksel satış kanalının üretimde başı çektiği görülüyor.

Yazılan primlerde yüzde 98’lik paya sahip acenteleri, tele-satış (yüzde 1.1) ve e-ticaret (yüzde 0.2) izliyor.

İlk sekiz aylık toplam prim üretiminde acenteler, yüzde 61.7 pay ile zirvede yer alıyor. Üretimi sırtlayan acenteleri yüzde 21 pay ile bankalar, yüzde 10.4 pay ile brokerler, yüzde 5.5 pay ile merkezden satışlar izledi.

Bankalar hayat branşında kuvvetli

Sigorta branşlarında hangi kanalın performansı yüksekse o kanal prim üretiminde öne çıkıyor. Acenteler hastalık sağlık branşında, nakliyat, yangın ve doğal afet ürünlerinde, kara araçları sorumluluk branşında, genel sorumluluk ürünlerinde ve hukuksal koruma sigortasında, bankalar kaza ve hayat branşında, brokerler hava ve su araçları sorumluluk branşında, kredi sigortasında ve finansal kayıplar branşında, sigorta şirketi merkezleri ise kefalet sigortalarında en fazla prim yazan kanallar olarak belirlendi.

Acenteler en fazla kara araçları sorumluluk sigortalarında prim üretti. Üretimin yüzde 92.8’ini karşılayan acenteler toplamda 8.5 milyar TL’nin, 7.9 milyar TL’sini tek başına üretime yazdırdı. Brokerler de su araçları sorumluluk sigortalarında zirveye oturdu. Su araçları sorumluluk sigortalarında üretimin yüzde 84.5’i gerçekleştiren brokerler, 17.9 milyon TL prim üretiminin 15.2 milyon TL’sini karşıladı. Bankaların kuvvetli olduğu branş ise hayat grubu oldu. Hayat branşı prim üretiminde yüzde 81.6’lık paya sahip banka kanalları, 2.9 milyar TL üretimin 2.4 milyar TL’sini gerçekleştirdi.

10 branşta dağıtım kanallarının yazdığı primler

dagitim-kanallariTabloya baktığımızda; zorunlu trafik sigortasında, kaskoda, özel sağlık ve tamamlayıcı sağlık sigortalarında, yangın, deprem, genel sorumluluk, nakliyat ve devlet destekli bitkisel ürün sigortalarında acente kanalının, ferdi kaza sigortasında ise banka kanalının güçlü olduğunu görüyoruz.

Kara araçları sorumluluk sigortaları ipi göğüsledi

Sigorta prim üretiminde kara araçları sorumluluk sigortaları (trafik sigortası, yeşil kart, ihtiyari mali mesuliyet gibi) büyük paya sahip. Hayat dışı ürünler arasında her zaman en fazla üretimi sağlayan kara araçları sorumluluk sigortaları, 2016’nın ilk sekiz ayında gerçekleşen toplamda 23.3 milyar TL’lik hayat dışı üretimin 8.5 milyar TL’sini karşıladı. Kasko sigortasını da içine alan kara araçları branşına ise 3.9 milyar TL prim yazıldı. Yangın ve doğal afet branşında 3 milyar TL, hayat branşında 2.9 milyar TL, hastalık ve sağlık branşında 2.7 milyar TL, genel zararlar branşında ise 2.6 milyar TL üretim gerçekleşti.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

SON EKLENEN HABERLER