Türk sigorta sektörü ilk 7 ayda yüzde 32.4 büyüdü. Prim üretimindeki artışta etkili olan trafik branşında, büyümenin ilk yarıya göre biraz hız kestiği dikkat çekiyor.
ALP SÜER
Yılın ikinci yarısında da büyümeye devam eden Türk sigorta sektöründe toplam prim üretimi ocak-temmuz döneminde yüzde 32.4 arttı. Enflasyondan arındırıldığında sektörde reel büyüme hızı yüzde 21.7 oldu. Türkiye Sigorta Birliği’nin son yayımladığı verilere göre, ilk 7 aylık dönemde hayat dışı (elementer) sektör yüzde 35.6 büyürken, hayat branşındaki büyüme ise yüzde 10.2 olarak gerçekleşti. Rakamları sırasıyla verdikten sonra sektördeki büyümenin kısaca analizini yapacak olursak, öncelikle şunu vurgulamak gerekiyor ki, sektörde büyüme devam ediyor. Ancak, sektörün ayağını biraz gaz pedalından çektiği ve büyüme hızının biraz yavaşlamaya başladığı dikkat çekiyor. Bu da biraz da hayat dışında sektörde büyümenin lokomotifi olan ‘trafik’ sigortasının büyüme hızındaki düşüşle bağlantılı.
Trafik yüzde 120.35 büyüdü
Özellikle son 1 yıllık süreçte yazılı ve görsel basına iyi malzeme olan trafik branşı, ocak-temmuz döneminde yüzde 120.35 büyüdü. Toplumda pek çok kesimin (dolmuşçu ve minibüsçüler başta olmak üzere) tepkine yol açan trafik sigortası primlerindeki yüksek oranlı artışlar büyümede etkili oldu. Ancak, yılın ilk 6 ayında yüzde 126.23 büyüyen söz konusu branşta büyüme hızının yılın 2. yarısından itibaren biraz gerilediği gözleniyor. İlk 7 ayda prim üretimi yüzde 21.46 artan hastalık/sağlık branşı da istikrarlı büyümeyi sürdürüyor ve sektörde genel büyüme hızını da yukarıya çekiyor. Sektördeki büyümede, kuşkusuz özellikle yılın ilk yarısında canlılığını sürdüren Türkiye ekonomisi de etkili. Ancak, 15 Temmuz’daki darbe girişiminin ekonomiyi de olumsuz etkilemesi, sigorta sektörünün de bundan payını alması beklenebilir. Geçen yılki rakamların düşüklüğünden kaynaklanan ‘baz etkisi’nin de 7 aylık büyümede etkili olduğunu hatırlatmak gerekiyor.
Allianz’ın üretimi yüzde 53.6 arttı
Hayat dışı sektörde liderliğini sürdüren Allianz, yılın 2. yarısına da hızlı başladı. Şirket, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 53.60 artışla 3 milyar 262.7 milyon TL prim üretimi gerçekleştirdi. Allianz’ı yüzde 31.09 artışla 2 milyar 710.1 milyon TL prim üreten Anadolu Sigorta ve yüzde 36.42 artışla 2 milyar 306.9 milyon TL prim üreten Axa Sigorta izliyor.
TABLO…..
Sektör 2015’ten 2 kat
hızlı büyüyor
Yıl* Hayat dışı Hayat Genel
(%) (%) (%)
2013 25,06 30,37 25,80
2014 8,63 -13,87 5,36
2015 14,4 20,2 15,1
2016 35,6 10,2 32,4
*İlk 7 ay.
Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği.