Uzman acente Sevil Gümrükçü, sağlık sigortası yaptırmanın püf noktalarını anlattı. Gümrükçü, sağlık sigortasına gelen zamlardan korunmanın yollarını da gösterdi. “Sigortalı, doğru üründen maksimum faydayı nasıl sağlayacağını iyi anlamalı” diyen Gümrükçü, “Özel sağlık kurumlarındaki harcamalarını daha dikkatli yapan sigortalılar gelen zamlardan en az etkileniyor” dedi.
SİGORTAMEDYA
Sağlık sigortası konusunda uzman acente Sevil Gümrükçü ile sağlık sigortasını konuştuk. Sigorta sektörünün içinde 1999 yılından bu yana bulunan, 2005 yılından itibaren de acente olarak hizmet veren Sevil Gümrükçü, özellikle sağlık sigortaları konusunda uzman bir isim.
Her ürünün satışı, operasyonu ve takibinin kendisini heyecanlandırdığını belirten Gümrükçü, “En çok haz aldığım ürün sağlık sigortaları. Çünkü bilirim ki günü geldiğinde herkes bir hastalıktan doktora gider ve fayda sağlar. O kadar çok hikâyem var ve o kadar çok dost kazandım ki anlatamam” diyor.
Son günlerde medyada sağlık sigortasıyla ilgili tüketiciyi yanlış bilgilendirecek haberlerin yayınlandığına dikkat çeken Gümrükçü, tüketicilerin sağlık sigortası yaptırırken nelere dikkat etmesi gerektiği konusunda ise şu mesajları veriyor: “Sağlık sigortası yaptırırken tüketici öncelikle acentesine bir referansla ulaşmalı. İhtiyaçlarını ve alım gücünü iyi belirlemiş olmalı, uzun vadeli kâr-zarar hesabını yaparak ilerlemelidir.”
Tahsilat takibi sağlıkta çok önemli
Sağlık sigortasında acentelerin çok önemli olduğunun altını çizen Gümrükçü, “Acente, müşterisi ile birebir sıcak iletişim kurar ve sigortalı adayını doğru ürüne yönlendirir. Eğer mesleki yeterliliği olan, bilgi ve donanım sahibi bir acente ise sigortalılık süresince maksimum fayda ile sigortalısının yanında, sigorta şirketiyle arabuluculuk yapan kişi olur. Gece yarısı aranmaya üşenmeyen, sigortalısı hastanede rehin kalmayan, tahsilat takibini iyi yapan ki sağlıkta bu çok önemli. Gülen yüzünü ve alçak ses tonunu koruyan acente bir kere, sağlık sigortalısı iki kere kazanır” açıklamasını yapıyor.
“Sağlık sigortası yaptırırken sigortalının ihtiyaçları doğru belirlemelidir” diyen Gümrükçü, tüketicilere ayrıca şu önerilerde de bulunuyor:
“Sigortalı, doğru üründen maksimum faydayı nasıl sağlayacağını iyi anlamalı. Genel ve özel şartlara uygun hareket edip, suistimale başvurmadan karşılıklı iyi niyetle ilk günden doğru beyanlarla sigortalanmalı. Sigortalanırken kendisinden istenen rapor, tahlil gibi evrakları doğru ve eksiksiz acentesine teslim etmeli. Sigortanın genel olarak mevcut rahatsızlıklar için değil sigortalandıktan sonraki rahatsızlıklar için geçerli olacağı mantığını iyi anlamalı. (Bazı şirketlerde bazı hastalıklar ek prim ödenerek ilk günden kapsam içine alınabilmektedir.) Doğumsal, genetik ve kontrol amacıyla yapılacak tetkiklerin ödenmeyeceği bilinmeli. Tahsilatlar mümkün olduğu kadar dikkatli takip edilmeli. Özellikle poliçede yer alan hakların kaybedilmeden devam etmeye çalışılmalı. Şirkete göre değişse de Ömür Boyu Yenileme Garantisi almak için genç yaşlardan itibaren sağlık sigortası yaptırılmalı. Yaptırılan sigortanın anlaşmalı kurum ağı ve provizyon sisteminin güçlü olmasına dikkat edilmeli. Sigorta şirketinin mali yapısına, yatırımlarına ve devamlılığına bakılmalı.”
Gümrükçü’nün sağlık konusunda sigorta şirketlerine önerileri ise şöyle:
“Sağlık risk değerlendirmesi sigortalıya mümkün olduğu kadar anlaşılır ve iyi niyetle anlatılmalı. Mevcut hastalıkları ile ilgili kararları alırken olumlu tutum sergilenmeli. Sigortalı başta provizyon olmak üzere hastanelerde bekletilmemeli. Hastane personeli ürünler konusunda iyi eğitilmiş olmalı. Yıllık prim artışlarının makul ve katlanılabilir seviyede olmasına gayret gösterilmeli. Şirketler sigorta ürünlerinin geliştirilebilir olduğuna ve sigortanın da Ar-Ge’si olduğuna inanmalı. Deneyimli ve dürüst elemanlar desteklemeli. En önemlisi de acente kadar diğer satış ve pazarlama kanallarının bilgili ve donanımlı (banka ve direk satış) olması yani meslek içi eğitime önem verilmesi gerekiyor.”
Sağlık sigortası konusunda acentelerin yaşadığı sorunlara da değinen Gümrükçü, şöyle devam etti: “Ekonomik çalkantılar nedeniyle tek sigorta şirketi ile çalışan acenteler, fiyat artışlarında, yeni iş yapma ve yenilemelerde sıkıntı yaşıyor. Tekli sigorta acentelerinin çoğunluğu sağlık sigortası ağırlıklı çalışır. Başka şirketten fiyat alternatifi sunamazlar. Çoklu ve tekli acentelerin ortak yaşadığı sorun ise sağlık sigortalarında özel şartların şirketten şirkete farklılık göstermesidir. Ömür boyu yenileme hakkı elde etmiş ve yaşı ilerlemiş sigortalılarımız hastalıkları da ortaya çıktığı için başka şirkete geçemiyor; dolayısı ile poliçe planlarını küçültmeye gidiyorlar. Küçülerek mevcut şirkette kalmaya çabalıyorlar. Acentede portföy yaşlanıyor. Acenteler yeni iş ile sisteme yaşı genç sigortalı katamazlar ise yaşla beraber artan riskten etkileniyor ve hasar prim oranları çok yükseliyor. Dolayısı ile her sene aynı müşteriye daha fazla hizmet verdiği halde bu portföyden daha az komisyon kazanıyor. Çünkü ileri yaşlarda acenteye verilen komisyon düşüyor.”
Zamlardan etkilenmemenin yolu
Gümrükçü, sağlık sigortalarında yaşanan enflasyon ve fiyat artışlarıyla ilgili ise “Medikal enflasyonu ülkede yaşanan ekonomik hareketlerden bağımsız düşünmek imkânsız” dedi. Pahalı hastanelerin tercih edilmesinin de önemli faktör olduğunun altını çizen Gümrükçü, zamlardan etkilenmemek için şunları söyledi: “Doktor muayene ücretlerinde, yatış ve ameliyatlara gelen artış sağlık sigortasını artırıyor. Yurt dışı menşeli ilaç ve sarf malzemelerinde de kurdan dolayı ciddi artış oldu. Geçen yıl ortalama yüzde 20 artan sağlık sigortası primleri Ocak 2019 başında ortalama yüzde 35 oranında arttı. Bunun tüketiciye sigortalı olsa da olmasa da yüksek bir maliyeti var. Özel kurumlarda harcamalarını daha dikkatli değerlendiren ve minimize eden, bu ekonomik süreçte gereksiz istemleri devlet kurumlarında yaptıran sigortalılar, hasarsızlık indirimlerini kaybetmeden zamlardan en az etkileniyor.”