Bir iki göstergeye bakarak Groupama ile ilgili yorumların yapıldığını belirten Groupama Genel Müdürü Francis Desmazes, “Groupama pazardan çıkmaya karar verse, son 2-3 yılda yaptıklarının tam aksini yapardı” diyor. Türkiye’ye inandıklarını belirten Desmazes, sektörde yatırımlarının süreceğini vurguluyor.
Türk sigorta sektöründe faaliyet gösteren yabancı sermayeli sigorta şirketleri arasında hakkında belki de en fazla spekülasyon yapılan şirketlerden biri ‘Groupama.’ 2006 yılında Başak Sigorta ve Başak Emeklilik’i satın alarak Türk sigorta sektörüne iddialı bir giriş yapan Groupama ile ilgili yakın geçmişte pek çok söylenti ve haber çıktı. Groupama’da, 9 ay önce bir kan değişimi yaşandı. Ramazan Ülger’in ayrılmasıyla, Genel Müdürlük görevine Francis Desmazes getirildi. 7 farklı ülkede görev yapan, 35 yıldır sigorta sektöründe engin deneyim sahibi olan Desmazes ile Hayatımız Sigortalı Dergisi olarak geçen ay bir araya geldik. Şirketin Maslak’taki Genel Müdürlük binasında gerçekleştirdiğimiz röportajda Groupama ve sektörle ilgili olarak merak ettiğimiz her şeyi kendisine sorduk. Sorduğumuz sorulara gerçekçi ve objektif yanıtlar veren Desmazes’in, özeleştirel ve demokratik tavrından etkilendiğimi söylemeliyim. İlk röportajını, dergimize vermiş olmasından dolayı da ayrıca memnuniyet duyduk. Desmazes, öncelikle Groupama’nın sektörden çıkacağına yönelik söylentilerin asılsız olduğunu söylüyor. Bir iki göstergeye bakarak bir takım yorumların yapıldığını belirten Desmazes, “Groupama pazardan çıkmaya karar verse, son 2-3 yılda yaptıklarının tam aksini yapardı” diyor. Türkiye pazarına inandıklarını belirten Desmazes, Groupama’nın çok önemli projelere başladığını ve sektörde yatırımlarının süreceğini vurguluyor.
Kârlılık için risk kabulünde kısıtlayıcı olduk
Groupama’nın pazardan çıkma gibi bir düşüncesinin kesinlikle olmadığını belirten Desmazes, şunları söylüyor: “Yaptığım ziyaretlerde bazı acenteler ‘Groupama, Türkiye’den çıkacak mı? sorusunu soruyor. Bir iki göstergeye bakarak, Groupama’nın artık Türkiye’ye yatırım yapmayacağına yönelik kanıya varıyorlar. Hatta, tamamen Türkiye’den çıkacağına yönelik düşünceye kapılabiliyorlar. Ben de onlara 1 saniye düşünün diyorum: Groupama, pazardan çıkmaya karar verse, üretim artırılırdı; ciro şişirilirdi. 1 milyar TL cirosu olan bir şirket, 500 milyon TL cirosu olan bir şirkete kıyasla daha pahalıya satılacaktır. Ancak, tam tersi şirket geçmiş yıllarda portföyünü küçülttü. Daha güvenli bir portföy edinmek adına endüstriyel ve ticari riskler için kısıtlayıcı bir risk kabul politikası uygulamaya başladı. Önümüzdeki dönemde gelişmek için daha iyi koşullar bizi bekliyor.” Son 3- 4 yılda Groupama’nın bilinçli olarak kârlı portföylere odaklandığını ve bunun da iki nedeni olduğunu ifade eden Desmazes, “Birincisi, kendi istediği için yani strateji gereği bu odaklanma yaşandı; ikincisi, piyasa dinamiklerinin de etkisiyle bu şekilde gelişti” diyor.
Desmazes’in verdiği bilgilere göre, Groupama sektörde daha üst sıralarda yer almak için de düğmeye basmış; 2020 yılına kadar sürecek bir stratejiyi hayata geçirmeye başlamış. (Desmezes, söz konusu stratejinin, kendisinden önceki yönetim tarafından başlatıldığına özellikle dikkat çekiyor) Öncelikle, IT dönüşümüne başlayan şirket, Temmuz 2018’de çok daha efektif çalışan bir IT altyapısına sahip olmayı hedefliyor. Şirket, önümüzdeki dönemde kasko başta olmak üzere, sağlık, konut, ferdi kaza branşlarında dengeli bir şekilde büyümeyi, söz konusu branşlarda da pazarda en iyi şirketler arasında olmayı planlıyor.
Satın alma şimdilik gündemde yok
Groupama, sektörde hedeflerine ulaşmak için ‘organik’ büyümeye öncelik verecek. İnorganik, yani şirket satın alma ve birleşme yoluyla büyümenin şu anda gündemde olmadığını belirten Desmazes, bu konuda kapıyı da kapatmıyor; 2019’da şirket satın alma konusunda pazarda birtakım fırsatların oluşabileceğini, bunları da değerlendirebileceklerini söylüyor. Tarım Kredi Kooperatifleri (TKK) ile ilişkinin biteceğini hatırlatan Desmazes, “Söz konusu ilişkinin sona ermesiyle hayat branşındaki üretim kayıplarının telafi edilebilmesi konusunda çalışmalar yapıyoruz. Şirket satın alma, belki bu konuda yarar sağlayabilir” diyor.
Trafik sigortasında bu yılın nisan ayında başlayan ‘tavan fiyat’ uygulamasının sigorta şirketleri üzerindeki asıl etkisinin, 2018 ve 2019 yıllarında görüleceğini belirten Desmazes, “Tavan fiyat uygulaması şirketlerin finansal yapıları üzerinde etkili olacak. Şirketler, oluşan zararla birlikte gruplarından sermaye artırımı talep edebilecek. Sermaye artırımını gerçekleştiremeyen şirketlerin satışa çıkarılacağını düşünüyorum” diye konuşuyor.
Acentelerle ilişkiler gelişecek
Desmazes, yeni dönemde Groupama’nın en büyük dağıtım kanalı acentelerle ilişkilere de büyük önem veriyor. Acentelerin desteğine ihtiyaç duyduklarını ve onların eleştirilerine de açık olduklarını dile getiren Desmazes, 2018’de özellikle ‘kurumsal işler’ konusunda acenteleri eğiteceklerini vurguluyor ve sözlerini şöyle sürdürüyor: “Göreve başladığımdan bu yana, 400’e yakın acentemizle bir araya geldim. Türkiye’nin neredeyse her bölgesindeki iş ortaklarımızı ziyaret ederek hem onların değerli geri bildirimlerini dinleme şansına sahip oldum, hem de sahanın nabzını daha yakından hissettim. Acentelerimiz bizim için gerçekten çok değerli ve Groupama ile aralarında olan bağ beni çok etkiledi. Bundan sonraki süreçte de acentelerimiz ve iş ortaklarımızla sürekli yakın ilişkiler içerisinde olarak yolumuza güçlü ve emin adımlarla devam edeceğiz.”
İnovasyona büyük önem veriyoruz
Desmazes’ten aldığımız bilgilere göre, kasko sigortalarında iddialı olan Groupama, yaklaşık 1 yıldır piyasada olan ‘Kaskopilot’ uygulaması ile sektörde fark yaratıyor. Sürücülerin sürüş performansını değerlendiren ve iyi sürücüye e-para kazandıran uygulamanın sürücüleri iyi sürmeye teşvik etme konusunda son derece başarılı olduğunu belirten Desmazes, uygulamayı indiren sigortalıların hasar/prim oranının ortalamadan 8 puan daha düşük olduğunu da ekliyor.
Şirket, yakın zamanda sağlık alanında bir uygulama daha lanse edecek. Hem Groupama sağlık müşterilerine hem de tüm tüketicilere hitap edecek olan uygulamada poliçe detaylarından, anlaşmalı kurum bilgilerine, 7/24 online doktor hizmetinden adımsayara kadar pek çok farklı avantaj bulunuyor. İnovasyonun şirket değerlerinden biri olduğunu vurgulayan Desmazes, ayrıca çalışan memnuniyetinin de kendileri için çok değerli olduğunu ve bir senedir devam etmekte olan farklı projelerle şirket kültürü, liderlik, yetkinlik gibi konulara odaklandıklarını da belirtiyor.
Lokantacı müşterileri bıraktı benim için tercüman buldu
İstanbul’u sevdiğini ve sık sık yürüyüşe çıktığını söyleyen Groupama’nın yeni Genel Müdürü Francis Desmazes, Türk insanının sıcaklığı ve konukseverliğini özellikle vurguluyor. Desmazes, geçen günlerde bir lokantada başından geçen bir olayı Hayatımız Sigortalı okurlarıyla paylaştı: “Geçenlerde yürüyüşe çıkmıştım. Bir lokantada oturdum; etrafta masalar ve lezzetli yemekler vardı. 15-20 masaya tek başına hizmet veren bir beyden menü istedim. Ne istediğimi anlamadı. Birkaç dakika beklememi istedi ve yanımdan ayrıldı. Aradan 2-3 dakika geçtikten sonra biri İngilizce biri Fransızca bilen iki gençle geri döndü. Bu davranışı çok hoşuma gitti. Müşterileri bıraktı, benimle ilgilendi. Dünyanın hiçbir yerinde böyle bir şeyin yaşanması mümkün değil.” Desmazes, İstanbul’u sevmekle birlikte trafikten şikayetçi olduğunu da belirtmeden geçmiyor.